Diverse tankar om börsen och annat. Nr 16

Tjena! Det är söndag och idag bjuder sommaren på regn och rusk. Här har vi precis ätit lunch och nu tittar vi på Disneyfilmen Vaiana medan det blåser och regnar där ute.

Apropå Disney så börjar jag bli allt mer sugen på att äga bolaget. Mina barn är aktieägare och varje julafton får de mer Disneyaktier. En riktigt kul grej tycker vi.
Av det jag läser om Disney tycker jag det är ett riktigt bra bolag. De har växlat upp ordentligt senaste decenniet med förvärv av Star Wars och Marvel som de nu kapitaliserar på. Bägge de här franchisen är one of a kind makalöst starka med potential att leverera stories i nära på en evighet.
Mästerhjärnan bakom Marvel och en lång rad superhjältar/karaktärer Stan Lee är förvisso 95 år gammal men Marvel står på egna ben. Egna ben att skapa nya stories men icke att förglömma att Marvel Universe redan är enormt och går skapa nytt content bara på befintliga karaktärer.
Direktavkastningen är låg i Disney men så är även utdelningsandelen vilket är positivt. En stor del av vinsten återinvesteras i verksamheten vilket borgar för fortsatt tillväxt. Kring 1,5 procent är direktavkastningen på kursen $105 och utdelningsandelen lite drygt 25 procent. Utöver att det är ett fint bolag så är det riktigt fräsigt att äga Hulken, Han Solo, nöjesparker mm. Apropå nöjesparker och Han Solo så är det inte långt bort innan en nöjespark med Star Wars tema slår upp portarna.
En del av Disney är traditionell TV i bla ESPN och den biten är vissa oroliga över men jag stressar inte upp mig över den. Det finns efterfrågan och den biten kommer utvecklas över tiden, det behöver inte vara ett nattsvart scenario.

Axfood släppte rapport för första halvåret 2017 och den blev ungefär som de utlovat men lite sämre än marknaden hoppats på. Inte så mycket att orda om utan det tickar på. Jag hoppas dock att de presterar lite bättre än deras egna prognos om ett resultat i linje med 2016.

Det har gått ett bra tag sedan Avanza öppnade en rad Europeiska marknader till lågt courtage och jag har inte spanat något nämnvärt själv men många andra har gjort det. Stefan Thelenius bloggade om ett knippe Tyska aktier han äger. Länk till inlägget.

Winter is coming! Japp nu är det nära för premiären av Game Of Thrones säsong 7. Imorgon 17/7 släpps det första avsnittet och jag ser det via Cmore, det ser jag verkligen fram emot!

Omega Healthcare Investors som brukar höja utdelningen varje kvartal slog precis till på den 20:e kvartalsvisa höjningen i följd. Jag skrev ett inlägg om det samt kort om bolaget. Länk till mitt inlägg.

Har ni koll på vem Luc Besson är? Fullt förståeligt om det inte är solklart vad han gjort, det finns ju så många namn att hålla ordning på men det här är geniet som ligger bakom den smått fenomenala filmen The Fifth Element. Har du missat den filmen är den värd att se. Kanske inte lika storslagen nu som då men jag tycker fortfarande att den är stenfräsig och bra. Anyhow.. Nu är detta filmgeni aktuell med en ny film och den verkar magnifik. Valerian and the city of a thousand planets heter den och har biopremiär 2/8. Den här ser jag fram emot att titta på.

Avslutningsvis önskar jag eder en riktigt go söndag.

3 kommentarer:

  1. Visst, Disney är ett fint bolag med starkt varumärke. Men, det är sällan jag finner aktien köpvärd nog. Runt 90 usd skulle jag börja köpa, men inte annars. För hög risk och för liten uppsida annars tycker jag. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Luc Besson har ju även gjort Det stora blå (otroligt vacker film), Nikita (cool film) och Leon (med bl a Jean Reno - som även finns med i Det stora blå- som hitman). Luckostar är de som ännu inte sett dessa tre - på alla sina olika sätt - mästerverk av Luc Besson. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  3. Tack för omnämnande, kanske en (aktie)resa i TUI kan locka? :-)

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...