Jag överväger sälja H&M redan nu

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag har ägt H&M kring 10 år och länge var det en god investering. Kursen tickade på uppåt och alla var glada men nu har det varit andra miner en längre tid. Det är längesedan man hade anledning att vara glad över den här surdegen.

Under en tid har jag flaggat för att jag är i bortre ändan av mitt tålamodspann med H&M. Jag har i flera år härdat ut stormen, övervintrat och allt vad det heter. Jag har sagt att det är i år det gäller, nu är det upp till bevis. Jag har funderat mer kring det här i dagarna för att se efter en strategi och jag tror mig har funnit min spelplan för H&M. Jag har tålamod kvar men det är inte oprövat! Om de inte får fart på tillväxten och aktiekursen då har jag sannolikt fått nog.
För att uttrycka mig som en gammal väns far: Jag vill inte fastna med pecken i brevlådan
Här bottnar sig strategin jag nu tänker mig, jag vill inte stå där om ett år med hela mitt innehav kvar i ett H&M som fortfarande är ruttet.

Nu överväger jag således att sälja på samma sätt jag gjort många lyckade entrys. Regelbundna sälj under en längre period. Jag har en rejäl bunt aktier och H&M var mitt näst största innehav men de har ju presterat så dåligt att de numera är tredje störst. Om aktien stiger så får jag mer varje gång jag säljer. Om aktien backar blir mitt bekymmer mindre ju längre tiden går i takt med att jag säljer.

Man kan tycka att jag borde dra av plåstret och bara sälja av hela härligheten men jag är inte där ännu, att jag tappat förtroendet för dem helt och hållet. Kom ihåg att jag är mycket långsiktig och har gott om tålamod. Bara Ratos har testat mitt tålamod på detta vis tidigare och där visade det sig att jag förgäves hade alldeles för mycket tålamod med en riktig stinky. Just nu ser det ut som H&M är av liknande kaliber. Länk till H&M hos Avanza (affiliatelänk).

Jag ser inte H&M som ett kärninnehav längre och planerar att minska min viktning i bolaget även av den anledningen. En viktning kring 2 procent tänker jag mig framöver om inte bolaget visar sig vara ruttet fortsatt för då kanske det blir 0 procent. Men men, det dröjer länge innan jag når en vikt om 2 procent via regelbundna sälj.

31 kommentarer:

  1. Fattar inte varför de ska ha sin värdering som de har jämfört med andra klädbolag. Visst fin kassa, men då ska man tro att de kan göra något vettigt med den istället för som nu skövla ned den i en onlinebutik som inte är någon hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har tagit kostnader u der några år iform av investering i framtida tillväxt i ehandel mm. Går det enligt plan så är värderingen motiverad.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Har lite samma sits som du och är också inne på att successivt under flera år börja förbereda för en minskning. Tror dock det är viktigt att inte påverkas för mycket av det drev som nu pågår i Twitter- och bloggvärlden startat av Fundamentslanalys. Han har haft fel förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, viktigt att inte göra som flocken bara för att.
      Jag äger HM även om ett år fast en mindre del än nu.

      Förhoppningsvis går verksamheten enligt plan och då lär aktien stiga ordentligt från dessa nivåer.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej P! Har skalat av mitt HM-innehav till hälften av samma skäl som du beskriver under snaste 2 månaderna. Det är tålamodskrävande att vara HM-ägare just nu och det har bara varit negativa än positiva överraskningar senaste 1-2 åren. Just nu lutar jag mig själv mot att direktavkastningen är tillräckligt god + att de varit en god utdelningshöjare historiskt. Men det finns många fina bolag att byta ut dem mot med sannolikt bättre framtidsutsikter. Samtidigt - utifrån Peter Lynch :-) - så är vi som barnfamilj storkund hos HM och även om hustrun inte inser att hon inte "sparar" när hon köper på HM som hon själv hävdar :-) så får jag ändå en känsla av att HM har en rätt trogen kundgrupp hos iaf min familj. Och vi brukar vara som folk är för det mesta... Det sista skälet har vägts in och gör att jag ff sitter på händerna och inte sålt av hela vårt innehav. Trevlig helg! Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har intervjuat min fru angående HM och övergång till ehandel och hon var positiv och tror starkt på HM på nätet. Man väljer dem för de har vettiga grejer till rimligt pris. Som småbarnsförälder köper vi snart en hel uppsättning vår och sommarkläder till barnen och förmodligen blir det via HM online likt förra året.

