Tre grymma julklappar under 350 kronor

Nu nalkas julen och med bara ett par dagar kvar att handla klappar är det bråda dagar men misströsta inte, jag har tre grymma julklappar på lager. Julklappar du kan köpa i hemmets lugna vrå fram till sista minuten innan jultomten kommer.

Nu är ni ju på en blogg om börsen och det är ju just där jag tänker mig att man hittar några riktigt fina klappar. Först det praktiska; hos Avanza (Adlink) öppnar man enkelt en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare. Detta kan man göra till sina egna barn men även till barnbarn, gudbarn eller vem man nu vill ge gåvan till. Man har själv kontroll över pengarna till dess man aktivt ger kapitalförsäkringen till barnet eller att man trillar av pinn.
Smidigt på flera sätt, du kommer enkelt kunna köpa mer aktier och fonder nästa jul och på födelsedagar osv.

Här kommer så tre fina börsplaceringar man kan köpa och behålla i decennier.

Investor
Sveriges största investmentbolag som dels äger onoterade bolag som tex Permobil men också har en börsportfölj med en rad fina storbolag som tex ABB, Atlas Copco och SAAB. Kostar drygt 330 kronor per styck.
Länk till Investor hos Avanza (Adlink).

Industrivärden
Ett jättestort investmentbolag som äger aktier i fina bolag som tex ICA, Sandvik och Volvo. Kostar kring 170 kronor per styck.
Länk till Industrivärden hos Avanza (Adlink).

Avanza Zero
En indexfond helt utan avgifter. Innehåller de trettio största bolagen på Svenska börsen. Går att köpa för valfri summa, minst 100 kronor.
Länk till Avanza Zero hos Avanza (Adlink).

Disclaimer: Jag äger själv dessa och jag sparar i dem åt mina barn.

Läs mer: Mitt bästa julklappstips

6 kommentarer:

  1. Hmm, när förmånstagaren blir 18 övergår väl kontrollen till densamma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så fungerar det inte med en Kapitalförsäkring Barn. Den står i ditt namn och du måste aktivt lämna över den eller dö.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko!

    Vill först säga att jag tycker din blogg är lärorik och underhållande att följa.

    Nu till en fråga angående aktier som Investor och Industrivärden. Jag funderar lite på dess kategorisering och riskspridning. Dessa företag kategoriseras som finans och fastighet men dessa äger inte bolag inom bank eller fastigheter utan främst industriföretag.

    Hur ska man se på ägandet i dessa, som att man har industriföretag eller finans och fastigheter?

    SvaraRadera
  3. Petrusko, har Du sett domen mot de bloggande studenterna? Se nedan
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/12/22/studenterna-doms-for-aktiemanipulation.html

    Vad innebär det för Ditt bloggande? Att Du inte kan skriva att bolag X är superbra? Eller får Du skriva det så länge som Du inte gör en positiv analys av bolaget?
    Hur är det med negativa analyser? Det går att tjäna pengar på nedgångar också.

    Konkret: Vad krävs av ett blogginlägg för att det skall betraktas som marknadspåverkan? Antalet läsare?

    God Jul till hela familjen Petrusko önskas

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. För de köpte aktien. Sen spred de falska analyser på diverse sajter/forum under falska namn. Slutligen sålde de direkt efter kurspåverkan var uppfylld.

      Petrusko gör nog inget av det. Så länge man är saklig och talar sanning är det nog egentligen det ganska svårt att bli dömd, även om jag kan tänka mig att en del av de som gör analyser sneglar på att tjäna snabba pengar. Hur som, de ljög, och det blir rätt uppenbart då :)

      Radera
  4. Tjena Krusse,
    Jag läste en artikel om det idag. De sysslade ju med något helt annat än det jag gör. De hade dåliga avsikter i det de gjorde. De skrev analyser och inlägg för att håsa upp aktiekurser så de kunde sälja sina redan inköpta aktier. Systematiskt i små skitbolag.

    Domen är viktig och är ett steg i rätt riktning att tvätta bort skumrask.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...