Fortum

Det finländska energibolaget Fortum har funnits i min portfölj i många år och jag tror på bolaget på lång sikt. Senaste året har de sålt sina elnät i norden och fokuserar nu främst på att tillverka el och värme. Försäljningen av elnäten har genererat stora engångsvinster och minskar intäkterna framledes. Förvärv och extrautdelning är vad jag tror man kommer använda de här pengarna till.

Vårens utdelning avskiljdes från aktien 1/4 och var på 1,1€ + 0,2€ i bonusutdelning. Jag förväntar mig en oförändrad utdelning om 1,1€ nästa vår. Fortum har kassaflöde och finansiella muskler till detta. Enligt SME direkt sammanställning väntas en utdelning om 1,18€ nästa vår och 1,13€ året efter det. Jag tror inte jag kommer bli besviken med mina förväntningar om 1,1€.

Aktien handlas som sagt exklusive utdelning nu och var nere i 17,85€ som lägst dagen den avskiljdes. Jag har satt in ett kurslarm på 16,9€ som ger 6,5% direktavkastning på min väntade utdelning om 1,1€ nästa vår. Troligtvis ökar jag i Fortum om vi når denna kurs inom en snar framtid.

Efterfrågan på el är mycket stabil och ger ett pålitligt och bra kassaflöde. Totala elförbrukningen väntas öka marginellt de närmsta åren i norden. Vi kommer behöva el även i framtiden och jag ser Fortum som en pålitlig utdelare. Förhoppningsvis blir det att jag ökar mitt innehav närmsta året och då blir utdelningen än större nästa vår.

Baserat på SME direkts prognos om en VPA på 1,02€ för 2015 är p/e-talet 17,9 på kursen 18,26€. Tittar man närmre finner man att Fortum precis cashat in drygt 2€ per aktie för finska elnätet och ca 5€ per aktie för det svenska. Rensar man för dessa 7€ som ligger i kassakistan blir p/e-talet 11.

Några rader ur 2014 årsrapport från avgående VD Tapio Kuula:

"Fortum is already in a very strong competitive position – whether measured by CO2-free production, competencies, portfolio, asset flexibility, cost structure, sustainability or safety. We have a solid view on how to develop the company – both in terms of the near future and long-term sustainability – in order to achieve value creation, improving earnings per share growth, and, through that, a continued good platform for stable, sustainable and over time increasing dividends."

1 kommentar:

  1. Tänkte frågat dig om du har någon uppfattning om hur mycket elbilar kan tänkas påverka elproduktion i framtiden eftersom dom borde göra att Sverige behöver mer el än idag.

    Men, istället för att vara lat sökte jag själv upp svaret. Ifall någon mer är intresserad: Verkar som om 10% elbilar motsvarar ca 1TWh vilket skulle kräva 0.7% mer el än idag. Jag misstänker att en så liten ökning inte har så stor påverkan på Forutm och andra..

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...