Stora midsommarrapporten - Midsommar och börs


Klockan är en bit efter nio på morgonen på midsommardagen och jag har haft en fantastiskt go dag hittills. Bilden på jordgubbarna valde jag för att jag igår på midsommarafton glömde att plocka jordgubbar och insåg det inte förrän när gästerna redan gått hem. Så kan det vara.

Idag har jag gått en go morgonpromenad med hunden medan jag lyssnade på ett avsnitt av Motley Fool money. En pod från sajten fool.com som jag följt i vad som känns som en evighet. Den kan vara lite svårnavigerad och ett sätt att hitta lite goa artiklar är att löpande gå in på Yahoo Finance och knappa in diverse aktier man finner intressanta. De länkar nämligen artiklar om respektive bolag om Motley Fool skrivit något nyligen om dem. Då håller du dig dels uppdaterat på bolagen hos Yahoo Finance där du snabbt ser kursinfo och relevanta nyheter och så får du eventuell länk till Motley Fool artikel.

I podden pratade de om Disneys nya höjda bud om 71 miljarder dollar för Fox och en stark tro om att Disney kommer gå segrande ur budstriden. De pratade om Starbucks och "hånade" dem för deras enorma antal restauranger och att de nu stänger ett större antal. Nja de hånade kanske inte Starbucks men indexet Dow Jones IA däremot det hånade de ordentligt som ett förlegat index på väg mot sin egen undergång. Jag kan förstå dem ty det är ett knepigt index. Det är lite godtyckligt sammansatt och man kan inte riktigt förstå vad och varför utan bara finna sig i att bolagen som ingår de ingår. 30 stycken olika bolag i huvudsak av karaktär "gammalbolag". Länk till podden.

Pension innan 40.
Det här är ett ämne som jag vet att många av er finner intressant. I morse tipsade min fru mig om en artikel hos Expressen om ett par som siktar på just detta. Lite bakgrund hur de gör, klassiska tips som att ta med matlåda till jobbet. En käck artikel tycker jag och de får ett par bonuspoäng för att de inte var allt för kort som sådana här ofta kan vara. Det var lite matlådetips, info om inkomst, sparportfölj mm. Länk till artikeln hos Expressen.

Köprekar och rekar som åtminstone är mindre negativa till H&M.
Jag har noterat några rekar på sistone med en något mer positiv syn på klädbolaget H&M. Intressant att följa tycker jag som är övertygad om att H&M kommer att bli bra någon gång igen. Det kommer att bli bra men från vilken nivå? Ja att de blir bra igen behöver absolut inte betyda att det blir en okej affär för de som behåller och behållit sina aktier genom nedgången. De kanske blir bra igen från en nivå som innebär avsevärt lägre omsättning och sämre tillväxt. Ja, vi får se hur det artar sig. När de väl presterar bra igen kanske de inte motiverar i närheten av historiska aktiekurser.
Oavsett kan man ju hoppas att de här lite mer positiva rekarna får rätt.

Månadsutdelare.
Marcus Hernhag skrev för någon dag sedan på sin blogg om ett nytt innehav. Ett kanadensiskt bolag med månadsutdelning. Jag kastar mig nog inte över den pga dess verksamhet inom flyg men jag skall spana lite mer. Länk till Hernhags blogg.

Mean Reversion.
Innebörden av detta är att jämföra värderingen på börsen med ett gummiband. Drar man ut det strävar det åter igen. Historiskt har det alltid varit så att lägre värderingar i dystra börstider återgått till ett sorts normalläge och ofta vidare upp mot en högre nivå när investerare är på gott humör. Höga värderingar återgår alltid till normalläge precis som låga värderingar gör det. På lång sikt kommer avkastningen från börsen av utdelningar och vinsttillväxt (vilket i sin tur motiverar högre aktiekurs till oförändrad värdering). Stigande värdering är inte en faktor som skapar värde över lång tid och anledningen är det här gummibandet "mean reversion". Värderingar återgår alltid till någon sorts normalläge på lång sikt. Resonemanget gäller för hela börsen som grupp. Sett till enskilda bolag är det trubbigare, ta H&M som exempel de kanske aldrig någonsin kommer förtjäna lika hög värdering som tidigare när de hade makalös tillväxt och förväntad framtida lika hög tillväxt. Tittar man på Axfood som nu har en avsevärt högre värdering än sitt historiska snitt utan att bolaget i sig presterar värst annorlunda. Det är delvis låga ränteläget och jakten på utdelning som drivit upp Axfoods kurs. Här har man anledning att beakta "gummibandet". På lång sikt kommer Axfoods värdering återgå till någon sorts normalläge. Det kan ske genom att kursen sjunker eller att den är oförändrad medan vinsten stiger. En kombination av sjunkande aktiekurs och stigande vinst är också ett sätt det kan ske på. Om detta skulle ske över en natt blir det väldigt dramatiskt medan över en längre tid kan den här återgången ske lite mer odramatiskt. Man bör inte ha allt för höga förväntningar kring totalavkastningen i Axfoodaktien från dessa nivåer runt 170 kronor på några års sikt.

Den stora midsommarrapporten blev inte gigantisk men en del goa bitar fick jag ju med i vart fall. Hoppas ni har det riktigt gött i helgen och att ni likt mig har härligt soligt väder idag på midsommardagen.

4 kommentarer:

  1. Jag kan bara instämma i din syn på HM. Det är alltför tidigt att se positivt på det bolaget igen. Efter så lång tid av helt undermålig prestation så måste ledningen visa i konkreta siffror att de har kontroll över utvecklingen igen. Värderingen är allt för hög, givet hur bolaget presterar, utan tvekan. HM har fortfarande någon slags lustig premie, baserat på forna tider. Kanske vänder det den dag de tillsätter en helt ny ledning, men förmår Persson inse att hans son inte räcker till?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom HM är ett familjeföretag och ägandet alltså ligger hos familjen finns inget hot utifrån, som tex att någon eller några skulle kunna ta över HM genom aktieköp. Därför kan aktieägarna utanför familjen glömma att vänta sig snabba eller drastiska förändringar.
      Är det en nackdel för familjen att aktiekursen går ner? Nej, snarare tvärtom.
      Var bolaget ska vara och vem som ska styra bolaget om 20-30-40 år är väsentligt mer intressant för familjen än aktuell aktievärdering, eventuella rekommendationer om köp/sälj från löneslavande analytiker på någon bank el dyl.

      Radera
  2. Intressant att läsa dina tankar om Axfood som har växt sig till ett av mina största innehav i dagsläget. Mitt Axfoodcase grundar sig i att jag tror att vid en eventuell lågkonjunktur eller vid övergång till att hushållen handlar online i större utsträckning så kommer det gå att ta betydande marknadsandelar från dyr-Ica.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. Tänk att det gick att få till så mycket kloka tankar på en gång. Som att ha riktig Champion - känsla! Eller att äta våfflor gräddade på ett lite roligare sätt med sylt och grädde. Då är det bra att ha satsat på rätt "gummiband" och kanske Axfood är rätt?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...