Investera som en kvinna

Jag investerar som en kvinna och jag är stolt över det! Mitt sätt att investera, välja aktier har stora likheter med hur kvinnor generellt gör. Medan män generellt är stora risktagare och söker snabba klipp agerar kvinnor betydligt mer förnuftigt. Det männen gör är främst att kalla spekulation medan kvinnor faktiskt investerar.

Kvinnor köper sunda bra bolag de förstår sig på, bolag som tjänar pengar och mår bra. Exempel på bolag vanliga i kvinnors portföljer: H&M, ICA, Investor. Bolagen tar jag fritt ur minnet från artiklar/statistik jag läst från nätmäklarna Nordnet och Avanza.
Genom att investera i sunda bra bolag tar man en lägre men rimlig risk jämfört med de som spekulerar i snabba klipp. Några få har tur i sin spekulation och tjänar en god slant medan den bästa strategin för gemene man är att investera långsiktigt och sprida riskerna i flera stora bra bolag.
Det ger en indexnära portfölj och det är klokt eftersom ytterst få klarar att slå index på lång sikt.

Jag investerar i vad jag kallar utdelningsbolag men det går hand i hand med hur kvinnor investerar. Ingen utdelning utan ett sunt bolag som presterar bra. Det krävs vinst och en bra uthållig verksamhet för att klara pynta utdelning år efter år. Mina utdelningsaktier som Axfood, Castellum och Latour är klockrena kvinnoaktier. De är sunda bra bolag som man förstår sig på.

Billiga indexfonder är supertjejigt eller skall jag säga supersmart. Eftersom de allra flesta misslyckas att slå index över tid så är en indexinvestering med ingen eller mycket låg avgift ett mycket smart val. Avanza Zero är en vanlig fond som följer de 30 största bolagen via indexet OMXS30, helt utan avgift. En fräsig fond som jag gillar är den börshandlade fonden Xact Högutdelande som följer 50 stycken nordiska bolag med god utdelning. En fin detalj med denna är att den är likaviktad, alla innehav väger lika mycket. Länk till mitt inlägg om fonden.

Är du förnuftig som en kvinna?

13 kommentarer:

  1. Tyvärr är jag inte det. Men i min närhet, har jag kloka kvinnor jag alltid rådfrågar. Därigenom fått en specialnisch; klinisk djursjukvård. Inte många på Avanza som investerar där kan jag säga.

    /Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka bolag inom branschen finns att köpa på Avanza? :)
      /Robin

      Radera
  2. Försöker vara kvinna iallafall.
    3st portföljer.
    1) Utvalda investmentbolag.
    2) Utvalda AMF fonder, sunt hållbarhetstänk och billiga. Inte billigast, men billiga.
    3) Nordnets 4 superfonder. Gratis.

    SvaraRadera
  3. Är inte du fullinvesterad eller rentav lite belånad? Kvinnor tenderar väl att ha en stor del av sitt sparande på sparkontot eller i räntor? Känns allmänt som att hela branschen försöker ignorera misstagen kvinnor tenderar att göra, och belysa de som män gör. Lite onödigt imo :)

    SvaraRadera
  4. Väldigt konstigt inlägg...

    Investera som kollektivet kvinna? Nej du investerar som individen petrusko.
    En annan negativ sak med statistik är att allt kan manipuleras så att man får fram den bild man vill ha. Enligt SCB Är det fler män än kvinnor som investerar i aktier och att män har ett högre genomsnittligt portföljvärde. Betyder det att det är supergrabbigt (supersmart) att äga aktier och att både du och jag investerar som män?

    Boktips: How to lie with statistics av Darell Huff

    Mvh. en samisk, transvestitisk, två meter hög dvärg som är höjdrädd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det självklart viktigaste är att se till hur individen investerar, helt klart. Däremot har man hört väldigt mycket på sista tiden att kvinnor ska vara bättre investerare än män p.g.a. risktagandet. På så vis är jag en kvinna, tycker om att ta mindre risk än många andra.

      MEN! Varför finns det färre kvinnor än män på börsen? Är det för att de är För försiktiga? Det är ju inte bra heller. Jag vet faktiskt inte. Har försökt att bortse från att lägga folk på aktiemarknaden i olika fack.

      Förstår både Petrusko men även din kommentar.

      Radera
  5. Har inga data på detta men det är nog större skillnader i risktagande inom gruppen kvinnor än mellan grupperna män och kvinnor, som med i stort sett allt annat.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är lite befängt med alla dessa jämförelser hur kvinnor respektive män investerar som man läser om relativt ofta. Det är som att säga att kvinnor har ett medfött arv som påverkar dem i en viss riktning. Ungefär som att säga att "flickor är tysta" och "pojkar tar mer plats". Eller som att säga att "kvinnligt ledarskap är relationsinriktat" och "manligt ledarskap är resultatsinriktat". Att kvinnor och män är födda med visst beteende är förkastat av den flesta forskning. Det finns åtskilliga män som investerar i "säkra" bolag och det finns åtskillga kvinnor som vill ha snabba klipp. Sluta gå på genusdiskrimineringen.

    SvaraRadera
  7. Du investerar verkligen inte som en kvinna. Mycket få kvinnor har 35 % preferensaktier i sin aktieportfölj och över 50 % exponering mot fastighetssektorn.

