Diverse tankar om börs och annat. Sjuan

Det här inlägget handlar om börs och allehanda utsvävningar kring mig och mitt liv. Viss varning för Off Topic alltså. By the way så förkortas det ofta OT och när jag ändå är inne på det så kan man skriva BTW för by the way. I börssammanhang ser man ibland förkortningen BTFD men det är något annat.. Det står för Buy The Failed Dip och ibland tror jag man menar The F*cking Dip för att ta i från tårna. Den första som jag nämnde; The Failed Dip är den som är allmänt vedertagen och likaså förklaringen om man googlar.

I veckan sålde vi äntligen vår andra bil och har nu bara vår familjebil kvar. Jag har bearbetat min fru länge att vi inte skall ha två bilar, vi klarar oss med en, jag vill inte ha en bil, jag behöver ingen. Familjen behöver en bil fatta mig rätt, vad jag menar är att om tex min fru har bilen till jobbet så behöver vi inte ha en extra bil för att jag kanske blir sugen på att åka till gymmet. Nej, jag vill mycket hellre cykla till gymmet i så fall och slippa den där extra bilen. Pengarna för bilen använder vi till att betala ned vårat huslån.

Kycklingbolaget Scandi Standard åkte på en ny smocka häromdagen när någon överdoktor gick ut och rekommenderar att man skall undvika färsk kyckling. Med rubriker i Aftonbladet är det nog många som gör som de läst och låter bli kyckling. Aktien backade cirka 2,3 procent på en börs som annars var upp. Tyvärr är det så här för detta bolaget, det kvittar nästan hur bra de presterar, det dyker upp sådant här regelbundet och drar ned aktiekursen. Jag skrev faktiskt ett inlägg om detta för bara ett par veckor sedan i spåren av något liknande, som sagt det kommer regelbundet de här bakslagen. Länk till mitt inlägg.

Jag har ett samarbete med Storytel, ljudbokfirman på nätet. De har ett enormt sortiment av böcker och ett stort utbud av ekonomiböcker. Kolla in mitt inlägg för länk till 30 dagar fritt Storytel.

I veckan sålde jag ett par amerikanska ETF:er och minskade min andel fixed income då jag istället ökade i fastighetsbolaget Realty Income. Nu har jag kring 39 procent fixed income och jag vill på sikt ha en betydligt lägre andel för att främja utdelnings och värdetillväxt. Jag har ju viktat det där lite upp och ned över tiden men nu måste jag alltså fokusera mer på utdelningstillväxt för att få min "lön" att växa till sig över tiden. Jag lever ju delvis på utdelningarna nu och det är en tajt budget jag har. Utdelningarna måste bli ordentligt större framöver för att få lite rymd i budgeten.

I år är min första sommar som egen och en kul grej jag tänkt mig är att jag skall satsa på att ha på mig shorts så mycket som möjligt från vår till höst. Förr om åren var det ju bara när jag arbetade hemma som jag kunde götta mig i shorts, på kontoret där skulle man vara propert klädd. Förvisso körde jag något mellanting då jag inte är förtjust i slips och allt vad det är men shorts hör inte dit. Men 2017 då skall jag ha shorts för hela slanten!

Som ett led i att hålla nere risken i min portfölj vill jag vikta upp investmentbolag rejält. Just nu väger de cirka 6 procent i min väska totalt och det är främst Industrivärden men jag har ju en liten slurk Investor och Latour som jag håller på och bygger en position i. Jag satsar främst på Investor då de i kombination med god historik har högst direktavkastning. Latour med sina futtiga 2,2 procent är ju i lägsta laget för mig som lever på utdelningar och har en tajt budget dessutom. Jag gör mindre köp i Latour men försöker ändå köpa regelbundet medan jag satsar mer på Investor som jag tänker mig som ett av mina största innehav på lång sikt.

