4% ränta på konto hos Akelius Spar

Jag noterade härom dagen att Akelius Spar höjt räntan på sitt fasträntekonto till 4 procent. Det är en förhållandevis hög ränta för ett räntespar. Akelius Spar är en del av fastighetsbolaget Akelius Residential Property som har superstarka finanser, bra kassaflöde och låg belåningsgrad. Kontot täcks ej av bankgaranti därav betoningen av den finansiella ställningen i bolaget. Det går att hitta högre ränta på konton utan bankgaranti men det är i skitbolag med sopiga finanser och klart riskfyllt.

Max 50.000 kronor får man ha insatt hos Akelius Spar och minsta insättning på ett sådant här konto med 4 procent ränta är 10.000 kronor. Kontot och räntan löper på 3 år och de har även ett konto med rörlig ränta på 1,5 procent.

In och läs om det är något för dig. Jag tycker det är en go deal och för egen del skulle det kunna vara en bra diversifiering i min totala sparportfölj som främst består av aktier.

Länk till Akelius Spar: http://www.akeliusspar.se/raenta.asp

4 kommentarer:

  1. Helt klart intressant.
    Dock lite väl lång inlåsningseffekt för min smak.

    Är detta ett tips eller är det ett "samarbete"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Man kan ta ut pengarna innan 3 år har gått om inte jag fattat fel. Kan finnas en del finstilt kring det dock. Jag märker ut eventuella samarbeten tydligt. Nej inget samarbete.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko

    På just den här kontoformen har de glömt att definiera sina kostnader för förtida inlösen men vad man kan läsa sig till får man inte ta del av upplupen ränta och för kontona med ett års bindningstid är kostnaden för förtida avslut 4% av uttaget belopp minst 400 kr. Så det är inte helt rimligt att ta ut pengarna i förtid även om det skulle gå.

    Mvh
    Att Välja Lycka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja så är det nog. Jag minns att jag grottade och läste i tråkigt finstilt sist gång jag spanade och fann några saker att ha i åtanke.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...