Uppköpserbjudande Högkullen preferens

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden har förvärvat alla onoterade stamaktier i fastighetsbolaget Högkullen vars preferensaktie är noterad på First North.
I samband med detta uppköp är de tvungna att lägga ett budpliktsbud på preferensaktierna och det har de nu gjort.

32 spänn per preferensaktie eller en ny preferensaktie i Samhällsbyggnadsbolaget.
Inga konstigheter i detta. Vid en eventuell inlösen är inlösenbeloppet högre men det här är ju ingen inlösen. Inget att hänga läpp över alltså.

*Uppdatering; Jag kan ju flika in att risken för sådan här händelse bedömer jag som betydligt lägre i de stora väletablerade bolagen som tex Balder och Fast Partner. De har stora seriösa ägare som bryr sig om sitt rykte samt de vill förmodligen inte släppa makten om sitt fina älskade bolag. Högkullen är ett litet pruttbolag med någon okänd ägare och förvärvas av ett bolag som leds av en man jag ej har vidare förtroende för.


Läs mer: Mitt inlägg från december 2016 där jag flaggar för det här scenariot.

Läs mer: Inlösenkurser för preferensaktier.

4 kommentarer:

  1. "pruttbolag" var det som fastnade hos mig efter att ha läst inlägget. Snyggt jobbat med att förutspå detta Petrusko!

    SvaraRadera
  2. Vore kul att höra om motiveringen varför du inte har något förtroende för Ilija Batljan som jag antar du syftar på?

    Visserligen har bolaget ingen lång historik (de flesta kommer dock från Rikshem), men det är många etablerade fastighetsmagnater som står bakom honom, bl a Sven-Olof Johansson (FastPartner) och familjen Paulsson (Backahill) m fl, se ägarlistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jag har läst för mycket negativa skriverier om honom. Kan hända att han är fantastisk men jag har ingen anledning att gräva mer i det då jag inte är intresserad i hans fastighetsbolag. I framtiden kanske.

      Som exempel kan nämnas att börsen gav honom en varning för att han hanterat hela uppköpet och budgivningen på Högkullen på ett sätt som inte lirar med börsens regler.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Med facit i hand så brydde sig Balder inte om prefägarna och bokstavligen bajsade dem i ansiktet genom att lösa in preffen precis innan utdelning. Hade inte kostat särskilt mycket i sammanhanget och hade varit ett snyggt avslut på preffen...

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...