Avanzas kundlöfte, sänker de priset nu och möter Nordea?

Liksom jättemånga andra svenskar är jag kund hos Avanza och tycker de är jättebra. För en tid sedan kom nätmäklaren Degiro och det satte press på prisbilden hos nätmäklarna, till fördel för oss kunder. Som jag skrev i ett tidigare inlägg sänker nu Nordea priset rejält och har ett riktigt bra erbjudande, klart billigare än Avanza och Nordnet för en helt vanlig småsparare*.
Även om man som kund är nöjd med Avanza kan man ju hoppas att de sänker priset och möter Nordea. Avanza vill porträttera sig som aktören med lägst pris. De har ett kundlöfte enligt nedan och som jag ser det kan de med det kundlöftet inte låta bli att möta priset utan att framstå som oseriösa. Man kan ju inte slänga sig med sådana termer och sedan inte visa att man på allvar är det man vill framställa sig som.
Länk till kundlöftet hos Avanza.

Hos Nordea kostar aktiehandel nu 0,06 procent medan det hos Avanza kostar 0,25 procent. 
Avanza är alltså 300 procent dyrare än Nordea. Vi får ge Avanza tid att snacka ihop sig kring hur de skall bemöta detta men som kund hos Avanza med det kundlöftet tycker jag man skall förvänta sig åtminstone en matchning till 0,06 procent.
Som småsparare kan vi glädjas åt den här prispressen, avgifter och kostnader är en stor bov på lång sikt. Det blir mer pengar över till oss kunder och mindre till banken. Nästan på pricken Avanzas egna ord om sin målsättning. Ja, det går ingen nöd på Avanza, det är ett mycket lönsamt bolag.

*med undantag för att man kan handla courtagefritt upp till ett visst belopp hos Avanza och Nordnet. 50.000 respektive 80.000.

20 kommentarer:

  1. Får hoppas att regeringen inte höjer skatterna på att spara. Läste senast idag att skattetrycker är högst i världen i Sverige. Att skatta på att man sparar redan skattade pengar i aktier/fonder tycker jag är förkastligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis kommer de att höjas, du har råd att köpa aktier så det gör dig naturligtvis rik och är du "rik" så ska du skatta ännu mer så att personer kan få stanna var i mitten av ingenstansland som arbetslösa för resten av deras liv.

      Radera
  2. Kan vi få in tillbackabetaningen av utländsk källskatt under "avgifter" ovan? :)

    SvaraRadera
  3. Nordnet har billigare courtage för både Finland och Tyskland.

    SvaraRadera
  4. Nordea är ju dock experter på att ta ut avgifter och pungslå sina kunder så vem vill göra affärer med dom?

    SvaraRadera
  5. Räknar inte Nordea som billigast såvida du inte har sjukt mycket aktier. Du kan ju handla med gratis courtage upp till 1,13 milj kr om man lägger ihop avanza nordnet och degiro

    SvaraRadera
  6. Förutsätter att avanza o nordnet sänker

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko,
    Bra att du tagit upp detta för diskussion!
    Personligen är jag mycket förtjust i Avanzas gränssnitt/tjänster och tydlighet på sin site (har varit kund sedan de startade).
    Däremot detta med olika avgifter och olika courtage klasser, det var ett elände att dom införde det. Dom har verkligen krånglat till det!
    Nordea låter i nuläget mycket lockande med sina 0,06% för alla affärer och max courtage 99 kr. Precis så enkelt som man vill ha det. -Nä Avanza, här får ni kontra annars kommer ni tappa mycket kunder, inklusive mig.
    Har skrivit till Avanza och tillkännagivit mitt missnöje.

    Med vänlig hälsning
    Rille

    SvaraRadera
  8. Vore lite roligt om de skulle sänka ytterligare men tror inte att Nordea kommer hålla så låga priser på längre sikt. Det är nog bara ett övergående priskrig. Hoppas därför att Avanza håller huvudet kallt och inte riskerar sin verksamhet. Men konkurrens och sänkta priser skulle inte skada.

