SPDR SSGA Gender Diversity Index ETF. SHE

Här har ni en unik fond, om den inte är one of a kind så är den en av ytterst få med denna inriktning. Fonden investerar i large cap bolag i USA som satsar på kvinnor i ledande roller. En smart beta strategi som verkar slå två flugor i en smäll; God avkastning och jämställdhet.

Ticker: SHE
Fondavgift: 0,2 procent
Utdelning: Betalas kvartalsvis (mars, juni, september, december)
Direktavkastning: Cirka 2 procent på kurs kring $65.
Antal innehav i fonden: 186 st
Fondförmögenhet; Knappt $300 miljoner.

Här är en lista med de 10 största innehaven.
Checka in de här bolagen! Det är fina bolag och även om fonden har många innehav så är det flera av dem som man känner till på ett eller annat sätt. Jag gillar att det är hela 186 st innehav i fonden, det bjuder på mycket bred riskspridning. Fondavgiften tycker jag är väldigt attraktiv på 0,2 procent. Här är en fond med riktigt fina innehav, bolag som satsar på jämlikhet (vilket lönar sig i längden) och 0,2 procent fondavgift för detta är billigt enligt min åsikt. Eftersom det är en börshandlad fond och från USA dessutom så tillkommer vanligt courtage vid köp och sälj också. Hos Avanza är USA-courtage minst $1.

Just nu finns inte den här fonden upplagt hos Avanza men jag skall be dem lägga upp dem och de brukar lösa det ganska snabbt.

Läs mer: Mitt inlägg om den superbilliga S&P500 fonden från världens största kapitalförvaltare; iShares.

Spara jämställt.
Investera jämställt.
Jämställda börsbolag.
Det är nog inte många som kommer googla SPDR SSGA... bla bla. Men att investera i jämställda börsbolag och liknande blir nog en del googlingar och jag vill att folk skall hitta till det här inlägget om den här jämställda fonden. Därför rapplar jag upp orden ovan samt den här förklarande texten. Det här är en unik fond men hur skall folk hitta den om man inte känner till den.

6 kommentarer:

  1. Intressant fond. Den finns att köpa på Nordnet:
    https://www.nordnet.se/mux/web/handla/kopAktier.html?identifier=SHE&marketplace=18&marketid=18

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Är det inte värt att påpeka för dina läsare att det tillkommer en avgift på 0,5% växlingsavgift också vid köp av USA aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det finns tusentals saker att upplysa om och de varierar hos mäklarna samt vilken kundgrupp man tillhör bla. Valutaväxlingsavgift är inget jag har för avsikt att nämna i alla inlägg om utländska placeringar.

      Men absolut, det skall man ju känna till och tänka på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Inte bara aktier, även fonder som handlas i annan valuta än SEK. 0,25% försvinner vid köp och 0,25% försvinner vid sälj. Varken Avanza eller Nordnet låter en filtrera fondlistorna på valuta. Hos Nordnet ser man iallafall valutan direkt i listan men hos Avanza måste man in på en fonds informationssida och kolla i vilken valuta den handlas för att veta om den har 0,5% spread eller inte.

      Radera
  3. Det är ju mycket fokus på courtage, och det med rätta, men väldigt lite skrivs eller pratas om växlingsavgifterna. I och med att du har en väldigt stor, och bra, blogg så tänkte jag att det kan vara bra om du tar upp detta också.
    Om det pratas och jämförs så kanske även dessa priser kommer att sänkas till gagn för oss alla.
    Med vänlig hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Peter,
      Japp det är en god ide du har. Jag skriver om det titt som tätt i något random inlägg men att dedikera ett eget inlägg till det ger betydligt större impact. Folk tar till sig grejen på ett annat sätt och sökmotorer leder dem med frågor och funderingar till mitt inlägg med förhoppningsvis svar/info kring detta.

      Jag syr ihop det.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...