Trasigt hos Fingerprint

Det har skrivits kilometervis med artiklar på diverse sajter om Fingerprint, forum och sociala medier svämmar över av åsikter och tankar kring bolaget. Förståeligt, det har varit flera dåliga saker kring bolaget. Det finns sannolikt fler bra grejer att lyfta fram med bolaget men så här funkar det ju, dyker det upp rutten fisk skall den hanteras.
Ha tålamod med mig här nu, det här är inte ett inlägg i raden om de händelser som varit kring bolaget på sistone. Detta är andra eller tredje gången jag skriver om bolaget, jag är inte superduperinsatt som jag vet att många är.

Det verkar skönjas en röd tråd i något som lär vara en del i deras utmaningar framöver.
Nyligen hade de kapitalmarknadsdag och kapade sina prognoser som de strax tidigare glatt stod fast vid. Man kallade till extra stämma för att besluta om ett belöningsprogram för VD, något man inte hade stöd för hos ägarna som kom med kritik och den extra stämman ställdes in.

Nu till slutklämmen:
Jag kontaktade bolaget och meddelade att jag önskade delta på kapitalmarknadsdagen. Det dröjde inte länge innan jag fick svar att vad kul att du visar intresse. Sedan gick det utför, vad kul att du visar intresse jag skickar vidare ditt mail till de som ansvarar för detta event. Jag väntade någon vecka utan svar och skickade en påminnelse. Denna gången gick jag in på sajten och dubbelkollade kontaktuppgifter. Kontakt för IR: Christian Fredrikson.
Inte heller denna gång fick jag något svar.
Och där slutade jag försöka, så extremt angelägen att gå på Fingerprints kapitalmarknadsdag var jag trots allt ändå inte. Det är ju en förlust för Fingerprint, inte för mig.

Jag är medveten om att de kanske inte ville bjuda in mig över huvud taget men det är inte poängen.

Det här bolaget framstår som oproffsigt men framförallt lyser den röda tråden; de stinker på kommunikation! De kommunicerar med marknaden på ett sätt som får den att storkna. De kommunicerar inte med ägare och gör bort sig med kallelse till extra stämma som de får ställa in. De ignorerar en seriös förfrågan från mig kring deras kapitalmarknadsdag.

Men det som trasigt är går att reparera. Gör Fingerprint en rejäl lyftning på kommunicerandet kommer de i ett slag bli mindre oproffsiga och få bättre synk med marknad o ägare.

Mitt intresse i Fingerprint? Varför ville jag gå på kapitalmarknadsdagen? Om det kan du läsa mer om imorgon onsdag i ett inlägg jag publicerar tidigt på morgonen.

Disclaimer: Jag äger inte Fingerprint Cards.



3 kommentarer:

  1. The CDM was for analysts and institutional investors (don't have enough insight in your business to see if you fit in any of the categories).

    Everybody else could join via live-stream. The webcast is still available (all 3hrs or so)

    SvaraRadera
  2. Du glömmer att utvecklingen för FPC har gått otroligt snabbt. Även efter senaste nergången så är bolaget värt över 18 miljardär. Under jättekort tid har bolaget gått från att vara förlustbringande förhoppningsbolag till att tjäna miljardär och nu handlas på Large Cap. Misstänker att alla bolagsfunktioner inte har hängt med i den snabba utvecklingstakten. Det är naturligtvis ingen ursäkt, utan snarare en förklaring. Det kommer att ta tid innan bolaget växer in i sin stora kostym. Och jag äger inga FPC aktier, ty jag tycker att fallhöjden är för stor.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  3. Håller med om att FPC är dåliga på att kommunicera. Det har vi fått bevisat flera gånger. Delvis med optionsprogrammet som slopades för att man inte pratat med investerarna innan beslutet togs. Senaste VV är också ett exempel på dålig kommunikationen då man tightade till prognosen bara några veckor innan VV.

    Det är ett relativt ungt bolag och de måste växa i deras skor...

    http://fuckyoufonden.blogspot.se/

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...