Volvo i två miljardaffärer

 


Idag meddelade AB Volvo två separata miljardaffärer där de avyttrar i Kina och köper i Sverige. Ena delen är att man avyttrar hela sin 70-procentiga ägarandel i Shandong Lingong Construction Machinery Co för 8 miljarder kronor. Läs hela pressmeddelandet om affären i Kina.

Den andra affären är här i Sverige där AB Volvo köper Swecon för 7 miljarder kronor. Kortfattat kan man säga att Swecon är ett bolag som bla säljer och hyr ut entreprenadmaskiner. Läs pressmeddelandet om affären med Swecon.

Affären i Kina har jag inte så mycket att säga om annat än att det sannolikt under de cirka 20 åren i Volvos ägo varit en dörröppnare på den kinesiska marknaden. Dealen här i Sverige tror jag är en bra väg att gå. Man knyter sig närmre slutkunden i den här affären. Det är ett bra sätt att säkra upp affären med sina maskiner och det tar bort en part i dealen vilket leder till mer vinstkronor till Volvo.

Just nu handlas Volvo till 262,6 kronor och är upp lite drygt 2 procent för dagen. Det är i linje med börsindex som är upp 1,9 procent. Det är ett klart attraktivt läge i aktien i mina ögon. Det är något av ett mellanår nu för Volvo och deras sektor men bättre tider står för dörren. Omsättning och vinst väntas bli än högre på flera års sikt. 2024 gjorde Volvo en vinst om 24,78 kronor per aktie och för 2025 är det väntat att vinsten blir lägre. Antaget att den blir 21 kronor per aktie är p/e idag 12,5. Nu är det ju inte främst innevarande år vi skall väga Volvo mot. 2026 och 2027 väntas vinsten bli betydligt högre och därmed värderingen än lägre sett mot de åren. 

Nu på våren 2025 pyntade Volvo en rejäl utdelning om 18,5 kronor varav 10,5 kronor utgjordes av bonusutdelning. Den ordinarie utdelningen brukar de höja med 50 öre per år varpå man kan anta att den blir 8,5 kronor nästa år. Ovanpå det väntas en bonusutdelning men om den blir lika stor som i år återstår att se. 

Jag äger Volvo och tycker det är ett fantastiskt bolag. De presterar effektivt på en nivå som är toppklass bland lastbilstillverkare. Framtiden är ljus med väntad ökad efterfrågan på Volvos produkter i decennier framöver.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker detta visar att AB Volvo fortsatt agerar klokt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko!Jag har nyligen återigen börjat köpa aktier i Volvo så jag är väldigt nöjd med de affärerna som Volvo har gjort.Jag var egen åkare i 21 år och jag vet hur viktigt det är för Volvo att ha nöjda och trogna kunder för jag var en av Volvos trognaste och lönsammaste kunder "på den gamla goda tiden".Jag utförde alltid all service och alla förebyggande reparationer och akuta reparationer hos Volvos egna verkstäder eller så ringde jag efter deras servicebilar för reparation när jag hade fått fel på lastbilen och inte kunde köra till verkstaden.(Jag blev behandlad som en väldigt viktig kund trots att jag bara hade en lastbil.)Jag kom väldigt bra överens med de två arbetsledarna som jobbade på kvällsskiftet på den Volvoverkstaden som jag var kund hos så även om de hade fullt upp så brukade de för det mest kunna lösa ett akut fel på min lastbil.Även på dagtid så brukade de arbetsledarna som jobbade då se till att lösa akuta problem direkt även om de hade mycket att göra.Volvo gör enligt mig helt rätt som knyter slutkunden närmare sig och ju färre mellanhänder desto högre lönsamhet blir det för Volvo och det gynnar mig som aktieägare.Jag kan även nämna att innan jag köpte min första nya lastbil från Volvo så hade jag en gammal Scania och jag besökte en Scaniaverkstad i Göteborg en måndag vid lunchtid och frågade om de kunde byta parkeringsbromsens reglage på tisdagen för då skulle lastbilen ändå stå stilla för jag skulle vara ledig, men de hade inte någon ledig tid den vecka utan de bad mig ringa till verkstäderna i Alingsås, Borås och Kungälv för att höra om de hade tid att reparera min lastbil.Nåja, jag valde att låta en truckreparatör som jag kände utföra den enkla reparationen stället för att krusa de verkstäderna som reparerade Scanias lastbilar.Detta innebar att jag valde bort Scania när jag skulle byta min gamla Scania till en ny lastbil så därför köpte jag en ny lastbil från Volvo istället och jag köpte totalt 4 nya lastbilar från Volvo mellan åren 2000-2006 när jag tjänade som mest pengar på den "gamla goda tiden".Jag bytte till en ny lastbil så snart lånet på den lastbilen som jag hade var avbetalt på ca 1,5 år eller på ca 2 år istället för på 7 år.Den sista lastbilen från Volvo hade jag i 9 år tills jag valde att sluta som egen åkare 2015.Hade Scania haft bättre kundservice för att utföra reparationer när jag som kund ville få min lastbil reparerad så hade jag valt att köpa en ny Scania när jag skulle byta ut min gamla Scania.Jag hade köpt den gamla lastbilen från min tidigare arbetsgivare och jag hade kört den lastbilen som anställd i 5 år så jag visste väldigt väl i vilket skick lastbilen var i och vad jag ville betala.Ha en trevlig dag!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  3. Hujeda mig vad JGPI fortsätter ner. Detta ser jag som ett ypperligt läge att fylla på ordentligt nu när lönen kommer.

    Jag är helt säker på att kursen kommer återhämta sig men är beredd på att det kan ta tid. Man får ju dock en otroligt saftig utdelning under tiden. Dyker kursen mer så fortsätter jag att köpa.

    Är fortfarande överlycklig över att JPmorgan valde att lansera dessa ETF'er för oss i Europa. =)

    SvaraRadera

Volvo i två miljardaffärer

  Idag meddelade AB Volvo två separata miljardaffärer där de avyttrar i Kina och köper i Sverige. Ena delen är att man avyttrar hela sin 70-...