Affärsvärlden köprekar Ratos

I senaste numret av det högt ansedda börsmagasinet Affärsvärlden rekommenderar de köp av Ratos. Intressant tycker jag som själv bevakar bolaget närmre nu i spåren av förändringsarbetet som varit och vad som komma skall. Jag var inte nöjd när Ratos presenterade senaste rapporten vilket framgick i mitt inlägg här på bloggen. Ändå vädrar jag förändring, kanske framförallt förbättring, läs mitt inlägg där jag bla skriver om varför Ratos sannolikt INTE sänker utdelningen de närmsta åren. Länk till mitt inlägg.

Nu är Affärsvärlden framme och petar på det här caset och jag tror det är värt att titta närmre på. Förvisso ingen brådis men den som vågar spekulera och köpa innan vändningen kommer, ja den kan ju vinna lite mer. Jag skulle nog våga chansa på Ratos i det här läget men att invänta förändring är ingen tokig idé. Ratos kommer senare i år presentera en genomlysning av bolagets strategi och kanske en uppdatering på den fronten.
Affärsvärlden menar på att det är läge att satsa på Ratos. Som sagt är jag beredd att hålla med även om det sannolikt går utmärkt att vänta till de där tecknen på förbättring visar sig. Ett köp nu kan komma visa sig vara en mycket bra placering, det får framtiden utvisa.

Jag har stått utan Ratos några år efter att ha ägt dem mycket länge. Ännu har jag inte köpt men kanske hittar bolaget tillbaka till min portfölj framöver.

Den fina tidningen Affärsvärlden prenumererar jag inte på och artikeln hittade jag inte på deras sajt. Privata Affärer skriver kort om köpreken på Ratos. Är du intresserad av Ratos och köpreken kilar du med fördel till din närmsta Hemköp* och köper tidningen. Länk till artikeln hos Privata Affärer.

*Jag äger som bekant Axfood som är bolaget bakom bla. Hemköp och Willys.

2 kommentarer:

  1. Man kanske ska köpa en bevakningsposition och sen öka när trenden vänder upp långsiktigt. Välskött bolag i grunden, tack för tipset.

    Micke

    SvaraRadera
  2. Tjena Petrusko!
    Jag har en fundering, eller egentligen en vädjan.. Överallt läser man om att folk har värderat sin aktie hit eller dit och motiverar med luddiga multiplar och nyckeltal. Hur ska man som småsparare och inte revisor tänka här? Går det att på ett relativt eller på relativa sätt värdera en aktie/bolag som småsparare med fokus på stora lönsamma företag? Jag vet att det finns DCF modeller, PE talsmodeller, gordons formel, diskonterade nuvärden osvosv men greppar inte vad jag ska fokusera på!

    Hur gör du? Värderar du dina aktier utifrån bolaget eller struntar du i kurser och köper i vått och torrt? Hjälp!

    Tjena Petrusko!
    Jag har en fundering, eller egentligen en vädjan.. Överallt läser man om att folk har värderat sin aktie hit eller dit och motiverar med luddiga multiplar och nyckeltal. Hur ska man som småsparare och inte revisor tänka här? Går det att på ett relativt eller på relativa sätt värdera en aktie/bolag som småsparare med fokus på stora lönsamma företag? Jag vet att det finns DCF modeller, PE talsmodeller, gordons formel, diskonterade nuvärden osvosv men greppar inte vad jag ska fokusera på!

    Hur gör du? Värderar du dina aktier utifrån bolaget eller struntar du i kurser och köper i vått och torrt? Hjälp!
    MvH

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...