Hederlig som jag är betalar jag TV-licens, trots att jag inte tittar på pensionärsTV. Vi använder främst Netflix och andra Play-tjänster. Som jag fattat det är det just TV-tunern som TV-licensen hänger på och nu funderar jag på om man skulle slänga TV:n i soptunnan och skaffa något utan tuner. Projektor är inte intressant utan jag funderar kring en dataskärm men det är väl sparsamt utbud om man vill ha lite storlek på grejerna? Jag såg en 43" Philips för 7000 kronor ungefär, storleken kan jag väl leva med men kanske du kan tipsa om något mer prisvärt? Större?

Tack för denna gången, ha en riktigt härlig helg!

24 kommentarer:

  1. Vill också öka med lite mer investmentbolag, ffa Investor, på lång sikt men tycker inte att de är speciellt billiga just nu. Hoppas att det vänder och fyller på i Axfood, Castellum och liknande som handlas till en ovanligt bra YOC medan investerare stuvar om till andra företag åker med index uppåt.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kika in på swedx.se de har nog vad du är ute efter. Kan inte säga något om kvaliten då jag själv ej testat deras produkter.

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,
    Såg på kallelsen från Akelius till årsstämman att de planerat nyemissioner både för stam och pref aktierna. Har läst detta flera gånger men begriper ändå inte riktigt vad de menar.

    Du har ju koll på det mesta när det gäller aktier. Stam aktierna är inget vi kan köpa då den emissionen lär vara riktad men vet du mer gällande preffen?

    Tusen tack för en kanon blog och hoppas familjen får en härlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Malte,
      EMissionen av stamaktier kommer tecknas fullt ut av befintliga ägare, Akelius foundation eller hur nu upplägget kring ägandet ser ut. Det finns en anledning att man gör denna emission men ointressant för min del att gräva i det. Det kan vara så att bolaget har en skuld till sin ägare och att man kvittar det mot de här aktierna. Det skulle kunna vara så att man behöver en sista liten del eget kapital för att nå en annan kredit rating. Ja det går att klura fram diverse teorier men det är ointressant.

      Nyemission av preffar vill man löpande ha ett godkännande för så man kan vara snabbfotad när det väl gäller. En punkt som vi lär se på varje stämma även i framtiden. Det betyder inte nödvändigtvis att man kommer genomföra emissionen utan man vill ha möjligheten att göra det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tusen tack för svaret Petrusko.
      Hoppas du och familjen får en härlig Onsdag.

      // Malte

      Radera
  5. Bra om du slutar att göda vänster-SVT, tack!

    SvaraRadera
  6. Investmentbolag tror även jag starkt på! Såg EFN häromdagen och då pratade de om avknoppningen i SCA. Där är Industrivärden en stor ägare. Det tror jag kan bli bra och för både Industrivärden och SCA. De sa något om att a-aktien i Industrivärden kunde dra nytta av detta.

    Gillar dina off-topic inlägg Petrusko BTW!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja, den där delningen av SCA tror jag blir bra och där sitter ju Industrivärden på en god sits. Jag gillar Industrivärden och det är nog en spännande tid framöver, det borde bli ändringar i portföljen vilket de har hintat om.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag har själv aldrig heller förstått varför en familj skulle ha 2 bilar. Det är miljöförstörande att köra mer än man behöver, man får sämre motion, och en bil är världens sämsta köp (bara utgifter, problem, underhåll etc).
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa att flytta ut på landet, utan tillgång till kollektivtrafik, och ha arbetsplatserna några mil åt var sitt håll. Visst går det att cykla några gånger om året, men i kombination med dagishämtning och lämning är det helt enkelt en olöslig ekvation att inte ha två bilar i familjen.

      Radera
    2. Just så, för väldigt många är det ett måste med två bilar. Sverige är ett avlångt land och utanför storstäderna är buss och tåg inte ett alternativ samtidigt som avstånd på flera mil till arbete är vanligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Elgiganten har tv utan tv-mottagare

    SvaraRadera
  9. Glömde länken till mitt inlägg :)
    https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/49VLE8500/grundig-49-led-smart-tv-utan-mottagare-49-vle-8500-bo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för det. Den där ser intressant ut.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej!

