Preferensaktierna bra läge

Senaste tidens börsnedgång har dragit ned de flesta aktierna söderut. Många fina köplägen i utdelningsaktier har uppstått, Industrivärden tex ser riktigt fin ut nu vid kurser kring 120 kr och en antagen direktavkastning om ca 5% till våren.

Vissa utav preferensaktierna har backat något också varpå fint läge har uppstått att öka/köpa. Jag tänkte gå närmre in på två st.
Först ut:
Akelius preferens. Stängde veckan på 329,5 kr. Utdelningen är på totalt 20 kr fördelat på 5 kr per kvartal (utd månader: feb, maj, aug, nov). På veckans stängningskurs är direktavkastningen lite drygt 6% vilket är riktigt bra med tanke på riskprofilen i Akelius. Akelius äger främst bostadsfastigheter vilket bjuder på låg vakans och mycket pålitligt kassaflöde. Akelius har även egen inlåningsverksamhet som är en form av finansiering de är unika med och ett äss i rockärmen jämfört med övriga bolag. För fastighetsbolag är tillgång till finansiering en mycket viktig del i verksamheten och att då ha ytterligare en dmension i form av inlåningsverksamheten det är nice.
Inlösenkursen för Akeliuspref ändras stegvis med tiden för att som lägst landa på 330 kr (år 2020 om jag inte minns fel). Om man köper nu och behåller till en ev inlösen har man alltså insatsen i retur.
Ett bra läge att gå in i Akelius pref.

Klövern preferens. Stängde veckan på 155 kr och med en total utdelning om 10 kr hamnar direktavkastningen på  knappa 6,5%. Utdelningen betalas kvartalsvis och utdelningsmånaderna är: jan, apr, jul, oktober (pay date). Klövern preferens och Corem property pref har länge handlats till samma värdering. Corem handlas fortfarande kring 175 kr som är kursen de bägge länge legat kring. Klövern pref däremot har sedan en tid pressats nedåt och denna veckan stängde den alltså på 155 kr.
Inlösenkursen för Klövern pref är 175 kr.
Jag tycker det är ett fint läge att gå in i Klövern pref. Direktavkastningen är god och om man behåller till ev inlösen får man en tjuga extra per aktie om man har lyckats köpa dem för 155 kr.

Till högre risk finns det än högre direktavkastning. Själv äger jag tex Amasten pref som nu handlas till 7,4% direktavkastning. Den högre risken tycker jag motiveras med den fina direktavkastningen. Man skall dock vara medveten att risken är oerhört mycket högre i Amasten vs tex Akelius.
Sedan finns det ju preffarna med krisvärdering, Eniro och SAS. De här två handlas långt under intropris och inlösenpris och en direktavkastning vida överstigande 10%. Detta pga att marknaden är osäker på om de här två kommer kunna betala utdelningarna och i slutändan lösa in preffarna. Här finns det en överhängande risk att bli av med hela eller delar av satsat kapital.

Jag gillar Akelius bäst. Risken är enligt min bedömning låg i denna och 6% direktavkastning i en lågriskare det är väldigt angenämt.

5 kommentarer:

  1. Vad gäller Akelius så kan bolaget lösa in preferensaktierna enligt följande:

    - 375 kr fram till den 5:e årsdagen av emissionen (2019 alltså)
    - Därefter 345 kr fram till den 10:e årsdagen (2024)
    - Därefter 330 kr

    Med andra ord lång tid kvar innan preferensaktien kan lösas in till dagens kurs. Under den tiden hinner du dessutom få bra med utdelning om nu inte Akelius hamnar i problem.

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
  2. Vägen till Frihet:
    Tack för uppdateringen.
    Ja, minst tio år innan den löses in till nuvarande kurs om ca 330 kr. Det är en bra deal sett till risk/reward.

    Jag har på sistone blivit mer och mer förtjust i Fixed Income som tex Akelius Preferens där man kan få en förhållandevis bra avkastning till lägre risk än vanliga aktier. För vanliga aktier är det rimligt att hoppas på en årlig avkastning på ca 10% då det är ungefär vad börsen gett över tid. Det finns ett enormt utbud av fixed income om man även tittar i USA och det man kan sätta samman en portfölj med flera olika Fixed Income innehav till en snittavkastning kring 7%. Skillnaden mellan 10 och 7% är enorm på riktigt lång sikt men sett till risken/volatiliteten är 7% riktigt bra.

    Jag tycker det är ok om min portfölj ger mig kring 8-9% per år och då är Fixed Income en fin komponent i väskan. Det bjuder på lägre risk och stabilitet. Många utav den här typen av innehav kan tänkas stå stadigt när börsen skakar. I detta skaket har de flesta av mina fixed income klarat sig utmärkt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag är också inne på att köpa (mer) i Akelius och Klöverns preffar. Utan börskrasch där allt dras med borde de kunna återhämta sig i kurs.

    SvaraRadera
  4. Är verkligen Akelius mindre risk än Klövern? Uppenbarligen tycker marknaden det men jag köper hellre Klövern före Akelius på dagens kursnivåer.

    SvaraRadera
  5. Hernhag, ja som du nämner bör det finnas en kursvinst att hämta på kort sikt i dessa två under nämnda förutsättningar.

    Stefan, Oja, jag står solklart på marknadens sida i den frågan. Det är betydligt lägre risk i Akelius.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...