Hufvudstaden utdelningshöjare


Jag har Hufvudstaden på min bevakningslista och överväger att köpa in den till portföljen igen. Direktavkastningen är egentligen i lägsta laget men den fina utdelningstillväxten väger upp för detta, åtminstone om historien upprepas. 
Hufvudstaden har höjt ordinarie utdelning varje år de senaste 17 åren (jag har inte dubbelkollat men litar på Hernhag som tittat närmre på det). På bolagets egna webbsida ser man snabbt och enkelt att de höjt utdelningen varje år de senaste tio åren.
Tittar man i programmet Hitta Kursvinnare kan man se att utdelningstillväxten under perioden 2007 - 2013 i snitt var 7,8%. Dock har de senaste tre åren tillväxten legat kring 6%.

Hufvudstaden har som sagt fastigheter på bästa lägen och det i sig medför en lägre risk. Bolaget har även en väldigt låg belåningsgrad om under 20% vilket är unikt bland fastighetsbolagen på börsen och är också en faktor som sänker risken. Storägare med knappa 90% av rösterna är Lundbergs med Fredrik Lundberg i spetsen. Skall man väga in risker kring ägarsituationen så tycker jag det är positivt med en stor och stark ägare. Är det dessutom en av Sveriges främsta finansmän desto bättre.

För 2013 var utdelningen 2,75 kr och för 2014 blir den förmodligen inte under 2,9 kr. En utdelningstillväxt om minst ca 5,4%. Inte jättebra men helt ok. Jag tar hellre en pålitlig tillväxt kring 5% än en osäker på det dubbla. Idag 17:e november stängde Hufvudstaden A på 93 kr och på en antagen utdelning om 2,9 kr är direktavkastningen ca 3,1%.
Enligt senaste rapporten är substansvärdet 95 kr per aktie.

Väger man in faktorer som "låg" risk, pålitlig utdelningstillväxt, gynnsam värdering vs substansvärdet så tycker jag att det är en attraktiv värdering på ett så här bra bolag.


5 kommentarer:

  1. På många sätt ett fantastiskt bolag, men till nuvarande kurs känns den inte köpvärd.

    Se min analys på http://vagentill-frihet.blogspot.se/2014/10/analys-hufvudstaden.html

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Läste din analys. Att värdera fastighetsbolag via p/e-tal är olyckligt.
    Jag är inte enig i värderingen men om den når 57 kr kommer jag köpa stort.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tycker du inte man ska överväga att investera i Castellum istället för Hufuvdstaden?

    SvaraRadera
  4. Hello,
    Jag föredrar absolut Castellum i första hand. De har bättre tillväxt, bättre direktavkastning och bättre potential.

    Castellum är mitt största innehav och Hufvudstaden blir ett litet innehav som bjuder på riskspridning om jag väljer att ta in den.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag är med dig där Petrusko och jag värderar inte heller Hufuvstaden på "vanligt" P/E-tal utan på Pris/Nettovinst.

    Det tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att värdera ett fastighetsbolag på eller gör jag en tankevurpa här? Genom att kolla på nettovinsten tar jag bort parameterar som ofta är volatila, t ex förändring i fastighetsvärdering, derivat osv.

    Det bör vara en rättvis värdering tycker jag för det är ju utifrån nettovinsten eller förvaltningsresultatet som utdelningen utgår ifrån. Hufvudstaden har sedan 2009 delat ut ungefär 75 % av nettovinsten.

    Jag kan dock ha varit väl hård när jag räknat ut köptaket eftersom jag möjligen underskattat deras förmåga att höja nettovinsten i snabbare takt. Vid 57 kr hade jag också köpt stort och jag kan ärligt talat tänka mig att betala mer än så, kring 70 kr börjar jag bli lite sugen =)

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...