Heimstaden preferens övertecknad

Heimstaden preferensaktie blev övertecknad, ungefär så skrev man i ett PM med en dämpad ton, När det är ordentligt intresse och rejält övertecknat brukar man använda kraftfulla termer men så gjordes inte här och hur ser det ut egentligen?

Till att börja med vill jag påminna att jag tycker att den här emissionen var rejält felprisad, jag bloggade om det nyligen.

Jag har frågat på Twitter och på Börssnack och de flesta verkar ha fått i princip full tilldelning på det de har tecknat. Tittar man på erbjudandet och utfallet så var det ju så att man skulle ta in 750 msek med en option på ytterligare 250 msek vid stort intresse. Utfallet av detta var 750 msek, det fanns inte intresse som möjliggjorde de extra 250 msek.

Handeln startar den 11:e juni och jag är övertygad om att den här kommer backa direkt. Inte en krona eller två utan betydligt mer än så. Dels pga värderingen är fel och marknaden har pressats ned ytterligare under teckningsperioden. Dessutom tror jag det finns många småsparare som sedvanligt tagit i rejält när de tecknat sig då man ofta bara får en liten del ändå. Således bör det sitta ett gäng på den här preffen som anser att de har för många och vill sälja direkt. En annan faktor är de som bara tecknat i hopp om en snabb kursvinst, de lär sälja de också för någon kursvinst lär det ej bli, här gäller det att minimera förlusten!

Länk till info om erbjudandet: http://heimstaden.com/heimstaden-inbjuder-till-teckning-av-preferensaktier/

Länk till PM om utfallet: http://heimstaden.com/erbjudandet-att-teckna-preferensaktier-i-heimstaden-overtecknat/

14 kommentarer:

  1. Jag tror att du har rätt på alla punkter och uppskattar din bevakning. Helt rätt att vara hård och kritisk nu.

    SvaraRadera
  2. Hej Aktieingenjören,
    Det blir spännande att följa denna preffen när handeln startar.
    Generellt tror jag småsparare inte skall kasta sig in i alla IPOs framöver. Antalet har ökat och jag tycker kvalitén minskat.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Vilka av dessa IPOs är värt att teckna ?

    Bolag Kurs Teckning
    Hybricon 10 kr 5 juni
    Collector 55 kr 7 juni
    Hövding 18 kr 9 juni
    Nilörngruppen 50 kr 10 juni
    Coor 32-39 kr 12 juni
    Ahola transport 10,72 kr 12 juni
    Alimak 80-95 kr 15 juni
    Nordax 38-45 kr 15 juni
    Nobina 33-40 kr 16 juni

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Svårt det där, beror helt på vad man har för strategi. Jag kommer inte teckna någon av de där. Oavsett vad man har för strategi bör man inte teckna Hövding, det är inget bra bolag. Produkten är fräsig men ej kommersiellt gångbar. Dyr, ful, varm, klumpig, dålig batteriprestanda, äcklig.
    En jag tycker har fräsig verksamhet och som också ligger i tiden och kanske därav är hajpad är Hybricon. Att de redan har igång tillverkning och försäljning är bra. Jag tecknar ej.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko, jag håller med Dig. Hövding är ett bolag med endast EN produkt. 2014/2015 såldes 2712 stycken. I prospektet talas det om hur många cyklar det finns i olika länder, prognosen för försäljning av elcyklar som går upp, etc, etc. men man glömmer det viktigaste, många måste VILJA köpa produkten OCH vara villiga att betala 2700 kr. Att östermalms tjejer köper produkten räcker inte för att lyfta företaget. Ekonomin i bolaget är jag inte heller imponerad av. Rekommendation: Ingen teckning

    Trevlig Kväll
    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Jag kommer att titta på bolagen den närmaste veckan men info finns redan om vissa
    Hybricon tjänar inte pengar och är redan i trubbel (http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=74102)
    Collector, kvalitativt men dyrt (http://www.motmiljonen.nu/)

    SvaraRadera
  7. Vad är inlösenkursen?

    SvaraRadera
  8. Hej Johannes,
    375 kr. Efter år 2025 är inlösen 330 kr

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Kul att höra vad folk tänker om nyemissioner :)

    Mina åsikter:
    Hövding. God idé, men fel målgrupp. Svenssoncyklister vill knappast ha en sån grej runt halsen. Kanske kan det funka inom tävlingscykling? Motorcykelhjälm? Hells Angels brukar inte gilla hjälmar men den här kanske hade funkat? Tecknar ej.

    Hybricon. Produkten helrätt! Kan expandera till hela lastbilsparken också med laddstationer i lastterminaler. Detta är framtiden, kanonbra och miljövänligt. Har mycket svårt att tro det blir Hybricon som kommer tjäna på den utbyggningen dock. Tecknar ej.

    Alimak. Gillar bolaget skarpt. Varenda bygge jag varit på har haft en alimak hiss, de verkar vara dominerande på marknaden, iallafall i Sverige och Norge. Ett bolag jag vill äga. Har inte sett prospekt ännu men tecknar om priset är okej.

    SvaraRadera
  10. Håller med Stefan, Nilörn känns väl ganska given att teckna. /Hans

    SvaraRadera
  11. Heimstaden preferens var nere i 290kr idag innan den vände lite upp. Det har varit en dålig affär att teckna, när man några dagar senare kan köpa aktien 1,5 årsutdelningar billigare.

    //Krusse

    SvaraRadera
  12. Tjena Krusse,
    Nej, den har i efterhand visat sig bättre köpa efter noteringen. Men för den som planerat behålla till ev inlösen är ingen skada skedd. För den som klurar på att köpa är den nu nere på ok pris tycker jag, 290 kr är max jag tycker man skall betala för den nu.

    Volati har liknande trackrecord so far. Jag tyckte initialt att den var felprisad också men deltog ändå i noteringen efter att jag mjuknat lite men tecknade försiktigt och har köpt mångfalt fler nu efteråt till lägre kurs.

    Det är många nya preffar på väg nu och de ser sämre och sämre ut. Agora tex består av dåliga kåkar man paketerat i ett bolag och nu vill casha in på. Footway är helt felprisad, borde ha mkt högre DA. Real Holding är ett skitbolag.... It goes on like that.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Kom bara ihåg att bolaget har en möjlighet att lösa in preffarna till ett förutbestämd pris. Ingen skyldighet. Preffar där utdelningen ökar efterhand kommer säkert att lösas in. T.ex. SAS vill säkert inte betala 75 kr i utdelning. Det finns säkert billigare finansiering. Men t.ex. Akelius kan ju ligga kvar och betala ut 20 kr i många år efter det att inlösenkursen har gått ner till 330 kr. Kostnaden för bolaget blir ju inte högre bara för att inlösenkursen sjunker.

    Jag brukar teckna bara småskvättar, ty blir introduktionen kraftigt övertecknad så kommer bara småskvättar att delas ut oberoende av hur många aktier man ville ha. Enda gången jag kan få en stor aktiepost är då erbjudandet är inte attraktivt och då kommer kursen med stor sannolikhet att falla. Mycket bättre då att vänta och köpa aktien senare, om man nu vill ha den. Därför så tecknade jag minsta antal i Volati. Nu handlade jag för 97,50kr & 98kr så mitt genomsnittliga omkostnadsbelopp ligger nu under 100kr vilket är najs.

    Glad midsommar

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...