      Min fru tror många väljer HM även när det kommer till ehandel.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ja det här är inte lätt att ta beslut om alls, speciellt inte med tanke på deras historik och även status som långsiktig "100%-säker" körare..eller vad jag nu kan kalla det för.

    Men jag är nyfiken på vad du köper istället om du nu trappar ner i HM? Fyller du på ditt övriga innehav eller är det något nytt på gång?

    Övrigt:
    http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

    Lägg in affiliate länkar här med, gör det iaf enklare att klicka än att behöva anstränga sig så till den grad att klippa o klistra :)

    Själv har jag 1% i HM så ligger kvar.

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Jag vill hålla nere risken och tittar främst på investmentbolagen eller indexfond så som Xact OMXSB Utd.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Varför har har e-handel blivit ett så stort problem nu? Det har ju funnits i decennier, förr kallades det "postorder" men det är ju egentligen samma sak. Att bläddra bland websidor eller i en tryckt katalog är ju heller ingen skillnad.
    Jag tror HM kommer bli tillräckligt bra för att motivera nuvarande pris. Jag är mer skeptisk mot svensk storverkstad vid p/e 30(!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det främst ät ändrade köpmönster och det är sånt som tar tid. Likställ med att scanna varor själv hos Willys, den tekniken har funnits i evigheter men först nu är kunderna redo/mogna. Vi förändras inte så snabbt som vi tror.

      Finns även någon uppfattning om att allt gammalt o stort tas över av appar o trendet så att dom stora bolagen inte hänger med. Så ges Kodak osv som exempel. Jag säger tvärtom att de stora har mycket att ge och kan förändras dom med. Som du säger är postorder inget nytt och jag är säker på att butiksdöden fanns även då.

      /Andreas

      Radera
  6. Den dag Lundaluppen ger upp HM tror jag vi är nära botten :)

    Skämt åsido, det är aldrig lätt att ta såna här beslut. Att förändra sin portfölj när den inte längre ser ut som man vill är dock rationellt om än smärtsamt.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Nej det är inte kul att sälja men så blir det ibland tyvärr. Enklast och bäst för oss småsparare är sannolikt indexfonder, bara fortsätta och köpa no matter what. INgen risk att gå på en mina i ett enskilt bolag som gör att man underpresterar.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag är själv lite kluven just nu kring hur jag skall göra. Jag är i starten av min aktie"karriär" och just nu väger H&M lite för högt i min portfölj varav jag tänkt sluta köpa i den och öka i annat. Så dåligt som aktien presterat ett tag och nu då även det är besvikelser på rapporterna så börjar jag fundera på att minska lite i innehavet. Just nu är jag dock 17% minus på H&M och jag gillar inte riktigt att sälja till minus. Samtidigt så är det ju klokt att ta en förlust nu för att undvika en potentiellt högre förlust. Samtidigt så tror jag fortfarande på H&M i längden.
    Som ni hör är jag kluven :)

    Tack för en grym blogg förövrigt!

    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Om du vill äga H&M och du är i uppbyggnad av din portfölj kanske det kan fungera att bara sluta köpa mer och vikta ned dem genom att köpa annat?

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Skönt inlägg! Själv började jag sälja av i portioner för ett tag sen, precis så som du planerar. Jag tror det finns bättre bolag att lägga pengarna på, HM är segt frågan är varför dom ska tokvända helt plötsligt? När dom väl gör det så måste dom gå sjukt bra för att hämta igen andra placeringar.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      Vinsten har ju hållits bak av investeringar i nytt system, ehandel mm och det väntas ju lätta under året. Men försäljningen måste ju fortsätta stiga stadigt. Det går nog vägen.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Petrusko, här får Du några alternativ till H&M
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/03/17/besviken-pa-hm-har-finns-alternativen.html

    Trevlig Läsning

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, tjena Krusse. Passande artikel =)

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Well, well...själv funderar jag på att börja köpa in mig nu och följa med bolaget neröver säkert en bit till tills det vänder. Gjorde samma sak i Oriflame med start 2014, kom givetvis in för tidig med de första inköpen kring 200 kr, men snittet blev till slut 130 kr vilket är helt ok idag. När du sålde Tele2 och struntade i nyemissionen gick jag all in i den. Har största andelen av depån där idag men ska nog sälja av lite. Har i grunden ingen djupare analys i min beslut annat än att när stora bolag dippar rejält blir de intressanta att titta närmare på. Är de på dekis eller kommer de igen. Vidare ser jag på bolag med stor andel kvinnliga konsumenter och hög andel kvinnliga aktieägare. I det sista fallet är HM klockren. Direktavkastningen är naturligtvis given. Kanske går HM ner under 200 kr eller betydligt mer. Oriflame bottnade kring 100 kr. Set var ansträngande att sitta där med 1400 aktier i depån då -dessutom ställde de med all rätta in utdelningen, men desto roligare är det att ha dem idag.
    Axfood, som vi båda har, ser också ut att kunna göra en ganska rejäl resa söderut nu ett tag framöver. Det kan bli spännande även där. Gillar börsens psykolog, marknaden har alltid rätt, till det visar sig att den hade fel i alla fall osv... Lycka till med investeringarna.

