Svolder bolagspresentation


Nyligen var jag på en presentation av investmentbolaget Svolder. VD Ulf Hedlundh pratade om bolaget och börs/marknaden. Jag har lyssnat till honom flera gånger tidigare och uppskattar verkligen hans syn och tankar kring makroekonomi/börs. En riktigt duktig finansgubbe. Presentationen var som väntat bra och jag fick svår abstinens efter Svolderaktier.
En gång i tiden ägde jag ett gött knippe Svolder men jag sålde när de bytte utdelningspolicy. Tidigare var de väldigt generösa med utdelningen, för generösa till och med. De delade ut minst 5 procent av substansvärdet varje år och det gjorde ju att de fick svårt att växa över tid. Något år fick jag en riktig fetingutdelning från Svolder, kring 8 procent vill jag minnas. Utdelningspolicyn de hade var på sitt sätt trevlig och kul men ändringen de gjorde till nuvarande policy var nödvändig och rätt väg att gå. Nu har substansvärdet växt rejält sedan dess och på så vis sjunker ju också förvaltningskostnaderna procentuellt sett. Kring 0,75 procent ligger den på nu och räknar man med incitamentprogrammet som kickar in nu till följd av otroligt bra kursutveckling hamnar förvaltningskostnaden på cirka 1 procent. Det är kring hälften av vad den var innan de bytte utdelningspolicy. Nu har de ett större kapital att förvalta och då blir ju förvaltningskostnaderna lägre i procent utav det. Förr växte ju knappt det förvaltade kapitalet eftersom de delade ut så aggressivt. 

Hedlundh var försiktigt positiv till börsen framöver och visade upp några slides som visade på att börsen kan tänkas stiga mer. Stiga gör den ju alltid långsiktigt men i närtid alltså.
Jag tycker att Svolder är ett mycket intressant sätt att få exponering i mindre bolag. Det kan vara ett gott komplement till de större investmentbolagen Investor och Industrivärden som äger jättestora bolag i huvudsak.
Intressant att veta om bolaget är att de endast är 5 st anställda och fler än så behövs inte enligt VD. De kan gott och väl utföra alla arbetsuppgifter på fem anställda.

Svolder b stängde igår på 174 kronor och på en utdelning om 2,75 kronor är direktavkastningen 1,6 procent. Substansvärdet redovisas veckovis och var i fredags 177 kronor.

Disclaimer: Jag äger inte Svolder.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

6 kommentarer:

  1. Direktavkastningen må ha sjunkit men effektivavkastningen är inte att leka med. Jag köper in denna goding i portföljen så fort man får lite substansvärdesrabatt.

    Sen är det ju inte helt otänkbart att de blir uppköpta framöver då Öresund har byggt på sig en ganska hygglig position.

    SvaraRadera
  2. Aktienostalgi. Svolder var den första aktie jag köpte på "riktigt". Visserligen ägde jag redan aktieandelar via Aktieinvest, men när jag fått ett större kapital ville jag köpa hela börsposter (ja, du kunde inte köpa enstaka aktier förr i tiden). Första valet föll då på Svolder som kombinerade riskspridning i ett investmentbolag med mer spännande innehav. Då gick det dessutom inte att handla via internet, utan man fick besöka sitt bankkontor.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Det har gjort Svolder gott att de sänkte utdelningen. De har fått mer kapital att förvalta och de har förvaltat det väl.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Tjena Aktieräven,
    Tack att du delar med dig, skön story. Jag minns att man köpte Svolder i börspost om 200 st åt gången. När jag började med aktier gjorde jag det via Aktieinvest eller något som senare blev Aktieinvest. Jag gick till Posten som var lite bank på något sätt också förr i tiden. Där pyntade jag för aktier och vill minnas att det var en postenlogga på notor mm i början men senare blev det Aktieinvest. Skall grotta i det där, är nyfiken kring AIs historia.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Visst är det så, absolut.

    Kollade nyss och Öresund sitter på 20,2% utav aktierna och jag kan faktiskt inte tänka mig annat än att dom har Svolder i skottgluggen, kanske inte i närtid men det står nog definitivt på agendan framöver.

    SvaraRadera
  6. Vilken otrolig utveckling den där aktien har haft. Dom som suttit med på resan kan skatta sig otroligt lyckliga. Själv visste jag inte ens att bolaget fanns förrän nu :)

    Synd bara att det är låg utdelning. Passar inte i min portfölj tack vare det. Bra att du upplyste om bolagets existens i alla fall.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...