3 intressanta bolag som väntas höja utdelningen

Bra bolag brukar höja utdelningen stadigt och det finns många sådana att investera i. Att använda utdelningshistorik som filter kan vara ett bra startläge när man söker bra placeringar. Man filtrerar bort jättemånga bolag men det blir fortfarande många kvar i olika branscher osv. Då kan man lägga på nästa kriterium man önskar.
Själv gör jag ofta så här, jag filtrerar bort och tittar inte på bolag som saknar bra utdelningshistorik. Det finns helt enkelt så många bra bolag med god historik att jag behöver inte försöka hitta de där som saknar historiken men kanske blir bra ändå. Det kan någon annan roa sig med.
En annan fördel med att titta på bra bolag med bra historik är att: Bra bolag tenderar att fortsätta vara bra.

Här är tre bra bolag som sannolikt höjer utdelningen och som jag själv planerar att öka i framöver.

Investor. Investmentbolaget som har en onoterad del samt är storägare i fina storbolag som Atlas Copco, Astrazeneca, SAAB mfl. Har en utdelningspolicy med fokus på stadigt stigande utdelning och har höjt utdelningen med en krona i många år. Till våren höjer de sannolikt med minst 1 krona.
Länk till Investor hos Avanza (Adlink).

Skanska. Byggbolaget med verksamhet i norden men som också är en av de absolut största i USA. Det är goda tider i byggsektorn både här och där och Skanska lär öka vinsten de kommande åren. Skanska har en lång och fin positiv utdelningstrend och till våren väntas utdelningen bli minst 7,8 kronor* upp från 7,5 kronor. (7,82 kr estimat hos SME.direkt)
Länk till Skanska hos Avanza (Adlink).

Pfizer. Världens största läkemedelsbolag som får Astrazeneca att se ut som en dvärg. Tidigare utmaningar med utgående patent hör till historieböckerna och man har en bra läkemedelsportfölj plus pipeline av nya preparat. Bolaget brukar höja utdelningen varje år och har så gjort i evigheter. De var försiktiga i finanskrisen och sänkte faktiskt utdelningen men innan dess hade de höjt i många år, jag har för mig de hade över 25 år av höjningar innan dess. Nu har de precis aviserat en höjning av utdelningen som betalas i mars. Från $0,3 till $0,32 en höjning med knappt 7 procent. Det är bra i min bok!
Länk till Pfizer hos Avanza (Adlink).

Värderingen på både Pfizer och Skanska är rimlig och givet att man är långsiktig tycker jag de är klart attraktiva på nuvarande kurser. Klart det kan backa kortsiktigt men då tackar man och köper ännu mer för att behålla länge. Kom ihåg att på aktiemarknaden bör man ha en placeringshorisont om minst 5 år. Kortare sikt än så ökar risken att man träffar "snett".
Investor är ju ett investmentbolag och närmast att jämföra med en indexfond rent ideologiskt när det kommer till resonemang när man skall köpa. Jag är av åsikten att indexfonder och investmentbolag är bara att köpa och behålla på lång sikt.

Disclaimer: Jag äger Investor, Skanska och Pfizer

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

6 kommentarer:

  1. Tjena Petrusko Vad tycker du om kursen på investor? Har dragit iväg rätt bra sista tiden.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  2. Vad är tanken bakom att utöka posten i Pfizer och inte köpa mer JNJ? Attraktivare kurs och yield i pfizer annars är väl JNJ bättre kvalité och har en bättre utdelnings%, historik och liknande?

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!

    Hur är det med källskatt för Pfizer? Är det en aktie man ska ha i KF istället för ISK?

    /Jasper

    SvaraRadera
  4. Hej Marcus,
    Sorry för sent svar, jag har missat svara i denna tråden.
    Investor har gått starkare än OMXS30 senaste veckorna och även om man på kort sikt kan hoppas att den jämnar ut sig jämfört med index så tror jag att den är en bra långsiktig investering, alltid oavsett bull/bear på börsen. Investor är en utmärkt aktie att köpa regelbundet i ur och skur.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. HEj Anonym,
    Som jag skrivit i några inlägg de senaste dagarna så är min placering i Pfizer bara ett komplement till Johnson & Johnson. Jag har en vikt kring 5 procent i JNJ medan jag kommer vikta PFE 1-2 procent.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Jasper,
    Yes det dras 15% utländsk källskatt på Pfizers utdelning även på den svenska noteringen så den är bäst att ha i en kapitalförsäkring.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...