    Tycker du skall kolla på kanadensiska Northview en gång till. Bara hyresfastigheter, 7,7% nu och varje månad. Köp och få en ränta-på rånta-effekt som är kanon. Kommer troligen att höja dividenden. 142 st äger den på Avanza. Kul blogg men varför köper du inte en liten gård utanför stan och blir till hälften självförsörjande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ulf,
      Jag hade gott kunnat tänka mig att bo på en gård, inte så mycket för att odla saker utan för att jag gillar det där ute på vischan. Jag har det dock bra där jag bor med närhet till skola för barnen mm.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej,
    2 år har jag befunnit mig på "börsen" nu. Strax efter det att jag klev på tåget inträffade alltså 27/4 2015.
    Ett tag nu har jag funderat över framtida strategi. Utdelningsaktier har fångat mitt intresse, idag har jag ett ISK
    med 40st svenska utdelningsaktier + råvarufond + guldfond. Samt en KF med 40st (nordiska utdelningsaktier +
    USA utdelningsaristokrater + ETFer). Därutöver ett ISK med 10st blandade fonder. Totalt värde 2 miljoner, ungefär med
    50/50 fördelning avseende aktier/fonder.

    Avsikt (som alla andra ungefär) att kunna gå i pension inom några år. Nybliven 50-åring, extremt låga levnadsomkostnader.

    När jag analyserar utveckling för allt detta över 2 år slås jag av att fonderna överpresterar aktieportföljen ordentligt.
    Tex Swedbank Robur Ny Teknik är upp ca 88% på 2 år, Spiltan Aktiefond Investmentbolag +24%, globala indexfonder +20% ungefär.

    Min svenska aktieportfölj +15% (iofs på endast 1år 4månader). Acando bästa innehav med +136%, vikt dock "bara" 1/50 ca.

    Jag säger inte att +15% är dåligt. Men +88% är f-n så mycket bättre. Jag skulle aldrig våga sätta 200kKr i Acando, däremot
    skulle jag kunna tänka mig att göra det i Swedbank Robur Ny Teknik.

    Varför väljer du som utdelningsinvesterare just denna strategi framför fonder ?? Är det för att känna att du "gör det själv"
    för att ekonomiska frågor och investeringar roar dig ??Du kan väl lika väl investera i fonder och sälja av några 5-6% årligen och leva på detta ??

    Observera att detta inte är något påhopp. Isåfall lika mycket ett påhopp på mig själv, då jag valt en blandad strategi.
    Inte en medveten blandad strategi heller, utan "det bara blev så". Nu däremot funderar jag över framtida strategi från andra halvan av 2017.

    Jag lånar ett partiellt citat "....the purpose of investing isn´t to reduce boredom. It is to increase wealth".
    Individuellt såklart, men något jag funderat en del över.

    MVH/Valet & Kvalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Jag har själv oxå gått från aktier till fonder som överpresterat mina aktier med hästlängder. Jag tror att de flesta som inte kan sitta varje dag framför kontot och följa marknaden tjänar faktiskt mera på fonder. Vad jag skulle vilja se mera av är svenska etf:er. Jag hoppas att det kommer mera av den sorten i svenska marknaden. Har ägt några amerikanska etf:er som gått riktigt bra men vill slippa källskatten. Hittade en intressant artikel på DN.
      http://www.dn.se/ekonomi/sverigefonder-tunga-vinnare-under-tio-ar/

      /Leva drömmen

      Radera
    2. Fonder är en suverän placering och för många av oss är det också det som ger bäst avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Jag föreslår denna framför Philips:

    https://www.dustinhome.se/product/5010959857/p4317q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för tipset. Det finns ju en hel del alternativ och den där Philipsen jag hittade är inte bland de mer intressanta.

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Försöker hitta när och hur JNJ delar ut, vart kan man hitta det om du inte har svaret i huvudet? :)

    Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Paydate är 14/3 och man var tvungen att äga aktien innan 24/2 för att ha rätt till utdelningen. Det tar några dagar för pengarna att dyka upp på depån hos din svenska mäklare så tidigast den 17/3 skulle jag tro du ser dem.
      Här är en bra sajt man kan se info om utdelningar:
      http://www.nasdaq.com/symbol/jnj/dividend-history

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...