Mina senaste aktieaffärer

Idag gjorde jag sannolikt årets sista aktieaffärer då jag genomförde mitt vanliga månadsspar. Nu när jag lever på mina utdelningar har jag en ganska tight budget men har ändå med en viktig parameter i form av att regelbundet köpa mer aktier.

Jag ökade i Samhällsbyggnadsbolaget preferens på 500 kronor vilket ger en direktavkastning om 7 procent. Inlösenvillkoren ihop med bolagets finansiella ställning osv gör att jag tycker den här är helt okej ur ett preferens/riskperspektiv. Jag gillar investeringar som ger 7 procent och däröver, det tycker jag är en bra avkastning och kan jag dessutom få den i form av stadiga utdelningar som tickar in så tycker jag det är riktigt bra.

Det blev också en slant i Xact Högutdelande som kommer betala sin första utdelning nu i maj sedan fondens start 2017. På kursen 110 kronor kommer direktavkastningen landa kring 4 procent, lite drygt enligt de uppgifter jag fått och antaganden jag gör. Fondens innehav skulle gett en utdelning kring 4,3 kronor om den lämnat utdelning förra året och inför utdelningen i maj kommer fonden ha tagit emot än mer i utdelning från sina innehav. De har som ambition att distribuera vidare alla utdelningar.

Länk till Samhällsbyggnadsbolaget preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Xact Högutdelande hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. xact högutdelande köpte jag också lite av idag.
    Det blev också
    shb för 111,57 (sålde för 123,50 i okt)
    Investor för 381,90 (sålde för 401,30 i okt)
    Industrivärlden för 201,90 (sålde för 209 i okt)

    Börjar alltså fylla på med de innehav jag sålde tidigare i höstas.

    SvaraRadera
  2. Mycket fina val tycker jag :)
    Har glömt att fråga men hur gör du egentligen nu när du lever på utdelningar. Tar du ut det som behövs och återinvesterar resten? Blir det olika månad för månad?

    Alltid intressant läsning på din blogg!
    Kronan till Miljonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Jag tar ut all utdelning utom ett visst belopp som jag köper mer aktier för varje månad.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. http://petrusko.blogspot.se/2017/10/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden.html

    Får man fråga vad som fick dig att ändra synen på bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Adam,
      Jag har inte ändrat min syn på bolaget och dess ledning nämnvärt. Därför jag är noga med att poängtera att det är i ett preferens/riskperspektiv jag tycker den är okej. Att äga preferensaktier är något helt annat än stamaktier. Av anledning att jag inte tycker om ledningen kommer jag inte vikta SBB värst stort.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hur påverkas Skanska av NCC:s vinstvarning? Har inte sett på vinstvarningen i detalj förutom att jag har sett att ca 75 MSEK verkar vara knutet till förra VD. Såg att analytikerkollektivet estimerat med en Q3 vinst på ca 500 MSEK som nu blir 0. Blir nog en rejäl kursslakt.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...