    SvaraRadera
  11. Är det inte kring 4,3% direktavkastning i HM just nu??

    Hur stor är risken att denna sjunker??

    Sjunker kursen lite ytterligare stiger direktavkastningen??

    Du är väl utdelningsinvesterare för bövelen??

    ;)

    MVH Valet&Kvalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja! Ganska stor risk att dem sjunker ytterligare. Ränteuppgången bäddar för en stark dollar och dess inverkan vet man ju.

      Radera
  12. Hej Petrusko
    Helt rätt. Tyvärr att HM är på dekis. Tyvärr tror inte att det är tillfälligt. Satsa på Försäkringsbolag. Tycker att du är tungt i fastighetsaktier. Tryg? Gjesinge? Sampo?

    SvaraRadera
  13. Ser det som en köpsignal att helt plötsligt massan av småsparare börjar sälja och är negativa.

    SvaraRadera
  14. Passa på att plocka in Ratos i sommar det kommer bli bra. Hälsningar Arne

    SvaraRadera
  15. Sälj ni 😀
    Jag själv köper som aldrig förr.
    Ibland ska man följa ett av dom bästa råden Warren buffet har sagt.

    "köp när alla andra säljer och sälj när alla andra köper"

    Hm är ett fint bolag som går med vinst så då vågar jag följa det rådet:)

    SvaraRadera
  16. Att lyckas på börsen är 25% kunskap och resten är tålamod och disciplin enligt många analytiker....sälj så köper jag:)

    SvaraRadera
  17. Jag fortsätter öka enligt plan helt enkelt eftersom aktien nu handlas till YOC på över 4,25 procent vilket är en ganska rimlig riskpremie. Dock i försiktigare takt än tidigare och tänker mig på längre sikt nog att låta portföljandelen minska. 2,5 till 5 procent ser jag som en rimlig portföljandel.

    Tycker helt enkelt att många är väl kritiska. Ur ett kursperspektiv är det direkt uppenbart att H&M inte längre är en vinsttillväxtaktie att räkna med. Fine. Men ur ett utdelningsperspektiv tycker jag det är för tidigt att räkna ut dem. De öppnar fortfarande nya butiker och växer. De har investerat i e-handeln och om bara en andel av dessa investeringar lönar sig kommer aktien studsa tillbaka åtminstone till nivåer runt 245 kronor igen. Det räcker antagligen med ett par månader med normala försäljningssiffror i rad för att nå dit.

    Tycker helt enkelt att det är för tidigt att måla fan på väggen. Tillväxten är antagligen ganska körd, ja. Men att H&M skulle kunna klara att behålla sina marknadsandelar och sakta expandera ytterligare i långsammare takt än tidigare tror jag faktiskt att de klarar. Då liknar de tråkaktier som Clas Ohlson och ur ett utdelningsperspektiv är de i så fall en ganska hyfsad långsiktig utdelningsaktie med över fyra procent utdelning uppdelat på två tillfällen.

    SvaraRadera
  18. Du säljer ingenting! INGENTING!

    SvaraRadera
  19. Helt rätt, sålde själv hela innehavet i H&M i fredags. Det här fallet kan vara länge till, tror inte heller på H&M's e-handel. Det finns många konkurrenter som är starkare där och som har attraktivare varumärken än H&M's - till väldigt bra priser! Tror man på e-handel och kläder finns bättre alternativ som Qliro...

    SvaraRadera
  20. Säljer enskilda aktier och plockar in mer indexfonder i portföljen. Det är min långsiktiga strategi. Mvh /Sensim

    https://sensimsteps.blogspot.se/

    SvaraRadera
  21. Själv var jag innom mitt lokala postkontor i Oslo i helgen för att hämta min beställning från Adlibris. Det jag reagerade på i hyllorna är att majoriteten av paketen hade H&M logotyp på sig.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...