Min utdelningstillväxt 2017


Jag har stämt av utdelningstillväxten för min portfölj och under omständigheterna är jag nöjd. Först några rader om hur jag räknar.
Det är den organiska utdelningstillväxten jag fokuserar på, alltså bolagens höjning av utdelning per aktie. Jag mäter det genom att "frysa" väskan per årsskiftet och uppdatera den med de nya utdelningarna när de kommunicerats. Jag justerar inte valutan för utländska innehav.

Jag har som målsättning en utdelningstillväxt om lägst 3 procent för portföljen och det är beaktat att jag har en stor del fixed income som alltså inte bidrar alls till denna tillväxt. Vid årsskiftet vägde fixed income 38 procent i portföljen.

Utfallet landade på 2,93 procent organisk utdelningstillväxt 2017 och då skall nämnas att Realty Income och VFC kommer meddela höjningar senare under året.
En starkt bidragande faktor var indexfonden Xact OMXSB Utds feta höjning på 37 procent. En bedrift de ej lär upprepa nästa år, kanske rentav sänker de då. Mmm, blir mycket tuffare nästa år alltså men den dagen den sorgen.

Läs mer: Utdelningstillväxt, därför vill du ha den.


Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net

10 kommentarer:

  1. Härligt! Vad har du för snitt-direktavkastning på innehaven?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen,
      Lite drygt 5 procent ligger snittet på för portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Nu med OHI får du både preffarnas höga direktavkastning och tillväxt. med lite tur klarar du tre % nästa år också ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja precis den hoppas jag skall dra sitt strå till stacken. Så hög direktavkastning med tillväxt blir ju extra kraftfullt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Vad har du för direktavkastning på insatt kapital i din fixed income portfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På insatt kapital följer jag inte för det är fullständigt meningslöst i mina ögon. Just nu är snittet 6,9% direktavkastning på mitt totala innehav i Fixed INcome.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko,

    Jag har lite tankar om det här med att leva på utdelningar samt andra passiva inkomster. Du har ju tagit detta kliv. Min undran är vad man säger till folk i sin bekantskapskrets? Det finns mycket avundsjuka och ibland rent överjävligt gnidiga människor som ska hala fram ballen och linjalen och börja mäta. Vad säger du i goda vänners lag att du arbetar med vid t ex middagsträffar och dylikt? Har du nån egenkomponerad titel?

    /Yarra Valley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är inte så ofta jag hamnat i situationer där jag "behöver förklara mig" men vid en middag skulle jag prata om att jag är egen företagare och inte aktier för då skulle jag få sitta en hel kväll och prata aktier och det är jag oftast inte sugen på vid sådana tillställningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. OMXSB utdelningen är ju kopplad till index och med tanke på
    hur bra index har gått så är det troligaste att utdelningen
    sjunker nästa år. Men i så fall så köper man ju bara på sig
    mer och när indexet vänder igen så så får man både högre DA
    och mer utdelning per andel.

    Men om man är ute efter en mer stabil
    och årlig värdeökning så finns det bättre
    alternativ, men som krockkudde så är detta
    innehav aldrig fel att ha 3-4 % i och går index
    ner så viktar man upp sig ett par % som sagt.

    Lycka till med dina avkastningsmål, har inte kommit
    så långt i min portföljplanering än men en sak i taget,
    är bara första året med aktier så man får prova sig fram.

    SvaraRadera
  6. Tjena petrusko!

    Grym läsning som vanligt. Vad är dina tankar om Realty income corp just nu? Värt att kliva på tåget alt öka med tanke på den gått ner lite sen du nämnde den senast.

    Allt gott, Filip

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...