    SvaraRadera
  9. Nu är det ju dock inte bara priset som betyder något. En sak är fullkomligt klar, och det är att med den SKIT-attityd svenska storbanker uppvisar emot oss potentiella pb kunder, så kommer jag aldrig i livet gå tillbaks till dem. Den saken är helt klar. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  10. Detta gör inte Nordea för att de är kundvänliga, det de förlorar på gungorna vill de ta igen på karusellerna. skull de knäcka avanza och nordnet finns det en endaste en som tror att dessa courtagekostnader skulle finnas kvar då? nej då blir det andra priser....sorry nordea deta går jag inte på, nu väntar jag bara på att de 3 andra storbankerna plötsligt skall bli"snälla" mot oss kunder. tar inte i storbankerna ens med tång, räcker ha lönekonto hos dom

    SvaraRadera
  11. Förmodligen kommer det ske någon justering, men alla tre har bättre erbjudande idag än för bara några år sedan. Även Degiro har ett liknande erbjudande, men med den LILLA abrovinken att de har en portföljavgift som är giftig.

    Nordea blev just bättre, konkurrens fungerar. Det är fantastiskt med kapitalism.

    SvaraRadera
  12. Själv har jag lite hat-kärlek till Avanza faktiskt. Webbsidan är bra så länge man sitter på stor skärm och har mus, har du mindre skärm och pekar så är den värdelös, dvs inte responsiv. App finns för iphone men inte för ipad. De tog bort sina appar för windows, märkligt att man inte stödjer världens mest använda operativsystem (windows, nu i version 10). Känns som om de snålar för mycket faktiskt. Vi får väl se vad som händer framöver.

    SvaraRadera
  13. Skulle vilja se att avanza satsar mer på bolån för kunderna. Det gör man iofs idag redan men man måste ha ett antal miljoner på kontot för att ha en chans att få tilldelning.
    Vad gäller tradingavgifter så tror jag avanza sänker nu när dom inte är billigast.

    Stefan

    SvaraRadera
  14. Är det bara jag som stör mig å det grövsta på att de tar ut 19kr minimum för varje affär på Aktietorget? AT tog tidigare ut 15kr av mäklarna för varje transaktion, vilket gjorde courtaget förståeligt. Men detta slopade man från jan 2016. Jag förstår inte hur det är möjligt att Avanza därmed inte har sänkt courtaget, detta är bara sjukt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De nya avgifterna finns här: http://aktietorget.se/documents/AktieTorget/Fee_schedule_160101.pdf

      Radera
    2. Stör mig en hel del på det jag med. Men såg nu att Skandiabanken verkar ligga 5% lägre. Startade därför ett konto nu för att testa :-)

      Radera
    3. Men alltså förstår ni hur stor andel av Avanzas resultat som måste komma från detta ocker? Det omsätts sjukt mycket varje dag på Aktietorget med Ava som köpare/säljare. Många avslut är små (riskabla aktier gör att folk kanske inte vill göra särskilt stora köp)vilket gör Avanzas marginal brutal. Sen är det även vanligt att inte hela ordern går igenom och du får ändå betala 19 kr (inte sällan vid enpetare).

      Min övertygelse är att det här är vad som finansierar gratis courtage för nya kunder (vars införande sammanföll väl med Aktietorgets slashade avgifter).
      Det här känns lagom kul för mig som varit kund sedan 2010 och går totalt stick i stäv med kundlöftet.

      Jag tycker att Avanza borde göra det rätta och radikalt sänka minimicourtaget på Aktietorget.

      Radera
  15. Nu har Avanza skrivit om sitt kundlöfte.
    I stället för "Marknadens lägsta avgifter" har de ändrat till "Prisledarskap".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja nu har de varit inne och putsat på den. Jag tog en print screen till detta inlägg delvis för att följa upp just detta.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...