Omplacering, det svänger fort

Igår skrev jag om Tele2 och att det kan tänkas bli en utdelningssänkning inom något år. Länk till inlägget om du vill läsa mer om det.
Jag skrev i vart fall att jag skulle eventuellt utvärdera en avyttring inom något år. Tele2 är inget viktigt innehav för mig och nu är snart den där 3-åriga utdelningspolicyn till ända.
Läs mer i gårdagens inlägg som sagt.
Efter jag skrev det där släppte jag inte tanken på min investering i Tele2 och tog en rejäl fundering kring den och portföljen.
Jag fann då att jag i grova penseldrag har tre olika sorters innehav.

Värdepapper som sannolikt kommer höja utdelningen på sikt. Tex JNJ, Castellum.
Värdepapper med hög och mycket pålitlig utdelning tex: Fixed income.
Aktier med mycket hög direktavkastning men risk för sänkningar på sikt.

I den där sista kategorin identifierade jag två stycken innehav i form av Fortum och Tele2. Mycket hög direktavkastning som inte är säker eller uthållig. Efter lång utvärdering kring detta konstaterade jag att jag allra helst vill ha pålitlig utdelningstillväxt eller en hög men mycket pålitlig utdelning som den i preffar.
Jag ristar inte i sten att jag framöver skall utesluta mogna bolag med mycket hög direktavkastning men de här två och i det skede portföljen och jag befinner mig i beslutade jag att jag ej vill äga de här två bolagen.
Två futtiga innehav är ju snabbt och enkelt att göra sig av med för att sedan enbart äga de två typer jag allra helst vill ha.

Under dagen har jag sålt Tele2 vilket gick snabbt och lätt, det är god likviditet i den aktien. Jag vill inte gå ned nämnvärt i utdelning varpå jag beslutat att omplacera pengarna i Balder preferens. Låg risk via hyreslägenheter och således en mycket pålitlig utdelning. Utan tillväxtmöjlighet men pålitlig! Direktavkastningen är lägre i denna preffen än Tele2s utdelning de senaste åren men jag väljer att "geara" mina nya Balder preffar via belåning och således öka avkastningen på mitt egna kapital.

Egentligen vill jag ju minska andelen Fixed Income i portföljen till förmån för investeringar med stadigt stigande utdelning men jag ser det som att jag flyttat kapitalet från en investering med mycket begränsad utdelningstillväxt och risk för sänkning till en placering med hög uthållig utdelning.

Fortum också ja, ett innehav jag haft i många år men heller inget viktigt bolag för mig. Jag har varit uthållig i den och förmodligen bjuds det på högre vinster om några år då elpriset stigit. Likt Tele2 har inte heller Fortum värstans potential till utdelningstillväxt. Det kanske blir bonusutdelning vad det lider men verksamheten i dess nuvarande form bär inte utdelningen.
I Finland firas det nationaldag varpå börsen är stängd så Fortum har jag inte kunnat sälja. Om jag inte ändrar mig lika snabbt till imorgon så säljer jag dem då.


14 kommentarer:

  1. Alltid bra att höra hur någon annan resonerar.

    SvaraRadera
  2. Vad innebar egentligen utdelningspolicyn i stora drag? Visste faktiskt inte ens att bolag hade sådana. Verkar vara något som många justerar om titt som tätt.

    Hur som helst vill jag passa på att gratulera till ett i mina öron bra val :)

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko
    Läser din blogg på grund av du skriver enkelt men bra. Gillar din portfölj, övre delen. Jag sålde också Både Fortum och Telle2 av samma anledning. Men det som skiljer oss är att jag inte vill ha preffar i min portfölj. Att du vill ha kassaflöde förstår jag men att du köper preffar nu när räntorna stiger. Njaaa
    Ibland kan man avvika från sina regler och spara lite pengar på att köpa på dippen. Fler aktier där ger högre utdelning. Vill man alltid vara 100 investerad då finns det Telia, Swedish match som ganska säkra investeringaŕ i dessa tider.
    Som sagt, vi är ganska lika utom på synen på preffar.
    varma hälsningar från kyliga Falun

    SvaraRadera
  4. Varför köper du inte Akelius preferens i stället? Den ger samma utdelning och är 20 kr billigare. Är Balder preferens ett säkrare val?

    SvaraRadera
  5. Det är en extrem utdelningsfokus på många svenska finansbloggar tycker jag.

