Warren Buffett om tankesätt: Delägare i ett företag


Här är en bra intervju med Warren Buffett på cirka 13 minuter och han pratar mycket om att man som aktieägare är delägare i ett företag. Att det är ett bra tankesätt att se aktieägandet så, som en delägare. För det är precis vad du är när du äger aktier.

Jag tänker på detta sättet kring mina innehav. Exempelvis känner jag mig stolt att vara delägare i Johnson & Johnson när jag läser om ännu ett välgörenhetsprojekt de stöttar. Jag handlar mat främst på Hemköp och Willys eftersom jag är delägare i dem.
Som delägare i Cloetta skall du känna lojalitet till deras varumärken och självklart välja Kexchoklad framför Marabous alternativ. Och så vidare.
 Hmm, jag spårade iväg lite här nu. Poängen är inte i huvudsak att du skall handla i butiker du äger osv. Poängen är ett helhetskoncept att du är delägare i ett företag. Värdering är högaktuellt i ett sådant synsätt, priset på ett företag ändras upp och ned flera gånger på en dag (aktiekurs på börsen). Det faktiska värdet, bolagets prestanda nej det ändras ju inte på det viset från dag till dag. Ett bolag som förra veckan handlades till ett börsvärde om 10 miljarder kanske idag handlas till 9 miljarder utan att något förändrats i själva bolaget.
 Äh, checka in videon och hör Buffett prata om det här.

Goa tankar på ämnet här alltså från Warren Buffett.

Följ mig på twitter: https://twitter.com/therealpetrusko

1 kommentar:

  1. Hej, gillar ni Warren Buffett och hans idéer men inte orkar läsa alla BRK årsredovisningar eller böcker skrivna om honom så kan jag rekommendera följande lilla artikel han skrev 1984:
    https://www8.gsb.columbia.edu/rtfiles/cbs/hermes/Buffett1984.pdf
    Fritt tillgänglig från Columbia University (där han läste när han inte kom in på Harvard). Trevlig helg!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...