Taco, Handelsbanken och Investor

Vad har taco med börsen att göra kanske ni frågar er nu, låt mig komma in på det. Först och främst kan vi ju konstatera att taco gör väl alla glada. Ikväll åt jag taco till middag och det var ju gött, som vanligt. Vill man äga tacogrejer på börsen är det General Mills, GIS man skall kolla på. De äger varumärket Old Elpaso, världens största tacofirma. GIS är ett fint bolag i övrigt och äger även Green Giant som också det är lite tacorelaterat för ingen taco utan majs heller! Till efterrätt kanske man har utrymme i magen att sänka en bägare Hääaeagen daaeäzs (stavning? skit samma!).
I fler år har jag spanat på GIS och drömt om att det skall bjudas på fyndläge men icke. Bra bolag blir ytterst sällan sådär fyndbilliga och då får man stå utan. Jag har köpt andra fina bolag till okej pris istället. Om man ständigt jagar lägsta möjliga priset blir det sannolikt att man inte får köpt de bra bolagen.

Nog om taco och annat, idag har jag ökat i Investor a på 265 kronor. Lite högre än jag betalat tidigare men ändå okej tycker jag. Vid 250 kronor köper jag lite större poster åt gången, där tycker jag det är fin värdering.
Trots att jag bestämt mig att jag köpt färdigt i Handelsbanken a för jag var nöjd med min viktning av den i min portfölj så köpte jag idag fler på 91 kronor. Dels hade jag bestämt mig en vikt i kronor som den nu gått under då den backat så mycket men framförallt köpte jag fler för att den närmat sig 90 kronor som jag tycker är en riktigt fin värdering att köpa Handelsbanken på. Bjuds det på fortsatt läge framöver att köpa Handelsbanken kring 90 kronor så kommer jag tanka och sikta på en högre viktning i min väska. Räknat på en oförändrad utdelning om 4,5 kronor är direktavkastningen 5% vid kursen 90 kronor.


8 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Ser att du äger Industrivärden och även innehavsbolagen så som Handelsbanken och Skanska. Vad är dina tankar att både exponera dig mot aktierna direkt och via Industrivärden? Högre risk men också risk för dubbelnit?

    Äger själv alla 3 bolagen, men funderar på om inte jag ska reducera risken i portföljen.

    /V

    SvaraRadera
  2. Att man även äger skanska och handelbanken kan ju vara att man tror lite extra på just dom bolagen.

    SvaraRadera
  3. Utdelningen i SHB är väl 6 kr inte 4,50 kr??

    SvaraRadera
  4. Om det är direktavkastning som Du är ute efter så ger de andra storbankerna mycket mer. Räknat på nuvarande kurs och årets utdelning så ger: Nordea 8,7% SEB 7,6% Swedbank 6,4%

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  5. Investor köpte jag 2009 för 130 kr det du:)

    SvaraRadera
  6. Tjena Värde INvestering,
    JAg tycker helt enkelt inte att exponeringen via Industrivärden är tillräcklig. Skanske och Handelsbanken är mäkta fina bolag och jag vill ha mer av deras egenskaper och potential.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. HEj Anonym,
    ORdinarie utdelning för handelsbanken var 4,5 kronor, de pyntade även en extrautdeling om 1,5 kronor.
    Den där extrautdelningen skall man inte ta för givet upprepas nästa vår. Snittförväntningen bland alla banker och analytiker är en utdelning om 5,1 kronor nästa vår för Handelsbanken.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hua! Det där är junk food tacos. Anglo style. Läs här och börja äta RIKTIGA tacos! :) https://roguepriest.net/2014/05/21/how-are-authentic-mexican-tacos-different-from-american-tacos/

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...