Gratis pengar Klövern

För inte längesedan skrev jag om mitt innehav i Handelsbanken och hur jag vips ägde 3 procent fler bara genom att byta från A till B. Nästan gratis pengar! Läs inlägget.

Nu har jag gjort en affär på liknande tema. Inte alls samma saken men liknande tankesätt.
Jag har bytt mina Klövern preferens mot Corem Property preferens.
Om du nu inte direkt tycker det är en solklar affär och resonemang så vill du läsa vidare.

Corem Property är Rutger Arnhults främsta maktbolag. Det är via Corem Property han äger den största steken i Klövern om cirka 16 procent av kapitalet. Privat och via bolag äger han dessutom cirka 10 procent ytterligare. Han innehar i särklass mest makt i Klövern med cirka 26 procent av rösterna.
Ur ett riskperspektiv kan man ju tänka att Arnhult låter Klövern falla före Corem. Eller omvänt, han räddar Corem före Klövern. Räddar han Corem kanske Klövern aldrig ens hamnar i trubbel.

Corem Property äger cirka 139.000.000 stycken Klövern aktier och tog i år emot cirka 48,5 miljoner kronor i utdelning på dessa från Klövern. Bara det täcker upp en god del av utdelningen Corem pyntar på sin egen preff (72 miljoner kronor årligen).

För övrigt i riskaspekten har de två bolagen samma belåningsgrad om 60 procent på fastigheterna. Corem äger främst industri och logistikfastigheter vilket är aningen mer riskfyllt än Klöverns kontor mm.

Så det kan låta knasigt men Klövern och Corem är sammanlänkade.
Jag har ägt Corem Property preferens tidigare men sålde stegvis runt 200 kronor då den var galet högt prissatt. Relativt övriga preffar var den extra dyr.
Även om jag investerar långsiktigt i preffar är innehaven inte på något sätt heliga. Om jag får bättre risk/reward i en annan preff byter jag gärna. Precis som man skulle byta sparkonto om en pålitlig aktör erbjöd lite bättre ränta en en liknande pålitlig aktör. Jag äger ju inte bolaget på det viset utan preffar är närmre en obligation kan man säga. Jag har lånat ut pengar till bolaget och för det betalar de ränta.
Länk till Corem Property preferens hos Avanza (Adlink).

Jag har svårt att se att Corem skulle råka illa ut före Klövern och tycker därför att den här trejden i Arnhultsfären är liknande gratispengardealen jag gjorde i Handelsbanken.
Klövern preferens handlas nu i cirka 296 kronor och Corem Property preferens som lämnar halva utdelningen (10 kr mot 20 kr i Klövern) handlas strax under 142 kronor. Jag får nu 4 procent större utdelning i kronor räknat från mina Corem Property preferens jämfört med Klövern pref.

Disclaimer: Jag äger Corem Property prefens numera och Handelsbanken som sagt.

Annons:
Investor 100 år, boken om Investor.
En mycket välskriven och intressant skildring av Investors och Sveriges historia. Sveriges äldsta och mest framgångsrika investmentbolag. 

4 kommentarer:

  1. Klövern preff är med i superlånet hos Avanza vilket Corem Property preff inte är. Ditt superlån blir därför lite mindre p.g.a. bytet.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det får man ha i åtanke.
      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur resonerar du kring det faktum att Corem äger väldigt mycket av de fastigheter som Ericsson hyr och som troligtvis kommer ha en ganska hög vakansgrad inom något år? Finns det så pass bra täckning att det inte är något att oroa sig för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena.
      Det är lugnt. Största hyresgästen väger kring 6 % om jag ej missminner. Förvaltningsresultatet allena täcker preffutdelning några gånger. Addera utd från Klövern på det.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...