Coop tappar marknadsandelar

Under 2016 backade Coops omsättning från 32.199 miljoner kronor året innan till 31.553 miljoner kronor. En minskning med cirka 2 procent. Detta samtidigt som Axfood och ICA ökar omsättningen. Axfood som jag äger ökade sin omsättning med 5,1 procent under samma perioden som Coop tappade 2 procent.
ICA ökade sin omsättning med 2,4 procent.

Idag läser jag att Coop skall arbeta med prisuppfattning. Med detta menas att svenska folket har en uppfattning att Coop är dyra (vilket de faktiskt är) och det här skall Coop satsa på att förändra.

Coop är mossigt bortom räddning och de har varit dyra sedan urminnes tider. Sådant här är oerhört svårt, kostsamt och långdraget att tvätta bort. Om ens möjligt. I Coops fall är jag övertygad om att de INTE kommer lyckas. Det hade varit smartare och bättre av dem att hitta en annan vinkel. Men men, nu är ju inte Coop kända för att göra bra affärsmässiga beslut, snarare tvärtom.

Och självklart kan man vara kund och nöjd hos Coop, ni finns men är inte så många. Kul för er att ni är nöjda.

På sätt och vis är det tacksamt för övriga aktörer på marknaden att ha en så här dålig konkurrent som hankar sig kvar år efter år. Men man blir ju bättre av konkurrens, man tvingas hålla sig på tårna. Det vill jag mena på att övriga aktörer tillgodoser så det gör inget att Coop är så här dåliga. ICA och Axfood hade inte varit mer på tårna om Coop varit bra alltså. De har redan varandra att fajtas med och de mindre och desto hungrigare aktörerna.

Den här Dinosaurien kommer dö ut, de vet nog bara inte om det ännu.

8 kommentarer:

  1. Rättelse, du menar nog miljarder och inte miljoner :-)

    Jag tror du har ganska rätt, dock verkar de ju i alla fall ha gjort ett klart starkare resultat, vinstmässigt. Så de kanske kan hålla i längre än vad vi tror.

    SvaraRadera
  2. Hej Johannes,
    Tack för din kommentar. Jag menar miljoner. Trettiotvåtusenetthundranittionio miljoner.

    Som du säger, det är och förblir en utdragen process för Coop att ta sig ner i dyn. På lång sikt håller det inte att vara dyr, dåligt affärsmannaskap, tappa marknadsandelar. De kommer gå i mål men det tar tid.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jo Coop har varit på nedgång under väldigt lång tid nu och själv handlar jag där endast när de har någon billig kampanjvara.

    De är lång ifrån affärmässiga då de varje gång gör ett dåligt resultat investerar enorma mängder pengar på att ändra namn på butikerna eller flytta runt varor. Jag tror inte att man kommer att sälja mer av att ändra namnet från ex. Coop forum till stora Coop. Det enda som händer är att man gör av med mer av medlemmarnas pengar. 😢

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl dom så att det är uppförsbacke för dem. Kan bara relatera anekdotisk till mig själv. Inom 5 minuters promenad från där jag bor finns åtminstonde 10 livsmedelsbutiker varav en Coop. Givetvis är coopen dyrast och sämst. Köper ändå lite från dem pga att den bara ligger typ 100 m från min bostad men de skulle vunnit mycket på att drivits lite professionellare. Det är väl så i en marknadsekonomi att alla aktörer kan inte vara relativa vinnare.

      Radera
  4. Coop (Forum) är rätt okej när det gäller blöjor för 49,- (fast det var bättre för när man fick köpa 1 paket för 1 kr om man handlade för 500) och 10% rabatt på ett helt köp lite då och då.
    Annars är det bättre på andra håll måste jag säga. :)

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg och jag håller till viss del med. Dock verkar deras ehandels tillväxt inte så tokig. Såg att koncernchefen Sonat även utsetts till nr 6 av näringslivets mäktigaste kvinnor (kategori direktörer).

    SvaraRadera
  6. Det här är problemet med Coop, enligt mig:
    1. Inga branschkunniga köpmän i ledning. För mycket McKinsey/för lite kunnande. Det straffar sig dagligen på butiksnivå.
    2. Försäljningsvinsten har inte ökat. Det är personalkostnader som har minskat.
    3. Istället för att försöka tvätta bort stämpel som dyra (vilket blir kostsamt o svårt, vare sig det är sant eller ej), så bör de lyfta fram vad de faktiskt är bra på - som den ekologiska biten.

    /Daniel

    SvaraRadera
  7. Tror du har fel. Det kommer alltid att finnas behov och legitimitet för bolag som inte har som mål att mjölka kunderna på pengar till aktieägarna. Det här går i perioder, Coop har varit ner för räkning länge nu och gjort många fel, men överlevt. Själv väger Axfood tyngst i min portfölj på livsmedelssidan men jag köper den mesta maten på Coopen. Mat är billigt idag, bara lite dyrare för oss som köper ekologiskt. Troligen är maten för billig, var 3:e hemburen kasse slängs i Sverige och i många andra länder också. Köpen är således konstruerade och inte behovsrelaterade. Lite tragiskt att tänka på.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...