Vet du att du har kraftig rabatt på fondavgiften i PPM?

PPM-systemet är en jättestor aktör när det kommer till placeringar i fonder och som sådan har de förhandlat till sig rabatt på fondernas avgifter. Detta betyder att många fonder i PPM har en lägre avgift, ofta är rabatten ganska stor.

Carnegie Sverigefond förvaltas av Simon Blecher som jag tycker är duktig men att investera i hans fond med 1,4 procent avgift är inte aktuellt för mig eller mina barn. I PPM däremot äger jag faktiskt den här fonden för där är den rabatterad ner till en fondavgift om 0,36 procent.

Så spana runt bland fonderna i PPM och kolla vad avgiften är där. Fonder du kanske ratat i ditt privata sparande pga hög avgift, ja de kan ha en betydligt lägre kostnad i PPM.

PPM skriver jag upprepade gånger, det är alltså ditt premiepensionskonto jag menar. Det loggar du in på med tex Bank-ID på www.ppm.nu eller https://www.pensionsmyndigheten.se/ som de verkar ha uppdaterat sitt sajtnamn till. Det är dit man kommer om man knappar in www.ppm.nu som jag gjort i alla år =)

7 kommentarer:

  1. Varför skulle jag välja denna fond framför den statliga AP7 fonden? AP7 ju har ju till och med gått bättre.

    /Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar också detta. AP7-fonden har 0,11% i avgift och slår de mesta bland PPM-fonderna.

      Radera
    2. AP7 har förvisso varit ett framgångsrikt alternativ historiskt, men det är ju mycket p.g.a. den är gearad. Just nu ligger den på ca 25% belåning men har under större delen av tiden haft ca 50%. Den risken är inte alla så sugna på och kan man med Carnegies och/eller Didner & Gerges fonder nå en liknande avkastning utan hävstång har jag full förståelse för det.

      Jag betvivlar dessutom att AP7 faktiskt gått bättre än Carnegie Sverigefond efter att rabatten applicerats. Ser gärna siffror om ni har några som ligger och skräpar.

      Radera
    3. Carnegie Sverigefond - Fondavgift 36% / TER 1,44% / TKA 1,48%
      Didner & Gerge Aktiefond - Fondavgift 30% / TER 1,23% / TKA 1,24%
      AP7 Aktiefond - Fondavgift 11% / TER 11% / TKA 0%

      Radera
  2. Tack, det var information jag inte hade en aning om.

    Didner Gerge Småbolag har 0,33% i avgift på PPM. Helt klart härligt! :)

    SvaraRadera
  3. PPM står för Premiepensionsmyndigheten och gick i graven 2010. Verksamheten togs då över av nybildade Pensionsmyndigheten. Som tidigare anställd på PM så finner jag det lustigt att alla skriver PPM utan att veta vad det står för. På myndigheten kallade vi premiepension för PreP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag väntade på denna men att få den från en som arbetat där väntade jag mig inte. Suverän kommentar med info och förklaringar. Jag kände på mig att det var ett tag sedan det bytte från PPM men att det var såå längesedan det trodde jag inte.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...