Catella Property Income 2017 börshandlad fond

Just nu kan man teckna aktier i Catella Property Income 2017. En nystartad börshandlad fond som skall köpa fastigheter och skapa avkastning för att sedan enligt plan likvideras år 2027. Jag har läst lite mer om denna fonden nu och de första fastigheterna som de planerar att köpa verkar helt okej. Tidigare har jag nog sagt att jag inte är vidare förtjust i fastigheterna de ska äga men nu har jag alltså kollat närmre och det rör sig om Systembolag, Hemköpbutiker mm. Helt okej.

Men, jag landar åter i slutsatsen att jag ser ingen anledning att investera i den här fonden nu. Varför i hela friden skulle man göra det?
De äger inga fastigheter.
De har inget track record.
Fonden pyntar ingen utdelning på en lång period.
Om drygt ett år planerar man börja betala utdelning och det kanske blir +6 procent...

Bara massa ifs and buts.

Mina två cent är att man gör bäst i att vänta till sommaren 2018 och se vad de presenterar för utdelning samt också utvärdera det året de haft på sig att göra affärer.

Betänk också att fastighetsbolagen med ägare och ledare av kött och blod flaggar för höga fastighetspriser samt stundande tuffare tider. Akelius stålsätter sig och samlar finansiell styrka. Fast Partner har avstått förvärv pga höga priser. Castellum fokuserar mer på egna projekt/bygga pga höga priser. Jag säger inte att potentialen inte finns där men när de etablerade bolagen flaggar för dessa utmaningar finner jag det tryggare att investera i bolag av den här typen framför en nystartad fond. Det här sista stycket är mer av en upplysning värd att reflektera i vart fall.

Om något år kanske jag äger Catella Property Income 2017, förhoppningsvis ser det bra ut då. Nu köper jag den då rakt inte.

3 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!
    Har jag förstått det rätt att den minsta teckningskursen är 10.000 kr? Tycker det kommer så mycket nya fonder och ibland har man inte koll på vad man läst riktigt :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja man måste köpa minst 100 st aktier i det här erbjudandet och kursen är 103 kronor. Så ungefär 10 papp

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur blir det med avgifterna i denna fond? Så som jag tolkar det hela så kommer man att förutom årlig avgift även tillämpa en prestationsavgift i fonden. Nej, kanske bäst att avvakta med denna och istället lägga sina pengar i exempelvis Lundbergs om man önskar få lite exponering mot fastighetssektorn.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...