Jag har julhandlat läkemedel

Min sista affär innan Kalle Anka och hans vänner bjuder in till julfirande på SVT. När jag var pojk var det Lennart Svan och Arne Weise som var julvärdar, mossiga gamla farbröder men ack så varma och julegoa. I år är det en poppig tjej jag inte känner till, det blir säkert trevligt men var är kontinuiteten?
Nu byter man julvärd som jag vet inte vad, själv växte jag upp till samma gubbar år ut och in. Förändring, det är nya tider nu. SVT är lite poppigare helt enkelt.

Nu snurrade av banan, det här inlägget skall ju handla om att jag köpt fler aktier i världens största läkemedelsbolag; Pfizer. Som för övrigt köpte en liten portfölj med preparat av AstraZeneca idag. Antibiotika och antiinfektion (min egen översättning) preparat. Preparat som passar in bra hos Pfizer som har en rad andra produkter i samma inriktning.

Bolaget meddelade nyligen att de höjer kvartalsutdelningen till $0,32 upp från $0,3 och det gäller från den utdelning som betalas i början av mars. på kursen $32,34 ger det en direktavkastning om 3,95 procent.
Pfizer är en ganska pålitlig utdelare och har höjt sin utdelning varje år flera år i rad. Jag är övertygad om att de kommer höja utdelningen igen i mars 2018.

Mitt top pick i sektorn är dock Johnson & Johnson som är ett ännu större bolag men de är diversifierade med verksamhet inom tampong, tandtråd mm också. JNJ väger 5 procent i min portfölj och Pfizer som jag relativt nyligen tagit in är fortfarande under 1 procent.
Jag siktar på att köpa mer Pfizer redan i januari och vill komma upp i 1 procent snarast. Kanske nöjer jag mig där alternativt låter jag den väga 2 procent men det är ingen brådska.
Länk till Pfizer hos Avanza (Adlink).

Tänk på att Pfizer går att handla i både dollar och svenska kronor. Den är noterad i Sverige i spåren av att de köpte upp Pharmacia & Upjohn. Fördelen med den svenska noteringen är att din mäklare inte drar växlingsavgift på vare sig köp/sälj samt utdelningarna som tickar in kvartalsvis. Minicourtaget är ju lite lägre också; 1 krona mot 1 dollar.
I länken ovan har jag länkat till den svenska noteringen.

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

7 kommentarer:

  1. Skrev du fel, eller tickar utdelningen faktiskt in månadsvis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där bidde det fel. Kvartalsvis är det. Tack du gjorde mig uppmärksam.
      Mvh petrusko

      Radera
  2. Trodde jag gjorde mitt sista köp för året igår (Heimstaden pref).. Har inget läkemedelsbolag i portföljen än men har varit sugen på att ta in ett. Om nu Pfizer finns svensknoterat, vilket jag inte hade koll på, så får man ju ta en titt! Har inte tagit steget och börjat handla utländska aktier än, utan det är ISK all the way just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tänk på att det ändå dras utländsk källskatt på Pfizers utdelning eftersom det är ett utländskt bolag. Precis som Astrazeneca. Det är därför bäst i en kapitalförsäkring.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Dras det utländsk källskatt på alla utländska bolag på stockholmsbörsen? Tänker då på t.ex ABB, AstraZeneca eller Tieto

    Mvh Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viktor,
      Ja enligt gällande skatteavtal med aktuellt land. Astra tex dras det 10% på. AbB dras det 0% på för så är det i schweiz.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Mycket spännande att det går att köpa bolaget för även svenska kroner. Blev helt klart mycket mer intressant nu. Vilken utveckling aktien haft under många år :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...