The Big Short 2015

Efter en snabb poll på twitter där jag frågade om filmen är sevärd blev den min film för kvällen. Responsen på twitter var att jag bör se den, den är okej.
Min fru är ute på finrestaurang med väninna och ikväll väljer jag film helt i eget tycke och smak.
The Big Short nominerades till 5 Oscars och har en lång rad stora stjärnor så som Brad Pitt, Batman... eller jag menar Christian Bale, Steve Carell mfl.
Filmen är 130 minuter lång och handlar om bolånebublan som sprack i USA 2008, upprinnelsen till "finanskrisen".
Baserad på verkliga händelser alltså.
Skådespelarinsatserna är vassa och storyn är filmatiserad så man sannolikt kan uppskatta filmen även om man inte är insatt i finansvärlden. Det är en del svåra termer men de förklaras ofta i filmen på ett bra sätt.

Jag kan verkligen relatera till några av karaktärerna när det kommer till risk och riskhantering. Jag är ganska riskavert och tänker mycket i en riskaspekt, den här filmen tilltalar mig verkligen. The Big Short handlar om de ruttna lånen och finansiella produkter som skapades runt dem som ledde till att miljontals amerikaner faktiskt förlorade sina hem.

The Big Short är en suverän film och jag ger den toppbetyg. Den finns på Netflix.


3 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar även Margin Call (2011)om du inte redan sett den.

    SvaraRadera
  2. Jag visste att du skulle gilla den!

    SvaraRadera
  3. Filmen "99 homes" ger bilden av hur det var för mannen på gatan. Inte lika "vass" som "the big short" men ger ett annat perspektiv. Finns på Netflix.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...