Ett bolag för generationer framöver


Investor är nordens största investmentbolag med ett börsvärde på över 300 miljarder kronor. Jag föredrar att investera i sunda, genuina bolag på lång sikt och Investor tickar verkligen alla boxar och ingjuter "longevity". Bolaget kontrolleras av familjen Wallenbergs olika stiftelser som tillsammans kontrollerar drygt 50 procent av rösterna. Således kan ingen annan ta makten över bolaget och stiftelserna är konstruerade för att tuffa på i evinnerlighet.

Jag ökade i Investor idag. Det är en smart och sund investering som ger god riskspridning via alla bolagets innehav och en fantastisk historik. Flera svenska investmentbolag har bevisat sin affärsmodell och förmåga att skapa bättre avkastning än börsens breda index. På mycket lång sikt tror jag att Investor kommer fortsätta skapa bra avkastning. De äger en samling fantastiska bra bolag, både de noterade och den onoterade delen. Jag gillar särskilt tilten mot vårdsektorn med AstraZeneca, Mölnlycke, Permobil, Sobi, BraunAbility mfl.

Ett bolag man med rätta kan vara en stolt delägare i. Investor utvecklar och driver en rad svenska bolag men också flera utländska. Står för många arbetstillfällen och skapar nya. En stark och långsiktig ägare som Investor är en sund komponent för många företag. En stark ägare som bidrar med kompetens och är en stadig hamn när stormen knöcker på.

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

13 kommentarer:

  1. Tjena Petrusko, instämmer nästan till fullo i din analys. Investor är ett lysande bolag att äga, jämförbar med en högpresterande och billig fond. Däremot gillar jag också att de driver en del utländska bolag, t.ex ABB, AstraZeneca och Wärtsilä samt en del onoterade amerikanska företag. De har smart valutaexponering.

    mvh
    myntaren.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena myntaren,
      Tack för din kommentar. Jag förstår vad du reagerade på. Jag betonade svenska bolag på ett sätt så man skulle kunna få uppfattning att de bara äger sådana. Ändrade lite så att även utländska innefattas. Jag var egentligen inne på vilken otroligt viktig roll Investor spelar i företsgssverige men jag kapade den biten och just den där formuleringen hängde kvar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko! Har du hittat någon orsak till Brookfield renewable dipp på dryga 4% strax före stängning igår?
    Ha en bra helg/Bengan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Bengan,
      Jag har spanat men såg inget bolagsspecifikt. Då är det oftast inget att bry sig om.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ser också att jag bör öka i investmentbolag.

    SvaraRadera
  5. Vad är förresten din syn på Industrivärden? Inte lika positiv som på Investor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag gillar Industrivärden men tycker inte den är lika bra som Investor. Investor innehåller fler och bättre bolag. Den onoterade delen har presterat jättebra och är en fin tillgång. Jag äger även Industrivärden men jag ökar främst i Investor som dessutom väger tyngre i min portfölj redan som det är.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ger inte Lundbergföretagen än bättre spridning? då dom äger stor del i industrivärden också.

      Radera
    3. Tjena Tobe,
      Fastigheter väger betydligt tyngre i Lundbergs och ger en skev riskspridning. Så nej inte bättre riskspridning hos Lundbergs.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tjena,
    Historiskt har några av våra stora svenska investmentbolag presterat mycket god avkastning på lång sikt. Flera faktorer talar för dem varpå det sannolikt är enklare att välja dem jämfört med att välja vilken aktiv fond som kommer gå jättebra på lång sikt.

    Alla tre dessa kategorier går att argumentera för. Indexfonder har historik och statistik som talar för sig. De flesta investerarna genererar sämre avkastning än index och av den anledningen är det en smart placering. Investmentbolag som Investor och Latour kommer sannolikt att fortsätta prestera bra. Aktiva fonder däremot är lite klurigare. Det kommer naturligtvis finnas flera som presterar bra på mycket lång sikt men det kommer finnas desto fler som presterar sämre. Att välja rätt aktiv fond kan vara klurigt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Tjena! Såg att du bytte till Investor B för ett tag sedan när B-aktien var billigare än A-aktien, gjorde detsamma då. Men ser nu att B-aktien är dyrare igen, läge o byta tillbaka igen eller tror du den kommer bli ännu dyrare?

    Tack för en grym blogg och en lika grym podcast :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex,
      Tack för din kommentar och goa feedback. Jag siktar på att vänta in en ännu större skillnad i pris. B-aktien brukar ha ett betydligt högre pris än A-aktierna. Förmodligen behöver vi heller inte vänta särskilt länge innan den möjligheten bjuds. A-aktierna betingar ju ett lägre värde eftersom rösträtten i dem inte är värt något då Wallenbergsfären redan har majoritet i INvestor och den aktien dessutom har sämre likviditet.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...