    Företagets värde är ju inte enbart i den delen av vinsten som delas ut. Ett företag som kan investera vinsten i egen verksamhet är förstås betydligt mer attraktivt (om man vill se stigande framtida utdelningar) än ett företag som delar ut >100% av vinsten, som Tele2 gjort. Nu när Tele2 ändrar sin policy så blir man ju i själva verket ett stabilare kort med en framtida stigande utdelning (från en ny, lägre nivå)! Då verkar det märkligt att sälja.

    SvaraRadera
  6. Hej! Ja det gick väldigt snabbt mellan tanke och handling här .. försöker själv faktiskt ge mig en veckas betänketid för att låta beslutet mogna så man inte tiltar iväg.
    Själv shoppade jag loss på fastpartner preffen idag, kanske kommer jag ta in balder också men vill att den går ner några kronor först...

    Doffe, tror petrusko redan har tillräckligt slev av akelius. Jag tycker vi kan uppmana petrusko att gå igenom sin portfölj igen , var ju ett tag sedan sist.

    Mvh JFG

    SvaraRadera
  7. Låter klokt att sälja Tele2. Har aldrig gillat företaget eller deras affärsidé och deras höga utdelning är helt uppenbart inte hållbar på längre sikt. Tror till och med att Telia är ett säkrare alternativ i nuläget eftersom man kan gå in i aktien ganska billigt nu när de på kort sikt behöver ta en del engångskostnader.

    Vilket GAV har du i Fortum? Äger inte den aktien själv men tycker att Fortum är intressant för långsiktigt relativt defensivt ägande om det uppstår ett läge till rätt kurs och valuta. Men i så fall med en direktavkastning runt 4 procent om man kan köpa 10-15 procent billigare.

    SvaraRadera
  8. Svänger mycket och ofta i din portfölj senaste tiden. Inte samma Petrusko som för några år sedan.

    Vänliga hälsningar
    Långsamt långsiktig

    SvaraRadera
  9. Hej Kronantillmiljonen,
    UTdelningspolicyn för Tele2 säger att utdelningen skall höjas 10% per år. Den antogs för snart 3 år sedan och nu till våren är alltså sista utdelningen i det treåriga programmet. En ny policy kommer meddelas då.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Nermin, Tjena.
    Det är ett smart drag, att låta bli preffar. På mycket lång sikt ger de i princip garanterat en sämre totalavkastning än börsindex.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Tjena Doffe,
    Akelius är min främsta favorit och den väger redan tungt. Balder var bara ett litet innehav för mig och jag valde den för att sprida riskerna. Jag överväger att lägga in pengarna från Fortum i Akelius.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Joakim,
    Kanske läser du just den typen av bloggar eller kanske utdelningsinvesterare faktiskt är överrepresenterade bland svenska bloggar. Utdelningsinvestering har akademiska studier till stöttning och det lilla prat man hör om utdelningsinvestering i Sverige är ingenting mot i USA där det är ett begrepp på allvar. Både bolag och ägare har fokus på det.

    Länkarna i min blogglista är många utdelningsintresserade men faktiskt en hel del andra strategier.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Hej Utlandsutdelaren,
    Jag har ägt Fortum i många år och jag tror jag sålt och köpt dem åter en gång om jag backar ännu längre. Säljer jag dem nu gör jag en kursvinst kring 5% och har tagit en utdelning kring 8% per år. Köpte jag för 5 år sedan är det kring 9 % per år. Jag minns ej hur länge jag haft Fortum.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej Långsamt långsiktig,
    Ja, alla mina investeringar är inte viktiga i den bemärkelsen att jag vill äga dem mycket långsiktigt. Alla investeringar är inte toklånga. Jag har dock flera innehav som jag ägt väldigt länge. Ratos som jag sålde för några år sedan hade jag ägt i över 10 år men den blev rutten och ruttna grenar sågar man av. Kanske blir den snart bra igen men jag är glad att jag inte ägt den under en tid för de senaste åren har den gått från att vara dålig till genuin skit.

    H&M som jag ägt i många år har presterat dåligt (aktien) i flera år men jag hänger i och har fortsatt tro och tålamod.

    Castellum som jag håller varmt tvekar jag inte att sälja om den skulle förvandlas till ett dåligt bolag jag ej tror på. JAg tror dock och hoppas att jag fortfarande äger den om 10 år.

    Kungsleden ägde jag länge men sålde när jag insåg att affärsmodellen inte riktigt höll. Det upptäckte bolaget också men det har tagit dem många många år att reda ut det hela. Nu tycker jag bolaget ser sunt ut igen. De har en bra strategi med fokus på förvaltningsresultat.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...