Månadsspar till barnen

Idag har jag uppdaterat en del av barnens månadsspar. Jag har en liten slant som det automatiskt köps fonder för till dem varje månad och det är den delen jag nu ändrat.
Tidigare sparade jag i en indexfond som följer OMXS30, de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen alltså.
Nu har jag bytt till fonden Aktiespararna Direktavkastning som också är en indexfond men den följer Six Sweden Dividend 15 Index. Hört talas om det förut? Det är ett relativt nytt index och det innehåller de 15 storbolag med högst direktavkastning.

Historiskt har detta index gett bättre avkastning än OMXS30 och det finns gedigna studier kring utdelningsaktier som pekar på att de slår det bredare index över tid. Länk till ett inlägg om det.
Avgiften på fonden är 0,3 procent och jag tror den kan vara en rimlig del i ett långsiktigt spar.

Som jag skrivit om tidigare så sparar jag själv i fonden i mitt PPM. Länk till inlägget.
Jag hade så gärna sett att den här fonden fanns som en börshandlad fond så de kunde betala utdelning kontant. Nu återinvesteras utdelningen inom fonden likt alla svenska vanliga fonder på grund av regler.
Men men, skam den som ger upp hoppet. Kanske får jag se denna eller liknande som en svensk ETF framöver. Det hade jag köpt in i min vanliga portfölj.
Länk till Aktiespararna Direktavkastning hos Avanza (Adlink).


4 kommentarer:

  1. Så fantastiskt att du sparar åt dina barn. Varje krona som du sparar åt barnen kommer de att tacka dig för senare när denna slant vuxit på sig rejält. Eller så reser de till Thailand och glömmer tacka dig... näe skojar bara ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att möta andra kulturer och situationer är utvecklande!

      Mest förödande måste ju vara att inte låta sitt myndiga barn vara just myndigt.

      Radera
  2. Hade mina barn tagit sina ca 300.000 som det ändå blir och blåst dem på resor hade jag blivit förkrossad... Därför är det inte deras pengar förrän jag tycker det :)

    SvaraRadera
  3. Själv sparar jag till barnet 1050kr varje månad!
    Spiltan global investement 50%
    Spiltan investement 35%
    Amf småbolag 15%
    Samma fondportfölj har jag för alla privata pengar på börsen långsiktigt. Pojken är 3 och ett halft år och redan sparat 150000 kr i mitt namn Isk Avanza. Alla present pengar och från mig går in i portföljen. Om jag skaffar ett barn till ska jag spara allt in i samma ISK och när en av dem blir 18 år ska det delas exakt helften till varje. Innandess ska jag lära dem att ha dem pengar på börsen och ta ut en del vid behov.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...