Starkt erbjudande från Nordea. Lågt pris på aktiehandel!


Idag har Nordea uppdaterat sin prislista på aktiehandel och det är ett riktigt bra erbjudande de har nu. De verkar inte ha hunnit uppdatera sajten riktigt ännu men de mailade mig länk till prislista i PDF-form, länk till den här.

Minicourtaget är likt Nordnet och Avanza 1 krona men en stor skillnad är att procentsatsen är 0,06 hos Nordea medan den är 0,25 hos Nordnet och Avanza. Här blir det jättestor skillnad för dig som kund. Om du köper/säljer för 10.000 kronor kostar det 25 kronor hos Avanza och Nordnet medan det hos Nordea endast kostar 6 kronor. Även om du gör små köp så courtaget bara blir en krona oavsett hos Nordea eller Avanza så bygger det ju större och större värde och när du skall sälja kan det bli stor skillnad. 

Jag har surfat på Nordeas hemsida för att checka in erbjudandet och känna lite på deras sajt och det var ingen rolig upplevelse. Sajten är plottrig och svårnavigerad. Det är jättesvårt att hitta och väldigt störigt med allt annat de erbjuder som man behöver ta sig förbi för att ens hitta till aktiehandel.
Att de inte uppdaterat prislistan på sajten ännu har jag överseende med. Sannolikt kan man vänja sig vid en svårnavigerad sajt men jag gillar inte sajten helt enkelt. De är inte en aktiemäklare, de är en säljare av massvis olika tjänster och produkter. Sannolikt bra på mycket men inte bäst på aktiehandel.

Det är ett jättebra erbjudande de har och absolut värt att titta närmre på. Med lite flyt så uppdaterar Avanza och Nordnet sina erbjudanden för att möta Nordea och då får vi istället både bra erbjudande och bra websida (Nordnets sajt är inte super men jämfört med Nordea är den magiskt bra)

Den här nya prislistan gäller även InvesteringsSparKonto/ISK.

26 kommentarer:

  1. Använd investor.nordea.se som är bättre än nätbanken.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du gräver djupt Petrusko :)
    Fråga - det är inte så att det finns finstilt att courtagen gäller upp till totalt innehav om 50,000 sek eller liknande? Dvs att 0,06% courtage är deras variant av Avanzas "gratis courtage upp till 50,000".

    Med vänlig hälsning,

    StockVonBörs :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har läst prislistan noga och finner inget sådant gömt i den. Det skall nog vara lugnt. =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. En sak jag hittar:
      "Vid handel med utländska aktier tillkommer en växlingsspread på ca 0,5
      0 % vid automatisk växling. Spreaden är skillnaden mellan köpkursen och säljkursen och tas alltså ut med 0,25 % när du köper eller säljer en utländsk aktie.

      Vid försäljning av aktier från servicekonto utgår kostnad enligt
      bankens ordinarie växlingskurser."

      "Bankens ordinarie växlingskurser" verkar vara dessa: https://www.nordea.se/foretag/utland/valutahantering/valutakurser.html#tab=Betalningskurs

      Eftersom jag ibland gör utlandsbetalningar, har jag vid olika tillfällen tittat på "bankens ordinarie växlingskurser" och sett att avgiften förändrats flera gånger på sistone. Du beräknar växlingsavgift enligt följande formel:

      (säljkurs - köpkurs) / (säljkurs + köpkurs)

      För närvarande får jag det till en växlingsavgift på 0,9 % för växling till/från euro, eller en spread på 1,8 %. Jag har inte kollat om det är samma avgift för övriga valutor. Jag tolkar det som att man blandar två olika växelkurser:

      Köp i depå: 0,25 %
      Sälj i depå: 0,25 %
      Köp på servicekonto: Köp ska vara 0,25 %, men i och med att man har ett undantag för försäljningar på servicekonton, kanske detta även gäller här?
      Sälj på servicekonto: 0,9 %
      Utdelning: Detta är varken köp eller försäljning, så blir det 0,9 % här?

      Avanza och Nordnet har däremot alltid 0,25 %, oavsett varför pengarna växlas.

      Radera
    3. Lite fem över tolv, men stötte på detta precis. Har jämfört Nordea och Nordnet, och Nordea tar ut i snitt 1% i FX avgift mer än Nordnet gällande utdelningar. Så Nordea lägger sig lågt när det gäller courtage, men de tar igen det på andra avgifter som är svåra att greppa. Har medvetet samma aktier i bägge bankerna för att kunna jämföra, slutsats: kommer flytta mina utländska aktier till Nordnet.

      Radera
  3. Glöm inte bort att väga in 0 kr courtagenivån som Avanza och Nordnet använder sig av. Kommer man inte upp i de nivåer så finns det ingen anledning att använda sig av en plattform med sämre användargränssnitt. Däremot, efter man slagit i deras tak, då kan man ta sig en funderare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mycket bra input. Det tycker jag man skall försöka utnyttja de där erbjudandena. Degiro har erbjudande de med men årsavgift på utländsk handel. Utnyttjar man alla sådana här erbjudanden kan man komma upp i en hygglig summa innan man behöver pynta courtage.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Någon information om källskatten hos Nordea vs Avanza?

