Det skall vara rättvist

Jag minns när jag var liten hur de äldre i släkten resonerade när de gav något till barnen, får "Erik" får alla lika mycket. Det skall vara rättvist!
När jag var liten tänkte jag nog inte så mycket på det där och brydde mig således heller inte, fast det är klart jag uppskattade när jag fick en femkrona för att någon kusin fått det av mormor veckan innan.
Min fru är väldigt noga med det där nu med våra barn och jag köper ju resonemanget.

Vi har tre barn och utöver att de får varsin aktie i Disney varje jul får de ju massa leksaker och kläder osv också. Minsta barnet är såpass litet att hon inte leker med prylar på samma sätt som de stora och även om vi köpt kläder mm till henne blev det tufft att komma upp i samma belopp som vi handlat till de stora, det skall ju vara rättvist!

För slanten som blev över i lilltjejens julklappsbudget har jag idag köpt lite julaktier. Hon fick fler Industrivärden och Investor som jag annars köper regelbundet till alla barnen.

Kan ni relatera till det här "det skall vara rättvist" ?

God jul kamrater!

16 kommentarer:

  1. Om det ska vara rättvist kan det väl bli högst orättvist i förlängningen om man väljer att lägga pengar på aktier istället för "förbrukningsvaror". Jag tänker mig 15 år fram i tiden när dessa aktier gått urstarkt och vilken orättvisa barnen kan uppleva för att barn X:s aktier gått starkare än barn Y:s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer skilja för dem. De är olika gamla och utöver månadsspar köps det på födelsedagar bla och de är ju vid olika tillfällen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Härligt att höra. Har vart på samma sätt när jag växt upp att alla barnen ska få lika mycket när något ges. Köpte själv Avanza Zero till min grabb förutom lite leksaker :) God jul mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Slimis,
      Det låter bra det. God jul

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag har inte barn själv, men tänker å ena sidan att det är rimligt att det ska vara "rättvist" då det är svårt för barn att förstå annat, å andra sidan så förstår inte barn monetära termer, så rättvisan behöver inte mätas monetärt. Att istället ha som mål att alla barnen ska bli "nöjda", "glada" eller "engagerade" tror jag är en rättvisa som är bättre anpassad till barn än monetär rättvisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det kan vara rimligt.
      Jag har diskuterat alternativa synsätt på rättvisan med min fru men vi är färdigdiskuterade på den fronten.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Är väl lite av åsikten att det inte måste vara rättvist vid varje givet tillfälle, bara det jämnar ut sig något sånär i längden. Framförallt i den åldern. Det kompenseras ju ändå sen när de äldre flyttar ut? :)

    SvaraRadera
  5. Intressant det där... Jag försökte lära mina bonusbarn att "livet är inte rättvist", så de inte skulle leva i tron att de skulle millimeterbehandlas rättvist i alla situationer i livet. De var olika gamla och redan där så är det ju orättvist. Börjar man spara i aktier vid olika tillfällen och ger barnen vid 18-års ålder så kan ju ett barn ha fått en portfölj som är bra mycket större än andra barnets vid 18. Är det rättvist eller orättvist?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika,
      Livet kan vara en hård skola och ingen vinner ju på en curlad generation.
      Olika startdatum för spar kommer ju göra skillnad men det är månadssparet och ränta på ränta som verkligen ger resultat på sikt. Jag tycker det är ok. Tänker dock inte ta upp det med min fru för tycker hon annorlunda än mig har ju jag fel.

      God jul

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Na, vet iof inte ålder på barnen, men här är dom upp till 6 år gamla och de mer eller mindre skiter i vad presenterna kostar , mkt mkt viktigare att man får lika många paket som de andra barnen. Så onödigt att som föräldrar fokusera gör mkt på kronor och ören när det gäller förbrukningsvaror som kläder och leksaker, aktier/fonder är ju däremot en annan sak och där tycker jag kronor och ören är viktigare än antal.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Smorgos,
      Jag kan hålla med på sätt och vis.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. @Petrusko

    Rättvisa ser olika ut beroende på vem man är:

    a) en marxist: Från var och en efter förmåga. Åt var och en efter behov.
    b) ett barn: Alla ska få lika mycket oavsett behov eller egen insats.
    c) en kapitalist: Från var och en efter förmåga och vilja. Åt var och en efter resultat.
    d) en politiker: Hoppar mellan ovanstående alternativ beroende på vad som ger mest röster för tillfället.

    Listan kan göras lång, men hur man än vrider och vänder på frågan finns det nog inget generellt svar vare sig för hur man ska behandla barn eller vuxna.

    God jul!

    /Mattias

    SvaraRadera
  8. Vad säger barnen när dom får aktier?
    Blir de besvikna eller glada? :D

    SvaraRadera
  9. Intressant med den här diskussionen. Tänk vilken stor skillnad det kommer vara mellan barnens portföljer över tid beroende på start och slutdatum för respektive portfölj.

    Min lösning för våra barn är en gemensam portfölj. Jag läste av största barnets värde när andra barnets spar började. När den äldsta ska få sin del ska det först få denna del innan resten delas lika. På så vis kan jag använda hela månadssparandet för att diversifiera istället för att göra två identiska köp i vars en portfölj.

    Synpunkter?

    God Jul!

    SvaraRadera
  10. Eller allt i en portfölj och knoppa av en tredjedel när det är aktuellt.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...