Frankrike och presidentvalet


Jag läser nu att det pekar på att Macron vinner valet i Frankrike och ett sådant utfall är helt i linje med förväntat. Det är vad aktiemarknaden prisat in. Således bör det inte ge någon nämnvärd extra boost till börsen imorgon. En vinst för Macron är inprisat i börsen. Nu är det förvisso otroligt svårt att veta säkert på förhand hur börsen agerar på saker/händelser. Det kan mycket väl röra sig mycket imorgon men det borde inte göra det... Som ni hör är det ju inte helt solklart det här med börsen och det är en del av min poäng i det här inlägget. Börsen är inte till 100 procent förutsägbar och man kan inte ta något för givet!

Den som är långsiktig behöver inte fundera ens över detta. Hur börsen utvecklas en enskild dag är fullständigt ovidkommande om man sparar på 5/10/20 års sikt. Smartast är kanske att inte ens titta till börsen och sin depå imorgon, att titta på depån i tid och otid kan locka till att göra affärer och kortsiktigt resonemang.

Spara i aktier och fonder på lång sikt och oroa dig inte för hur börsen går på en dag/vecka/månad. Köp sunda bra bolag och indexfonder och låt tiden göra sitt. Time in the market.

Image courtesy of phasinphoto at FreeDigitalPhotos.net

3 kommentarer:

  1. förra valet i Frankrike gav ju en rejäl boost när Macron vann, och hoppas så klart på honom igen och inte bara för aktiekursen

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko,
    På tal om oförutsägbarheter där det kan råda osäkerhet och ovisshet på börsen. Hur var din erfarenhet med Finanskrisen 2008? Hur tog det emot psykologiskt och hade du 100% kapital investerat under hela krisen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena UTdelningsskåningen,
      Tack för din kommentar och en intressant fråga. Bara spontant sådär några saker jag lätt drar mig till minnes. Japp jag var fullt investerad som vanligt och jag köpte löpande genom krisen. Jag gick in i krisen med Bank of America i portföljen och det blev ju inte så bra. Minns att jag var för feg för att köpa Swedbank trots att min kropp och själ skrek åt mig att köpa den och dess preff de gav ut. Jag minns inte vad jag köpte men det blev riktigt bra de köpen som gjordes då. Nästan allt hade ju backat ordentligt och efter krisen gick det kraftigt upp.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...