Wallenstam Q2 2018



Igår rapporterade fastighetsbolaget Wallenstam för det andra kvartalet 2018 och det var som vanligt en angenäm rapport. Förvaltningsresultatet steg kraftigt och det kommer förmodligen stiga extra framöver med anledning av att fler fastigheter blir hyresrätter nu. Som de nämner i videon har Wallenstam i spåren av lite skakig bostadsrättsmarknad gjort om några projekt till hyresrätter istället. I höstas skapade de stora rubriker när de gjorde om en del i projektet "Orangeriet" till hyresrätter och efter det var det nästan dagligen prat i media om den försämrade bostadsrättsmarknaden. Det är just Orangeriet de nämner i videon här och det tycker jag är lite kul.

Wallenstam har superfinanser och planerar redan från start en alternativ kalkyl i alla projekt. Därför kan de göra så här att de gör om från bostadsrätter till hyresrätter. En möjlighet som saknas för många andra aktörer.

Något jag ser fram emot är den nya affärsplanen som Wallenstam skall presentera i år. De är ju nu inne i slutet av en plan med mål osv som sattes för flera år sedan. De har levererat bra på den planen och nu är det superintressant att få se hur kommande plan ser ut. Nuvarande plan tror jag heter "Affärsplan 2018" och den har de arbetat efter sedan 2014.

Substansvärdet som EPRA NAV är 77,4 kronor per aktie och förvaltningsresultatet per aktie är nu på rullande 12 månader 2,7 kronor. I skrivande stund är aktiekursen 89,3 kronor vilket betyder en premievärdering mot substansvärdet om cirka 15 procent och en multipel om 33 gånger förvaltningsresultatet.

Jag äger Wallenstam och det är ett enastående bra bolag. Verksamheten och bolagets finansiella ställning är klockren. Historiken är bäst i klassen. Attans bra alltså men värderingen är därefter och lite till. Ja, Wallenstam är väldigt dyr nu.

Länk till Wallenstam hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. om du ska själa vad köper för pengarna.tack

    SvaraRadera
  2. Bra men dyr som du påpekar kolla in EFN "därför ska du äga fastigheter".

    SvaraRadera
  3. Tack för en fin sammanställning! Jag kommer ta in Wallenstam i min portfölj också trots att de har en betydligt lägre utdelning än mina mål. Ser det som en mycket stabil defensiv tråkaktie och gillar förstås att de har sådant Göteborgsfokus!

    Anledningen till att jag tummar på mina regler är att jag hyr ut min svenska bostad i andrahand. Det ger lite småintäkter på marginalen (beror på elförbrukning mm) och tänker använda dessa till att köpa Wallenstamaktier.

    SvaraRadera
  4. Om man tror att marknadshyror kommer att införas närmaste åren kan Wallenstam vara en bra placering jämfört med andra börsnoterade fastighetsbolag. Annars är det en självklar säljkandidat med ca 13% premie mot EPRA NAV trots att substanstillväxten är mycket låg. Ja, faktiskt allra lägst av de femtontal fastighetsbolag jag följer.

    Jämför t.ex. med Fabege som också har premievärdering och lågt förvaltningsresultat i linje med Wallenstams siffror: Fabege har växt med ca 37% senaste året och 8% senaste kvartalet. Motsvarande siffror för Wallenstam är 8% och 2%. Med dagens kurs tar man alltså ut ca 1,5 års substanstillväxt i förskott.

    Och värdena från den avstannade bostadsrättsutvecklingen kommer inte att kunna ersättas med hyresfastigheter. VInsten på dessa projekt är inte tillräckligt hög. Utöver detta så ägnar sig Wallenstam åt en vindkraftsverksamhet som genererat stora avskrivningar, samt att de köper tillbaka sin egen aktie till substanspremie. Gör inte misstaget som många värdeinvesterare gör: att köpa ett bolag på sin fina historia. Det är möjligt att det är bolagets historia du betalar för, men det är deras framtid du får.

    Slut på rant!

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  5. Är det inte väldigt dyr multipel på förvaltningsresultatet jämfört tex klövern?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...