Besvikelse från H&M, raka motsatsen vad VD uttalat

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Minus drygt 5 procent för H&M just nu, 25 minuter innan börsen stänger. De rapporterade försäljning för februari och den var inte alls vad marknaden väntat sig och långt ifrån vad man skall leverera på helåret. H&Ms mål är att öka försäljningen med 10-15 procent per år och VD Karl-Johan Persson uttryckte kraftfullt att han tror starkt på att de kommer uppfylla målet under 2017.

En månad är ju inget att dra allt för stora växlar på men det här är ju inte alls vad man förväntar sig. Försäljningen i februari backade 1 procent mot samma månad året innan medan marknaden väntade sig en ökning om drygt 5 procent.

Jag har H&M under luppen,  i flera år har jag haft tålamod med deras usla aktieutveckling och i år gäller det. Nu är det dags att leverera. Om de inte levererar står det nära för mig att sälja mitt innehav. VD Karl-Johan har definitivt förbrukat sitt förtroende om han inte levererar på sitt ord nu efter flera år av dålig aktieutveckling.

Håll koll på H&Ms försäljning, de rapporterar den månadsvis och tickar det in flera sådana här skitmånader kommer de få oerhört svårt att leverera på sitt mål för helåret!

Well, en del ifs and buts där och fatta mig rätt jag har alltså tålamod och förtroendet kvar ännu. Jag bara lägger ut hur jag tänker if and but.... =) Om de levererar på sitt mål om 10-15 procent tillväxt är aktien sannolikt ett bra köp på de här nivåerna kring 235 kronor.
Länk till H&M hos Avanza (affiliatelänk).

4 kommentarer:

  1. Jag har haft HM som ett stort innehav, men började för ett tag sen att sälja av lite. Jag har varit skeptisk senaste året egentligen och har kanske uppfattats som pessimistisk när det gäller HM, men den här rapporten gör mig faktiskt inte förvånad. Frågan jag ställer mig själv är, varför jag hänger kvar?

    Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Dags att kasta ut VD och anlita ett proffs? Visst att det är ett "familjeföretag", men aktieägarnas pengar måste väl ändå vara viktigare än att KJP skall få sitta på sin ärvda tron?

    SvaraRadera
  3. viktigare att ha bolagets långsiktiga intjäningsförmåga i fokus än vad aktien presterat kortsiktigt. Klart han ska nå, och helst överträffa, de mål han kommunicerar men aktiekursen. Att aktiekursen sjunker kan ju bro på andra saker, såsom högre förväntningar.

    Kanske tar KJP över klubban och tar in extern VD?

    SvaraRadera
  4. Efter mycket velande så sålde jag mina H&M aktier i mitten av dec förra året till några kronor över 270 kr. Jag resonerade som så att uppsidan var ganska begränsad, aktien skulle kanske orka upp till strax under 300 kr, medan nersidan var betydligt större. Det var också ungefär där som jag hade mitt GAV så jag tjänade inga pengar, men valde ändå att lämna aktien. Så som kursutvecklingen har sett ut sedan dess så har jag knappast ångrat mig att jag sålde H&M.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...