Sålt lite Atlas Copco

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag har skalat av en liten del av mitt innehav i Atlas Copco kring 273 kronor. Med det sagt menar jag inte på att det är dags att sälja Atlas, jag är fortfarande mycket långsiktig i mitt ägande.
Det är bara en ytterst liten del jag sålt av.

Aktien har gått urstarkt sedan jag stortankade och delvis handlade jag för min kredit hos Avanza. Det passade mig bra nu att ta hem en fin vinst på ett litet antal aktier för att pytsa in på min kredit som jag vill hålla på en låg nivå som andel av min portfölj. Max 5-7 procent belåning är vad jag vill ha och jag ligger på cirka 7 procent nu så det är ju okej. Framöver är det snarare sänka än öka belåningen alltså eftersom jag ligger på topp av min maxgräns.

Atlas Copco har momentum nu och kan tänkas stiga ytterligare på kort sikt men det är framförallt långsiktigt jag ser på saken och där tror jag Atlas kommer fortsätta vara en bra placering. De har mycket fina nyckeltal där en hög avkastning på eget kapital är något jag verkligen gillar.
De är ett bra utdelningscase med stadigt stigande utdelning så det passar mig riktigt bra att äga Atlas på lång sikt. Länk till Atlas Copco hos Avanza (affiliatelänk).

6 kommentarer:

  1. Trevlig kursresa sedan du gjorde frekventa köp! Förstår viljan att sänka belåningen men varför inte använda vårens utdelningar till det ändamålet istället för att skala ett kärninnehav?‬

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag behöver utdelningarna till mitt uppehälle och det passade mig bra att sälja den här lilla slatten Atlas nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Förstår inte varför du vill sänka belåningen?
    Så länge du lånar till stabila bolag som har utdelning så är det ju relativt lugnt.
    Skatt plus ränta på superlånet =1.65 %
    Så all utdelning som överstiger 1.65% blir ju pluspengar.
    Själv ligger jag med ca 70 % belåning av superlånet.
    Det betyder att marknaden måste dippa 30% innan jag slår i taket.
    Det händer inte på en natt. Vilket ger mig lite tid och använda månads insättningar och utdelningar till och amortera ner lånet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för kommentaren. Jag är ju en försiktig general, en riktig mespropp till och med =)
      Lyssnar just nu på boken om Sven Olof Johansson och hans extravaganser och jämfört med hans risktagande borde jag ju kunna riska lite mer... oj oj säger jag bara.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Den där grafen är riktigt fin du! Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa,
      Tack för det =)
      Jag är nöjd med mina köp i Atlas Copco.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...