Ingen rök utan eld

Om ni läst mina senaste inlägg har ni snappat upp att jag tycker VF Corp är attraktiv på nuvarande nivåer under $54. Som man brukar säga; ingen rök utan eld.. Idag köpte jag fler VFC!

Senast jag ökade i bolaget var på black friday när Avanza körde courtagefritt på USA-aktier och då pyntade jag kring $57 vilket är helt ok. Idag köpte jag fler på $53,7 vilket jag tycker är riktigt nice!
Direktavkastningen är 3,15 procent och utdelningen täcks gott och väl av vinsten. Med 44 år i följd höjde VFC sin utdelning senast nu i december och nästa gång blir december 2017. Det kan man räkna med. Klart de höjer även nästa år när de gjort det i 44 år och de tjänar rejält med dollars.

VF Corp är bolaget bakom starka varumärken som LEE, Vans, The North Face, Wrangler, Timberland, Eastpak mfl. De är störst i världen på outdoor. De är störst i världen på ryggsäckar. De är grymma helt enkelt.
Jag gillar VFC för att de har fina nyckeltal och historik i kombination med att de har jättestarka och fina varumärken.
Länk till VF Corp hos Avanza (Adlink).

Nu hoppas jag att aktiekursen inte drar iväg så värst på kort tid likt den gjorde i början av 2016. Jag siktar på att köpa mer nästa gång i januari/februari när jag har pengar över på min kapitalförsäkring där jag köper alla utländska innehav. Läs varför man skall ha utländskt i KF.
Eftersom skatten skall betalas på min KF i januari så är det nog rimligt att sikta på februari för nästa köp. Jag beställer "fyndpris" på VFC till dess hehe. Nuvarande nivå blir utmärkt, jag undviker gärna att den drar iväg uppåt på kort sikt.

Läs mer: Mitt inlägg med kort presentation av VFC.


Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Varför gick Tele2 A upp idag över 5% medan Tele2 B endast gick upp 0,27%?

    SvaraRadera
  2. Men vad är anledningen till att VFC faller? De har sålt vissa varumärken samtidigt som det byts personer i ledningen. Ser inte att det allvarligt påverkar företaget på lång sikt men undrar om vi missar något?

    Ökade också på Black Friday men har ett litet innehav då de drar ned genomsnittsutdelningen i min betydligt mindre aktieportfölj. Ser dem som ett riktigt bra företag att äga på riktigt lång sikt. Det bär dock emot att öka på grund av den höga dollarkursen så chansar antagligen och väntar till efter årsskiftet för att öka med 7 aktier. Skulle dollarkursen sjunka till 7 USD/SEK igen är nuvarande YOC med ens nere på 2,5 procent. Nu tror jag att dollarkursen håller sig över 8 kronor men ändå.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Tele2 A är en illikvid aktie och kursrörelsen blir hackigare i en sådan eftersom det finns så få säljare och köpare av den. Det är B aktien man skall titta på i Tele2. Handeln i A-aktien betyder ingenting och är ointressant.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej UTlandsutdelaren,
    Delvis tror jag det är samma sak som pressar VFC nu som vid samma tid förra året, oro för den starka dollarn som pressar ned vinsten. Vinsten per aktie ökade 13% senaste kvartalet men omsättningen backade 1% och bolaget talar i termer om att det är en svag marknad. Även om de lyckats få upp marginalen och ökar vinsten så blir investerare lite skakis.
    Jag är inte det minsta orolig. Bolaget har funnits i 117 år och överlevt två världskrig och diverse kriser. KOnsumenter världen över kommer köpa Vans och The North Face även imorgon.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...