Jag har köpt Telia igen.

Jag har varit inne i Telia några vändor genom åren. De senaste åren har jag stått vid sidan medan de rett i diverse härvor i öst och medan aktien backat. Mycket har klarnat kring Telia den senaste tiden. De har kommit långt med muthärvor och ljuset i tunneln är nära. Man skall väl inte jinxa det och säga att det är historia nu men toppen är passerad. Telia har sålt av tillgångar för att fokusera sin verksamhet. Detta leder till mindre verksamhet i öst samt en stadd kassa.
 Kvarvarande verksamhet presterar kassaflöde så den gott och väl täcker en utdelning på 2 kronor, högre nivå också faktiskt. Försäljningen av verksamheter har bringat in pengar som fått flera analytiker att nu spekulera kring extrautdelning.

Jag konstaterar att Telia är sundare nu, på flera sätt. Verksamheten är bättre med fokus i vårat närområde. De stora frågetecknen i form av mutanklagelser osv är inte längre frågetecken. Bolagets finansiella ställning och operativa prestanda gör nuvarande kurs till ett rimligt köp. Jag förväntar mig ingen fantastisk totalavkastning från Telia men däremot förväntar jag mig en mycket pålitlig utdelning. En utdelning som kommer bli högre de närmsta åren, antingen via extrautdelning men på sikt tål ordinarie utdelning att höjas också.

Något har jag dock lärt mig från mina tidigare investeringar i Telia. Denna gången tar jag det lite varsamt och siktar inte på någon stor viktning i portföljen. Jag har gjort ett första litet köp och siktar på att köpa fler framöver om inte aktiekursen sticker iväg uppåt värstans.

På kursen 36,68 kronor som jag betalade ger en utdelning om 2 kronor en direktavkastning på 5,45 procent.

Länk till Telia hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

22 kommentarer:

  1. Håller med. Tänker själv köpa Telia idag.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Vi hoppas det blir en stabil och sund investering.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Avstår to risky for me

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Fullt förståeligt. Det har varit så mycket skit kring Telia.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Lycka till! Hoppas det går vägen med Telia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Livetssaga,
      Tack det kan behövas =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tillskott till pensionen01 december, 2017 13:03

    Hej Petrusko! Tänker lite som dig angående Telia, så jag månads köper över några år för 1 kr i courtage och kan tänka mig att ca 1% i portföljen är lämplig risk.
    med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det är en sund plan att köpa lite då och då.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Varför tror du att de kommer att kunna höja utdelningen framöver? Jag tror att marginalen på t.ex. fiber kommer att minska plus att intäkterna som nu har god marginal från pstn o adsl också kommer att minska. Tror Telia får svårt att hålla siffrorna på översta raden...

    SvaraRadera
  6. Gick helt o hållet på Aktiespararnas köprek i nya numret.
    Växlade av halva innehavet i Tele2 o tog hem en skön vinst där som gick in i Telia med det.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter,
      Jag läste den och den pushade mig till att ta ett beslut. Har funderat kring Telia under en tid nu och det var dags att sluta vackla =)

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Samma här, många vändor in och ut i Telia har det blivit genom åren. Gjorde iaf inte som syrran och tecknade vid börsnoteringen och det ska man ju vara glad för ;)
    Jag började köpa på mig under hösten för att bygga upp ett mer långsiktigt innehav då jag tycker bolaget går mot en ljusare framtid. Telia kommer inte väga mer än 3% i min utdelningsportfölj, men det är likväl ett spännande innehav med bra DA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Prepper,
      Nej fy det var ingen rolig placering för de som deltog i noteringen av Telia. Det blir sannolikt ingen raket nu heller men en hygglig avkastning borde det kunna bli.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Jag tittade på Telia med ungefär samma ögon som Du, men jag kom fram till att det är bättre att köpa preffar istället. Därför att: DA är högre än 5,45, utdelningen kan sänkas eller utebli helt, uppsidan är knappast högre än i en preff. Många preffar har dessutom en klausur att betalas inte utdelningen så blir den innestående och räkans upp upp med en kraftig ränta och det kan inte bli tal om utdelning på stamaktierna innan skulden till preffägarna har reglerats. Risken med preffarna är att bolaget går i KK, men man behöver ju inte köpa preffar i Eniro och liknade bolag.

    Trevlig helg

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Tack för din kommentar och att du delar dina tankar. Jag ser på Telia på liknande sätt att jag tittar och jämför med preffar. Nu tycker jag direktavkastningen är såpass hög och en eventuell höjd utdelning gör det totalt sett attraktivt relativt preffar. Som ett litet komplement åtminstone.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Men varifrån ska tillväxten komma? Jag sålde av det mesta runt 38-39 och tog hem vinsten. Lite lockande köpa tillbaka men inte övertygad.

    SvaraRadera
  10. Telia är mitt största innehav. Tror att Telia kan vara en helt ok investering 1-2 år framåt med en hyggligt begränsad nedsida. Det många missar tycker jag är att man sitter på en stor kundbas och starkt varumärke. Med rätt personer vid rodret ska man kunna dra växlar av detta. Min bedömning är att det ligger 6-9 sek per aktie i utdelningsutrymme kommande två år från avyttringar. Tror att telia kan göra en liknande resa som sca eller holmen eller husqvarna.

    SvaraRadera
  11. Bor i villaområde i mindre stad(30000) och här var Telia enda alternativet för bredband om man ville ha fast anslutning då Telia tog ut avgift om man valde annan operatör.

    Nu har kommunen byggt stadsnät och det går ej att få bredband eller tele från Telia via detta fibernät.

    SvaraRadera
  12. Hur kommer det sig att du inte äger At&t? Är det större risker i
    At&t en Telia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena J,
      AT&T och Telia är inte så olika på sätt och vis. AT&T har också haft en genomusel kursutveckling på flera års sikt. Förvisso höjer AT&T sin utdelning pytteplite varje år medan Telia sänkt sin förra året men från nuläget ser jag en möjlighet till avsevärt större utdelning i Telia jämfört med AT&T som kommer fortsätta höja minimalt. En större risk i AT&T blir det per automatik i valutan då den handlas i dollar som kan svänga snabbt på kort tid.

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Trevligt

    Minns när du skrev i tvivel och frågade kommentatorer om vår syn på Telia.

    Visst är det en fin relativt säker utdelare som kan ses som en "obligation" i en positiv bemärkelse i förhållande till de ordinarie obligationerna.

    Tycker att de passar utmärkt i en utdelningsportfölj.

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
  14. Från insidan av bolaget kan jag meddela att det nu är stort fokus på kostnadsbesparingar i alla fall. Nästa år startar också besparingsprogrammet Cost 18. Om det sedan får påverkan på aktiekursen låter jag vara osagt.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...