Jag ökade i Pfizer

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Den senaste veckan har det tickat in en hel del utdelningar från mina utländska innehav och idag investerade jag dem genom att öka i Pfizer. Jag tror stort på hälsovårdsektorn på lång sikt och Pfizer är världens största läkemedelsbolag med en god outlook till det.
Innehavet väger kring 1 procent i min portfölj och medan jag avser att fortsätta köpa mer framöver så blir det förhållandevis små köp och viktningen kommer hålla sig kring 1-2 procent. Mitt top pick i sektorn är Johnson & Johnson som också gör tamponger, tandtråd mm utöver läkemedel.

Pfizers senaste utdelning betalades nu i september och nästa kommer i december. Kvartalsutdelningen ligger på $0,32 och höjs nästa gång i mars då man kan tänka sig att den blir $0,34. Jag äger den svenska noteringen av Pfizer och slipper således valutaväxlingskostnader som man får om man äger den dollarnoterade på amerikanska börsen. 15 procent utländsk källskatt dras på utdelningarna oavsett vilken notering man äger. Det baseras på bolagets skattemässiga hemvist. Direktavkastningen är cirka 3,6 procent i skrivande stund när aktien stängde på 284 kronor i Sverige och $35,99 i USA.
Länk till Pfizer hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Kort fråga - Äger du dina Pfizer-aktier i KF eller ISK? Tänker att även om man äger den svenska noteringen borde man kanske ha den i KF eftersom man då slipper lite källskatt?

    Tack för en bra blogg!

    //S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena S,
      Det är ett utländskt innehav på det sätt att dess hemvist är USA och utländsk källskatt dras på utdelningen. Alla innehav som det dras utländsk källskatt på äger jag i en KF.

      http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej P, kommer du ihåg för ca 10-15 år sedan på börssnack (di) var PFE mkt populärt men sen har den känts lite bortglömd (här i Sverige vill säga). Jag köpte en ordentlig drös på den tiden och har legat kvar med dom. Ganska nice med utdelningarna som har tickat in varje kvartal under alla dessa år....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kjell,
      Bra gjort, den har ju tickat på fint över tid och nu är det nära nästa utdelningshöjning. Jag gillar PFE men har ägt den i omgångar sedan vi pratade om den på Börssnack för längesedan.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...