Avanza återkopplar angående hantering av utländsk källskatt

Avanza har återkopplat på inlägget jag skrev om deras hantering av utländsk källskatt i Kapitalförsäkring. Länk till mitt inlägg här.
Massvis kunder har hört av sig om det här till Avanza, på twitter och på min blogg mm.

Jag lyfter hatten och säger bra där Avanza, det här agerar ni snyggt på. Ni lyssnar på era kunder och söker nya rutiner för att göra det på bästa möjliga sätt för kunden. Sådant här är bara en i raden av anledningar varför jag finner er vara den bästa aktören. Ni är bäst Avanza!

Avanzas svar ligger som en bild överst här i detta inlägg och jag klistrar in det nedan som text för att det är lättare att läsa så.
Tycker du det här är bra så tycker jag du skall dela i sociala medier som twitter och Facebook.


"Hej,

Jag vill börja med att tacka alla som har hört av sig här på bloggen, via telefon, via mail och via sociala medier till oss. Vi har förstått att processen kring den utländska källskatten är något som vi kan förbättra och jobba vidare med. Vi har under den senaste tiden lyft all kundinput och feedback som vi fångat upp och det har resulterat i att vi kommer att genomföra en del förändringar framöver. 

1, Vi har ambitionen att under året driva igenom en förändring som avser förbättra hanteringen av den utländska källskatten för våra svenska kunder hos vår utländska depåbank. Om allt går som planerat så innebär det att vi i första läget kommer att kunna dra skatt enligt dubbelbeskattningsavtal för respektive land, vilken resulterar i att vi (pensionsbolaget) bör få tillbaka all den skatt som dragits och således kan betala tillbaka den till våra kunder. Denna lösning gör som sagt att vi drar skatt enligt dubbelbeskattningsavtalet nu, men det innebär att det kommer få effekt för pensionsbolaget efter tidigast 3 år (eftersom de begär åter i efterhand samt att återbetalningen släpar). 

2, Vi har parallellt påbörjat ett arbete på pensionsbolaget för att se över hur vi kan lösa det bättre till nästa år (samt de åren fram tills att vi har ordnat det annorlunda). Ett alternativt är att begära tillbaka skatt från respektive lands skatteverk. Det är dock något som vi måste undersöka vidare om vi kan lösa rent praktiskt, samt hur det i så fall skulle gå till och vad det skulle innebära. Tyvärr så har jag inte mer information i nuläget, men jag kan lova er alla att ambitionen är att vi ska göra det hela mycket bättre framöver. 

Har ni några frågor eller funderingar så återkom gärna, vi finns även på PM på Facebook samt på Twitter. 

Ha en fortsatt fin kväll!

/Dan, Avanza"

9 kommentarer:

  1. Lite väl smörigt inlägg Petrusko, man kan ana att du möjligen vill få en ny sponsor ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, jag skriver som jag tycker. Jag tycker de är bäst och att de agerat bra här. Likt jag skrev efter min egen pipa i det ursprungliga inlägget som detta är ett svar på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Visst är det positivt med respons på ett problem men jag skulle aldrig basunera ut att nån är bäst och lyfta på hatten innan nån förändring verkligen har skett.

      Radera
    3. Tjena, det kan jag förstå och har respekt för men jag kostar på mig det :)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Bra gjort av Avanza och vi kan nog tacka sig lite också som drog igång det här drevet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Det här är inte så enkelt alla gånger, och kan vara slitsamt. Många skatteförvaltningar återbetalar "på pappret" enligt skatteavtal, men försvårar och fördyrar medvetet (exempelvis med krav på notariserade dokument, tidsfrister, höga ansökningsavgifter etc) för att så långt som möjligt få behålla skattepengarna i det egna landet.

      Radera
  3. Heder åt Avanza för att de lyssnar på kundernas önskemål. Länkar vidare till dig på min blogg.

    Men man hade ju nästan väntat sig att Hemberg skulle svara dig med tanke på att du trots allt har ganska många läsare och har är högst offentlig när det gäller att kritisera konkurrenternas dolda avgifter. ;)

    SvaraRadera
  4. tycker texten är rätt knepig att förstå. "dra skatt enligt dubbelbeskattningsavtal för respektive land" tycker jag betyder att de ska begära tillbaka t.ex. de 12% från danska skatteverket och resterande 15% från svenska. Hittills helt logiskt. sedan kommer det här "Ett alternativt är att begära tillbaka skatt från respektive lands skatteverk" Är inte detta exakt vad som stod i punkt ett?

    Eller är det så att de tänker dela upp kundbasen för länder. tex de begär 12% från danska skatteverket för enbart svenskar och sedan en separat för norrmän?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du? Om en norrman har en kapitalförsäkring hos Avanza, gäller andra skatteregler än om en svensk har det, som jag uppfattat saken.

      1) En svensk betalar "schablonskatt" (förmögenhetsskatt) på innehavet så länge de finns i försäkringen, i enlighet med svensk lag. En norrman verkar istället betala reavinstskatt / göra avdrag för reavinstförlust vid återköp (uttag av pengar) från försäkringen, i enlighet med norsk lag.

      2) En svensk betalar utländsk källskatt på aktier som inte är från Sverige avseende innehav i kapitalförsäkringen. En norrman betalar istället utländsk källskatt på aktier som inte är från Norge.

      Skattelagstiftningen verkar i båda fallen titta på var försäkringstagaren finns, inte på var livförsäkringsbolaget finns.

      "Dra enligt dubbelbeskattningsavtal för respektive land" tolkar jag som att Avanza bara ska dra 15 % istället för 27 % på utdelning från Danmark. Låter bra och hoppas att det går att få till. Avanza talar dock om sin "utländska depåbank" och jag har uppfattat det som att Avanza endast använder en utländsk depåbank för utomnordiska värdepapper, så det kanske blir strul med Danmark ändå. Hoppas att det blir 15 % för alla kontotyper, inte bara för kapitalförsäkringar.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...