Börsveckan som gått. V20 2017.

Precis när jag skall börja skriva det här hör jag min fru försöka hejda min son som kör in sin stora Caterpillar dumper och tömmer ett stort lass sand inne i hallen. Livet som småbarnsförälder =)

Vecka 20 är nu i böckerna och den bjöd på en nedgång om cirka 1 procent för OMXS30. Välkommet i mitt tycke, tack för det. Jag ser gärna en nedgång och att börsen håller sig på de lägre nivåerna en period om flera månader. På så vis får jag väldigt mycket mer för pengarna när jag köper fler aktier.
I veckan förvärvade Latour ett hissbolag för några hundra miljoner kronor. Volati hade årsstämma och det verkade vara en trevlig tillställning att döma av bilder jag sett på twitter. Atlas Copco invigde en ny fabrik i USA med inriktning bygg och anläggningsteknik. Wallenstam återköper aktier var och varannan dag som vanligt. Jag gillar detta med Wallenstam som är en av få svenska bolag som regelbundet återköper egna aktier. I USA är det en vanlig företeelse.

Några av mina inlägg i veckan:

Volati förvärvar en bokhandlare och jag skrev mina tankar om det. Länk till inlägget.

Jag skrev om att tajma marknaden och varför det är en dålig ide. Länk till inlägget.

Bloggar/artiklar jag läst i veckan:

Företagaren och investeraren Anders Ölwe intervjuas på bloggen Fermentum Vitae. Ölwe kan man följa på twitter där han ofta uttrycker sunda tankar om aktier/bolag. Länk till intervjun.

Jag läste ett fräsigt inlägg om stabila utdelningsaktier på bloggen Utdelningsstugan. Där listas bolag som har längst period av stadig/positiv utdelningstrend. Länk till inlägget.

I veckan som gått har jag fått en del utdelningar och jag saknar tiden då jag köpte mer aktier direkt när jag fick utdelning. Nu lever jag ju på mina utdelningar och köper för ett mycket mindre belopp än tidigare. Jag köper vid ett tillfälle per månad enligt plan. Nästa köp blir i juni eftersom jag redan köpt i maj.

Jag har ett samarbete med Storytel där mina läsare får 30 dagar fritt via den här länken: Länk till 30 dagar fritt Storytel. (affiliatelänk).

3 kommentarer:

  1. Gillade verkligen inlägget om att Time:a marknaden. Kör hårt och lycka till nästa vecks

    SvaraRadera
  2. Du skriver att du gärna ser att börsen håller sig på en lägre nivå flera månader.. men vad ska hända sen, tänker jag? Planerar du sälja aktier? Så länge du är nettoköpare skulle du väl helst vilja att börsen mer eller mindre kraschade och höll sig i källaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jo i den bästa av världar skulle man få möjlighet att köpa massvis med aktier på REA och sedan ta hem feta utdelningar. Det var nog en gnutta realism som fick mig skriva den där tidsramen. På sikt går ju börsen upp. Men visst, ibland kommer ju längre nedgångar och jag har varit med om några sådana. Köper man regelbundet igenom dem får man väldigt mycket för pengarna.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...