    SvaraRadera
  5. Hur hanterar Nordea utländsk källskatt? Mvh FW

    SvaraRadera
  6. När jag frågat så får man tillbaka den men skicka ett mail.

    SvaraRadera
  7. InWestängeln06 mars, 2017 10:39

    Nordea har väl även en förvaltningsavgift för KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror säkert de hade det förut för det är typiskt storbank men när jag kollar deras prislista nu så står det 0 kronor på Kapitalförsäkring.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Alla banker har en avgift för KF. Om du dör, måste banken betala ut 101 % av försäkringens värde till din förmånstagare, och banken måste därför ta ut en avgift för att bekosta denna utbetalning. Avgiften kan vara olika stor och brukar benämnas "riskpremie". Olika försäkringsbolag kan ha olika riskpremier. En del försäkringsbolag kan även ta ut en avgift som kallas för något annat. Vad försäkringsbolaget kallar avgiften är dock knappast relevant för dig som försäkringstagare, utan det är totalbeloppet du ska bry dig om.

      Radera
  8. Inte på KF. Heter framtidskapital

    SvaraRadera
  9. Tycker själv Nordeas erbjudande för aktiehandel slår både Avanza och Nordnet i dagsläget. Har man inte gratis courtage hos Nordnet eller Avanza finns det en hel del pengar att spara hos Nordea. Jag funderar själv på att byta till Nordea om det inte blir någon prissänkning på aktiehandel hos de övriga konkurrenterna. Framförallt gillar jag att Nordea endast har en courtage klass som jag efterfrågat hos både Nordnet och Avanza tidigare. Min uppfattning är att Avanza och Nordnet har olika courtageklasser för att vi sparare ska behöva betala mer än vi behöver. Nordea gör däremot att jag aldrig behöver betala mera courtage än nödvändigt. Funderar även varför Avanza inte bryr sig när det gäller att få tillbaka all källskatt till sina sparare? För min del kommer jag välja det som är fördelaktigast för mig. Även om Nordea inte har lika fin sida som nätmäklarna är det avkastningen för mig som sparare som är viktigast. Lägre kostnad för handel innebär högre avkastning på sikt. Har skrivit ett litet inlägg om detta på min blogg. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  10. Kommer först och främst utnyttja alla gratis courtage jag har kvar i nordnet. Därefter kommer jag kolla upp degiro. Nordea känns inte som alternativ där då jag inte är kund där. Bättre ha is i magen och vänta in vad ens egen storbank kommer görad
    Mitt tips är att shb seb och Swedbank kommer svara på detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja enligt Aktiespararna har Swedbank något stort i kikaren med väntad lansering i år. Förväntas sätta press på prisbilden.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Kapitalförsäkringen hos Nordea heter Framtidskapital och kostar inget. Ni ska använda Nordea Investor för aktiehandel, helt ok faktiskt :) (investor.nordea.se). Lycka till!

    SvaraRadera
  12. Att bli kund hoss Nordea verkar komma med ett månadspris. Vad är det för tokerier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man endast kund inom sparande skall det vara gratis men om man vill ha betala räkningar, överföra pengar etc så kostar det från 12kr per mån.

      Radera
    2. Tillvalet "betalningar" (betala räkningar m.m.) som kostar 12 kronor i månaden behövs nog även om du vill föra över pengar till ditt eget konto i annan bank. Med andra ord får du göra uttag på bankkontoret i kontanter om du vill plocka ut aktievinsterna utan att betala 12 kronor i månaden.

      Radera
    3. Det verkar som om det ska kunna fungera med "Stående överföring" utan tillvalet "Betalningar". Har dock inte kollat beloppsbegränsningar och annat för detta.

      Radera
  13. Några skillnader jag upptäcker jämfört med Avanza:

    - Derivat är billigare hos Avanza om man köper/säljer färre än 23 OMXS30-kontrakt åt gången (motsvarande belåning på 3½ miljon kronor). Det är nog få som köper/säljer så många kontrakt samtidigt.
    - Nordea verkar ha lägre minimumcourtage på bland annat premieobligationer, 19 kr mot Avanzas 99 kr.
    - Nordea har högre ränta. Det finns inget "superlån", och den ränta man får är även sämre än Avanzas "ordinarie utlåningsränta", som tas ut om man har mer riskabla placeringar. Nordnet verkar ha ännu lägre ränta än Avanza och Nordea.
    - Nordea verkar tillåta att man har sina svenska värdepapper på ett servicekonto istället för depå så att de är direktregistrerade istället för att vara förvaltarregistrerade. Bör inte medföra någon väsentlig skillnad.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Dom kör med det klassiska tricket att sänka en avgift, göra reklam för det och samtidigt höja en annan avgift.

    Jag är premiumkund hos Nordea. Jag betalade tidigare 59kr / affär. Jag kommer nästan alltid upp i pristaket eftersom jag köper och säljer för ca 300.000kr åt gången.

    Efter omläggningen får jag nu betala 99kr / affär. Alltså en höjning med 68%!!!!!
    Det som irriterar mig mest att banken inte aviserat denna chockhöjning i förväg.
    När jag ringde och frågade varför fick jag svaret:" Det kunde vi inte göra eftersom prismodellen var hemlig fram till lanseringen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan samma sak när Gamla Avanza Mini gick upp i Avanza.

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...