    SvaraRadera
  8. Inget ont om kvinnor, men jag tycker att
    allt det här om att männen tar all risk
    medans kvinnorna är defensiva bara handlar
    om att locka in fler kvinnor i finansrummet
    bara för att det måste bli genusneutralt
    (50% män och 50% kvinnor tar ju ut varandra).

    Vill kvinnor investera så får dom ju så klart
    göra det men i så fall så måste dom ju göra ett
    aktivt val och börja köpa aktier/fonder själva.

    Om dom inte har drivet så är ju risken stor att
    dom leker för mycket "följa john" och därmed
    riskerar och förlora mer pengar än dom som
    i alla fall försöker att hålla sig à jour med
    börsen genom att läsa på lite om bolagen osv.

    Jämställdhet är bra men man ska inte försöka
    forcera fram den bara för att man eftersträvar
    just jämställdheten.

    Då är det ju bättre om man bara visar folk
    i allmänhet dörren till hur man kan börja
    spara smartare och långsiktigare genom att
    man har en krockkudde i indexet så länge som
    man inte viktar sig allt för tungt mot det.

    Släpp det här med och använda manligt
    och kvinnligt investerande i sådana
    generaliserande termer.

    Även om det stämmer att kvinnor investerar
    defensivare så gör ju fortfarande börsen
    ingen skillnad på om du är man eller kvinna.

    Går du plus så går du plus och går du minus
    så går du minus.

    Lägg inte ner någon tid på och grubbla om det
    genusspecifika risktagandet,lägg hellre den
    tiden på och läsa om bolagsrapporter,
    världsekonomin, framtidsutsikten för transport,
    resande, ny teknik, konsumtion, byggmarknaden,
    hyresmarknaden m.m. och gör dig så bred du bara
    kan.

    Då kan du säkerligen investera bättre och därmed
    få en högre avkastning än genom och bara nöja dig
    med lågrisktagarens indexsparande samtidigt som du inte
    sätter allt på rött och därmed minskar minrisken
    även om du så klart lär gå på några, men troligtvis
    inte lika många och framför allt inte lika stora som
    en högriskinvesterande person hade gjort.

    SvaraRadera
  9. Att ställa en grupp människor mot en annan grupp, är väldigt lågt och rentav korkat.

    SvaraRadera
  10. Tack för en riktigt bra blogg, en av en dryg handfull bloggar jag besöker dagligen!

    Har inte funderat så mycket på om kvinnor och män har olika investeringsstilar.
    Det finns kanske en sanning i det du skriver och kanske investerar jag som en kvinna men jag väljer att inte kategorisera.

    lite off topic undrar jag om du vill reflektera över följande:

    Jag är en amatörsparare som har siktet inställt på 3 000 000 kr i sparande. Jag har mina pengar i olika aktier på börsen via en ISK hos Nordea och en KF hos Avanza.
    Fn har jag lyckats få ihop totalt 1 600 000 kr och hoppas kunna nå målet till sommaren 2023, dvs 6 år fram i tiden. Jag har i mitt antagande räknat på en snittavkastning på 8% per år. Därtill räknar jag med att kunna lägga in ett sparande på ca 5 000 kr i månaden fram till sommaren 2023.

    Jag är idag 52 år och hinner således bli 58 år sommaren 2023. Jag tänker att jag då ska kunna leva på pengarna jag sparat ihop, dels av avkastningen och dels av kapitalet.
    Vidare så funderar jag på att ta ut pension vid 61 års ålder vilket betyder att det bara är 3 år som jag behöver belasta det sparade kapitalet utan tillskott från pensionen. Jag har kollat prognoser kring min pension via nätet och räknat fram och tillbaka och lite förenklat kan man summera det till att jag får ut minst 10 000 kr/månad netto livet ut från 61 års ålder.

    Vad jag kan ta ut i månaden från mitt sparande är såklart helt beroende på hur avkastningen ser ut. Jag tänker att jag borde kunna räkna med minst 4% avkastning/år i snitt om jag räknar lågt och det skulle enligt mina beräkningar ge mig utrymme att ta ut 25 000 kr netto i månaden. De första tre åren 25 000 kr från mitt sparande fram till dess att jag börjar ta ut pension och därefter 15 000 kr i månaden (dvs 10 000 kr från pensionen +15 000 kr från sparandet) och då räcker kapitalet till jag är 77 år. Därefter får jag klara mig på drygt 10 000 kr i månaden från pensionen.
    Jag hoppas dock kunna snitta lite högre avkastning, vid t ex 8% avkastning/år ger det (med samma förutsättningar) enligt mina beräkningar att vid 80 års ålder finns kapitalet fortfarande kvar ca 3 000 000 kr. Allt över 4% i avkastning ger således möjlighet till ett månadsuttag större än 25 000 kr per månad.

    Jag har dock några funderingar:
    1. Är mina antaganden rimliga eller är jag helt ute och cyklar?
    2. Vad har jag missat som väsentligt påverkar mina beräkningar?
    3. Hur investerar man 3 000 000 kr på ett smart sätt?

    Jag har själv funderat i dessa banor:
    1/3 i Indexfonder
    1/3 i Investmentbolag
    1/3 i stabila bolag med utdelning
    Jag vill ha en bra riskspridning men ändå med en rimlig chans att nå en avkastning på 8%

    Jag tar tacksamt emot synpunkter!

    Med vänlig hälsning

    En glad amatörsparare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan nr 3 har du själv svaret på! En fördelning som jag själv strävar efter.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...