Börsveckan som gått. V32 2017.


Det var ganska bäsigt på börsen i veckan och OMXS30 stängde drygt 2 procent ned. Det finns en hel del oro på marknaden nu för börsens värdering och en eventuell nedgång men man kan tänka att då denna oron redan finns där gör den ju redan sitt så att säga. Hösten står för dörren och med den har vi september framför oss som är årets sämsta börsmånad historiskt sett. Om den trenden bekräftas i år återstår att se men potentialen finns. Börsen är hyggligt högt värderad även efter den lilla nedgången som varit, det råder politisk oro i världen och det faktum att september brukar vara dålig kan faktiskt spela in det också.
 Själv tar jag det hela med ro och fortsätter att investera på börsen som vanligt. Som jag brukar göra i ur och skur, i het börs som sur. I veckan som gick gjorde jag en jätteaffär när jag flerdubblade mitt innehav i konjunkturkänsliga Skanska. 182 kronor styck betalade jag för en rejäl bunt aktier, ett bra pris för Skanska vars orderböcker är på rekordnivåer och med fortsatt mycket god efterfrågan. De senaste 10 åren har vinsten per aktie varit i snitt 10,3 kronor vilket mer än väl täcker nuvarande utdelning om 8,25 kronor till exempel. Denna 10-års period rymmer finanskrisen som var en tung period i ett par år i Sverige samt 2012 som också var segt. Med god outlook och rekordfulla orderböcker tror jag på större vinster de kommande 10 åren jämfört med de gångna 10. Inte ens en smocka lika illa som finanskrisen borde kunna hindra det.

Några av mina inlägg i veckan:

Wallenstam släppte sin Q2-rapport som jag skrev om. Länk till inlägget.

Jag skrev om Investor och dess stora innehav i vårdsektorn. Länk till inlägget.

I en artikel på Tradingportalen skrev jag om Castellum. Länk till artikeln.

Artiklar och bloggar jag läst i veckan:

Jag läste en artikel hos PIMCO om tillgångsallokering och deras syn på olika tillgångar mm. Länk till artikeln.

Motley Fool skrev om Realty Incom och Omega Healthcare som jag äger. Länk till artikeln.

Utlandsutdelaren skriver om att Transalta Renewables höjer utdelningen. Ett bolag jag gillar och är lite sugen på. Länk till Utlandsutdelarens blogg.

Den närmsta tiden har jag inga köp planerade, krediten har jag ju ökat rejält genom mitt senaste köp i Skanska till en belåningsgrad om 8 procent. Mitt "vanliga" månadsköp har jag redan gjort och i september får jag utdelning främst i slutet av månaden varpå det är låång tid till mitt nästa månadsköp. Jag har fortfarande kvar mina orders i Skanska med lång giltighet så om vi når 181 och 179 kronor går i vart fall de igenom.

6 kommentarer:

  1. Du skrev någonstans att man kunde se Balder pref som "evig". Finns det fler såna, enligt Dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja tex Klövern och Corem bör man betrakta som sådana. Där bör man inte förvänta sig inlösen enligt "ordinarie" förfarande.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tusen tack för svar och inspirerande blogg. Ska kika på det. /Oledole

      Radera
  2. Tjena Petrusko! Lite sugen på att gå in i Handelsbanken på sikt istället för Nordea. Vad tror du om shb på lång sikt?

    Mvh, Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,
      Nordea kan tänkas vara bra på sikt men jag har valt Handelsbanken för deras lägre riskprofil och starkare finansiella ställning. Handelsbanken är Europas starkaste bank med det högsta kreditbetyget av alla banker. De körde på med utdelning genom finanskrisen medan konkurrenter som Swedbank stod för ruinens brant med indragen utdelning ett par år, nyemission osv.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej igen, tack för att du tar dig tid att svara och för att du delger hur du tänker!

      Mvh, Mattias

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...