Så här hanteras utländsk källskatt i Xact Högutdelande ETF

I april 2017 lanserade Xact fonder en ETF med inriktning på nordiska högutdelare. Jag skrev om den nyligen och fullständig info om fonden hittar ni i mitt inlägg i den här länken.

Det här inlägget handlar enbart om hur utländsk källskatt hanteras eller "drabbar" fonden. Först och främst: Fonden är noterad i Sverige så du som äger den betalar ingen skatt på utdelning från den om du har den i ett ISK eller en KF. Fonden äger alltså nordiska aktier och hur hanteras då källskatten för fonden? Betalar fonden utländsk källskatt?

Jag har varit i kontakt med Xact och fått en utförlig och bra förklaring. För att bespara er tråkig läsning och för att göra det klart och tydligt för vanligt folk som mig själv summerar jag med mina egna ord:

Sverige, Norge och Finland har kommit överens kring fonder och skatt och Xact belastas ej med utländsk källskatt på innehav från dessa länder. Rimligt och bra men sen så har vi ju Danmark som så ofta är krångliga i mångt och mycket. För tillfället betalar fonden 15 procent utländsk källskatt på danska innehav. De reglerna är under utmaning och förhoppningsvis neutraliseras de på sikt men så är det nu.

Massvis med tråkig bla bla text summerat till relevant info i stycket ovan.

För att få ett grepp kring omfattningen tog jag en snabb titt på andelen Danska aktier i fonden och på ett ungefär är det någonstans kring 10-15 procent av fondens tillgångar som är Danska bolag.

5 kommentarer:

  1. När tror du vi får veta var direktavkastningen kommer att hamna på?

    Mvh/ Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena LD,
      Ambitionen för fonden är att dela vidare alla utdelningar de erhåller. Min gissning är att direktavkastningen just nu är kring 4 %. Första utdelningen betalar de våren 2018 och först då har vi svart på vitt vad de faktiskt delar ut.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det skulle vara trevligt. Har en förhoppning kring 4% själv oxå.

      Radera
    3. Det ante mig. För säkerhets skull har jag köpt den genom min KF.

      Radera
  2. På tal om XACT. Jag har OMXSB utd och vill sälja för att köpa vanliga fonder. När är bäst att sälja? Och då menar jag inte med tanke på index, utan i förhållande till när utdelningen är. Ska man vänta tills efter utdelning och då tappet vid utdelning tagit igen?

    Och när är utdelningen?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...