Latour höjer utdelningen minst 16,5% nästa vår!

Latours utdelningspolicy är att dela ut 100 procent av erhållna utdelningar från de noterade innehaven samt 40-60 procent av nettoresultatet i den onoterade delen. Utdelningar för de noterade innehaven är ju redan kända för i år varpå jag sammanställt och räknat ut hur mycket de höjts.

Utdelningarna från Latours noterade innehav har höjts totalt 16 procent i år men i tillägg till det så äger Latour 521.000 stycken fler Tomra aktier nu jämfört med utdelningstillfället föregående år. Detta trycker upp utdelningstillväxten till 16,5 procent.

Den onoterade delen har börjat året oerhört starkt med 25 procent resultattillväxt. Förhoppningsvis pushar resultatet från den onoterade delen upp utdelningstillväxten något ytterligare från de där 16,5 procenten.

Det här är riktigt fet utdelningstillväxt men det är inget ovanligt när det kommer till Latour. Utdelningen som betalas i år är en höjning på 18,5 procent.

Läs mer: Mitt inlägg från Latours årsstämma 2017.

Läs mer: Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

14 kommentarer:

  1. Gillar också latour men känns lite väl dyr just nu? Om man ser till substansvärdet p/e? Även om kvalitetsbolag kostar.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pusa,
      Latour handlas i linje med sitt substansvärde nu och det är ju vad en vanlig indexfond alltid gör. Värderingen kan svaja upp och ned över tid men jag tar mycket hellre Latour för substansvärdet än en indexfond till samma värdering.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. ok! måste läst fel substansvärde. Tack för info :)

      Radera
  2. Trots den procentuellt höga ökningen tycker jag fortfarande att de delar ut lite snålt. Jag vill gärna ha över 3 % iaf. Men det är inte ett lätt val att avstå med tanke på Latours fina portfölj med både noterade och onoterade innehav.

    SvaraRadera
  3. För mig är värdering på Latour på tok för hög, p/e 24-25, med portföljbolag där tillväxtpotentialen är begränsad. Dessutom står två av bolagets innehav står för ca 55% av värdet i bolaget vilket gör att risken är onödigt hög och att man missar diversifieringseffekten.

    Jag avstår definitivt från köp nu, kursen behöver komma ned rejält för att jag skall överväga köp.

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,
    Här kommer en kanske enormt dum fråga men en gråga jag ställt till mig själv och omgivningen utan något vettigt svar.

    Varför sjunker kursen oftast lika mycket som utdelningen?

    Jag kanske är dum men kan inte se kopplingen mellan utdelningen (en del av bolagets vinst) och aktie kursen?

    Återigen, en kanske heldum fråga men jag bjuder på denna en Fredag som denna.

    Hoppas ni alla får en underbar helg och soliga hälsningar. // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Malte,
      Tack för din kommentar och jättebra att du frågar. Totalavkastning på en aktie är kursutveckling plus utdelning. Över året är utdelningen inbakad i aktien men på våren betalas utdelningen ut till aktieägarna. Då lämnar värdet aktien och parkerar i din ficka istället. På X-datum har man ingen rätt till utdelningen och går således miste om det värdet, ett värde som avskiljts från aktien. Därför går aktien ned i pris på X-datum, för den är värd mindre då.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Men vad sker rent praktiskt? Är det folk som säljer just den här dagen och då går kursen ner, eller är det något annat? Varför skulle folk sälja denna dag ifall kursen går ner lika mycket som värdet på utdelningen (generellt)?

      Radera
    3. Hej anonym,
      rent praktiskt så är det så att marknaden värderar aktien annorlunda. De vill inte betala lika mycket efter utdelningen avskiljts. Om du har en korg med 10 äpplen värda 10 kronor styck och tar bort ett äpple ur korgen så vill ju ingen längre betala 100 kronor för den utan snarare 90 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Skulle betyda att aktieutdelning är ett nollsumme spel för ens aktieportfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På kort sikt kan man ju säga det. Att köpa precis innan X-datum och få utdelningen eller inte, det är ett nollsummespel eftersom man betalar lägre pris motsvarande utdelningen om man köper på X-datum eller senare.

      På lång sikt så är utdelningen den viktigaste faktorn för börsens totalavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hoppsan Petrusko. Jag tyckte din förklaring var fruktansvärt upplysande för en nybörjare men....frågetecken finns fortfarande för en del och det skall inte föringas. Jag avundas dig inte men vi har alla varit nybörjare. Snyggt av dig att inte spela översittare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Harry,
      tack för din kommentar. Ja jag försöker svara och upplysa så gott jag kan =)

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Har funderat lite på att sälja mitt innehav i Kinnevik och köpa Latour i stället. Vill inte ha allt för många bolag i portföljen och ett sånt skifte skulle kunna vara intressant. Men är ännu bara en spekulering :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...