Köprekommendation Axfood

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

I senaste numret av Aktiespararen rekommenderar de köp Axfood. Inga kursmässiga stordåd men nära säkert att Axfood sett över fem år ger utdelningar motsvarande 25 procent av insatsen.
Japp så skriver de faktiskt. Vackert tycker jag. =)

Man påpekar att värderingen är hög som sig bör i rådande lågränteklimat och att aktien gått sidledes medan börsen gått starkt sista tiden. Både ICA och Axfood lyfts fram som defensiva placeringar som utvecklas bättre än börsen när det råder lite sämre börsklimat.

Jag är inte ute efter kursmässiga stordåd här utan jag söker just den pålitliga stadiga utdelningen. Likt den här artikeln tror jag att Axfoods utdelning är mycket pålitlig och att den på sikt kommer att stiga en aning. För mig som är beroende av utdelningen är det här en attraktiv egenskap, den pålitliga utdelningen. Ett klockrent innehav i en försiktig generals portfölj.

Läs mer: Länk till Axfood hos Avanza (affiliatelänk)

11 kommentarer:

  1. Så gör du slag i sak och köper aktier nu i Axfood?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan massvis aktier i Axfood. Kan tänka mig öka framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ännu en gång är de sena med mitt nummer. Mycket irriterande. Tänker inte förnya min prenumeration.

    /Calle

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför inte läsa den på nätet?

      Radera
  3. Appropå A, hur ser du på Astra i en utdelningsportfölj? Funderar på att byta ut den och nöja mig med det man får via Investor men osäker.

    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Petrusko,

    Jag tycker mig se en viss form av confirmation bias när du skall tycka om Axfood. Vilka är bolagets svaga punkter?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, i Petruskos värld spelar priset ingen roll. Man äger ju på lång sikt, dvs de nästa 100 åren ;)

      Mvh
      Bävern

      Radera
    2. En "viss form" var ingen överdrift, jag gillar generellt sett petruskos blogg men de upprepade hyllningarna av axfoods produkter samt sågningarna av icas motsvarigheter är ju bara trams.

      Radera
  5. Ärligt talat är jag mest förvånad över att Aktiespararna inte har rekat aktien tidigare? Aktien handlas till en YOC på 4,25 procent trots utdelningstillväxt vilket är riktigt bra för en såpass stabil aktie. Den har länge handlats runt 4,5 procent vilket är hysteriskt bra för en tråkaktie.

    Axfoods mest uppenbara svaghet är väl att tillväxten kan väntas stanna av på längre sikt, inte minst om befolkningsökningen skulle avta om något decennium. Just nu tar de marknadsandelar och på kort sikt borde man kunna räkna med både stabil utdelningstillväxt och stabil utdelning.

    SvaraRadera
  6. Axfoods problem är snarare om amazon fresh, Walmart etc bestämmer sig för att satsa i Europa och Sverige så småningom..

    Då finns risken att man tappar marknadsandelar..

    SvaraRadera
  7. Vore intressant att veta hur pass stor del av din portfölj som utgör Axfood. Jag får alltid en positiv känsla i magen när jag tänker på bolaget :) Viktigt för att fortsätta investera och sova gott om natten.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...