Nytt innehav: ABB

Jag har tittat på ABB en tid och tycker det är ett lockande bolag. Senast jag spanade på det kom jag fram till att jag gärna skulle äga det men tyckte kurser under 150 kronor vore en bra entry. I dagarna backade ABB ner under denna kursnivå och då passade jag på att slå till.

Det är en spännande verksamhet som har framtiden för sig och absolut inget som riskerar vara utkonkurrerat om 10 år. Det mesta i ABBs verksamhet kretsar kring elektricitet. Produkter och utrustning för att skapa, distribuera, använda elektricitet. Man är även engagerad i automation och robotteknik vilket bara på namnet är väldigt spännande och för tankarna till framtiden.

Värderingsmässigt handlas ABB nu till historiskt sunda nyckeltal. De har inte lika god avkastning på eget kapital som Atlas Copco men det är få förunnat och nyckeltalet är ok för bolaget. ABB har ett starkt kassaflöde och en god utdelningshistorik. Under 2015  delade man upp utdelningen och pyntade huvuddelen i maj och resterande slatt i juli. Anledning till detta är skatteskäl i Schweiz där bolaget hör hemma.

ABB har en utdelningspolicy med fokus på en stigande utdelning över tid och de har haft en positiv utdelningstrend så långt min data sträcker sig, de senaste 10 åren. Utdelningsandelen för 2014 var kring 69% vilket inte är jättelågt men ok. P/e-talet på 2014 års vinst är kring 15,6.
Nedan är en bild med jämförelse med historisk värdering och andra bolag i sektorn.

Läs mer om ABB hos Avanza

12 kommentarer:

  1. Utdelningstillväxten har ju varit minst sagt sagolik i ABB senaste 10 åren men hur ser du på den ökande utdelningsandelen? En utdelningstillväxt om 18% samtidigt som en vinsttillväxt om dryga 8% senaste 10 åren känner jag ger en indikation på att utdelningarna inte kommer öka i samma takt framöver. Hur ser du på detta du som älskar utdelningar? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Aktienovisen,
    Utdelningstillväxten har bromsat in de senaste åren och mina förväntningar sträcker sig bara till att jag förväntar mig utdelningstillväxt, inga fantastiska höjningar de närmsta åren i alla fall.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Håller med, under 150kr är det inte fel att pynta in lite pengar i ABB. Ett bolag som sysslar med rätt spännande saker är en trevlig bonus.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag tittar faktiskt på att köpa in ABB eller Atlas Copco i min portfölj imorgon. Har inget av bolagen sedan tidigare. Vilket tycker du personligen är mest köpvärt i dagsläget? :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Linus,
    Utav ABB och Atlas gillar jag den senare bäst. De har fantastiskt fina nyckeltal och en mycket god historik. Deras strategi med stor del tillverkning hos underleverantör och endast montering i eget hus är mycket smart och kapitaleffektiv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Tack för svaret. Kom på att jag äger ju faktiskt lite ABB indirekt genom Investor. Blir en liten post Atlas imorgon alltså.

    God jul på dig och lycka till med investerande! Tack för en kanonblogg, läser den ofta :-)

    SvaraRadera
  7. Båda ABB och Atlas passar i en utdelningsportfölj, har bägge

    SvaraRadera
  8. Atlas Copco är aldrig fel. Hyggligt prissatt aktie kring dessa nivåer, kan jag tycka.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tack för en bra blogg. Följt den ett bra tag nu och har även en del liknande innehav som dig.
    Min fråga är hur du ser på din strategi kontra kommande räntehöjningar? Du har tidigare indikerat att sjunkande priser på preffar alt liknande utdelar är av mindre betydelse om man ser på framtiden. Dock kommer vi från historiskt låga räntor där det mer eller mindre bara finns höjda räntor under en längre period. Detta tillsammans med en förhoppning om inflation.
    Vad tror du om att sakta gå mer mot utdelningshöjare och mindre mot de med fast utdelning utifrån ovanstående resonemang?

    SvaraRadera
  10. Hej!

    ABB är ett företag som äntligen börjat ordna upp med de inre strukturerna och äntligen fokuserar på det de faktiskt gör bäst.

    Inom min bransch, vilken är ganska världstäckande om man uttrycker det som så, använder vi uteslutande produkter från ABB. Dock brukar vi fortfarande vissa produkter som inte är producerade av ABB och istället produceras av konkurrenten Siemens.

    Det som jag dock finner väldigt positivt är att i de senaste upphandlingarna är det ABB som tillskrivits kontrakten och att de för närvarande är lite prioriterade vid nuvarande upphandlingar (om det är korrekt eller ej kan såklart ifrågasättas). Det som håller på att hända är att de faktiskt närmar sig lite av ett monopol inom branschen.

    God jul önskar en verksam ingenjör med en liten fördelaktig insyn inom upphandlingar.

    SvaraRadera
  11. Hej Petrusko. God Jul på dig. Kommer att följa din blogg även nästa år. Tack för dina snabba och fina svar till mig. Du är duktig och trevlig.
    Mvh.jacke 77

    SvaraRadera
  12. Jag har också ABB som kandidat men har en annan strategi än dej.Vi har berört säljoptioner tidigare och den 22 december ställde jag ut en säljoption i ABB på 137,50 och med lösen 19 Februari och jag fick 2.05 kr per aktie. Blir jag inte löst i februari så ställer jag ut en ny med lösen före utdelning i maj dock med lösen närmare aktuell kurs. Har jag flyt så får jag aktien i april och därmed en trolig direktavkastning i år på 10-11kr /aktie. ABB känns väldigt stabilt och säkert med ägare som vill ha huvuddelen av vinsterna i kontanter.

    Rättvisan

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...