Investor stadigt stigande utdelning

Inlägget innehåller afiliatelänkar.
I veckan höll Investor sin årsstämma och beslutade om 11 kronor utdelning. Dagen efter stämman var X-datum och nu handlas alltså Investor exklusive rätt till utdelning. Den 10 maj väntas utdelningen komma in på din depå.
Jag har roat mig med att titta igenom Powerpoint presentationen från årsstämman och något jag verkligen gillar är att de upprepade gånger återkommer till fokus på att betala en stadigt stigande utdelning. Det är ett mycket viktigt mål för Investor och de har presterat bra historiskt.
Bilden ovan visar hur utdelningen utvecklats över en längre period.

I senaste rapporten eller om det var i samband med kapitalmarknadsdagen så flaggade de för att man skulle förvänta sig en något lägre utdelningshöjning för 2017. Det går ju att tolka lite hur som men jag lutar åt att det betyder att de inte kommer att höja med en krona som de nu gjort i flera år i följd. En alternativ tolkning kan vara att höjningen procentuellt sett blir lägre, att man höjer med en krona även denna gången men att den kronan är ju mindre höjning procentuellt sett mot året innan... Jag finner det senare resonemanget långsökt eftersom det varit fallet i många år nu, att de höjer med en krona per år och tillväxten i procent blivit lägre för varje år.

Gissningsvis höjer de med minst 0,5 kronor och det skulle innebära en tillväxt om 4,5 procent. Detta ser jag som worst case scenario. Best case har jag som en krona. Jag tror inte man höjer mer än så.

Läs mer: Boken om Investor, länk till Adlibris (affiliatelänk).

Läs mer: Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

9 kommentarer:

  1. Tycker att det är fränt att bolaget höjt utdelningen med 1 kr per år. Det känns verkligen stabilt.

    Det tar emot att köpa mer aktier i Investor nu. Men vad är det egentligen som säger att dagens pris är dyrt om vi blickar 10 år framåt? Då kanske man ångrar sig att man inte köpte på sig mer :)

    Tack för en riktigt fin graf som gör utdelningarna tydliga

    SvaraRadera
  2. De kanske garderar sig lite och är oroliga för att det snart kan komma en ny börskrasch. Mellan åren 2006-2009 var inte Investor särskilt imponerande. Om en del av bolagen i portföljen i bolagen ställer in eller sänker sina utdelningar får Investor ett betydligt sämre kassaflöde. Som KTM påpekar så är Investor på höga nivåer nu jämfört med för inte allt för länge sen när man kunde köpa Investor för under 300 kr.
    Annars tycker jag Investor är ett oerhört fint och välskött bolag och de är duktiga på att skapa aktieägarvärde.

    SvaraRadera
  3. Synd bara att dagens Investor saknar de flesta kriterier för ett i grunden välskött bolag. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så Investor är ej ett välskött bolag? Har du lust att utveckla ditt påstående?

      /Andreas

      Radera
  4. Instämmer! Stigande utdelning är också ett av skälen till att jag håller Investor som det främsta investmentbolaget att äga.

    Det enda som är synd är att de är förhållandevis högt värderade just nu, åtminstone från ett utdelningssparandeperspektiv. Även med En höjning till 11,50 kronor nästa år handlas de till en YOC på 2,8 procent.

    Ordentligt styrkebesked att hämta igen hela utdelningen på 8 kronor på endast två handelsdagar ex-dagen inräknad!

    SvaraRadera
  5. Jag är frukansvärt glad i Investor eftersom där jag sett min största värdeökning under de senaste två åren. Men jag har backat från att handla mer i och med priset på aktien gått i höjden :)

    SvaraRadera
  6. Köpte mina Investor strax över 100 kr 2009 ni har hamnat i fällan i att köpa Latour och Investor på dessa nivåer är vansinne. Köp hellre Hennes och Mauritz kring 200 kr och neråt i höst. Bosse proffs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du som proffs vet hur mycket en investering idag är värd om åtta år?

      Radera
    2. Med den inställningen kan du ju aldrig komma in i någon aktie.
      Dom flesta aktierna var ju värda mindre för tio år sen.
      Frågan är ju istället om man tror att företaget kommer ha en fortsatt
      Värdeutveckling.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...