Minskat lite i Sagax D ökat i Cibus

 


Förra året köpte jag en hel del Sagax D strax över 25 kronor och när den nu handlas en bit över 29 kronor utgör det innehavet större vikt i min portfölj. Jag skalade av lite Sagax D idag för att hålla dess storlek i portföljen under kontroll. Det är fortsatt ett stort innehav relativt andra investeringar i portföljen men jag har minskat ned det från cirka 6 till 5 procent istället.

Pengarna som blev över ifrån den försäljningen investerade jag i än mer Cibus. Jag ökade häromdagen men passade idag på att köpa än mer aktier till drygt 116 kronor styck. Det är en helt okej värdering även om det är några kronor mer än vad jag betalade häromdagen.

Haren och sköldpaddan - Framåt nu så vill jag se att Cibus tar det varsamt. Att de fortsatt håller sig i nedre delen av målet för belåningsgrad om 55-65 procent. I senaste rapporten var belåningsgraden drygt 57 procent. De lyfter i rapporten fram fokuspunkter för bolaget under 2024 och det verkar rimligt. Det är fortsatt fokus på att öka intjäningsförmågan per aktie. Eventuella transaktioner skall ha en direkt positiv effekt på intjäning per aktie. Samt "continued balance sheet optimisation" som man kan förenklat översätta att inte ta på sig förhöjd belåningsgrad.

Det är ingen brådska att växa beståndet. Jag vill se ett Cibus som sakta men stadigt tågar på framåt. Bättre stadigt växa sin business på lång sikt än att hetsa på med förvärv för att snabbt bli större. Något förvärv här och där skulle kunna vara okej men ingen brådska som sagt.

Jag skrev ett inlägg om Cibus bokslutsrapport tidigare idag, länk till det nedan:

https://petrusko.blogspot.com/2024/02/oforandrad-utdelning-i-cibus.html

4 kommentarer:

  1. Tjenare Petrusko. Jag hoppas också att ledningarna i Cibus, Emilshus,Tingsvalvet,Np3 etc förstår allvaret med ränteläget och inte tar dumma beslut på investerarnas bekostnad. Jag är generellt inget fan av Roger Akelius, men jag förstår varför han gjorde som han gjorde i Castellum. Trevlig helg, MVH Richard

    SvaraRadera
  2. DA på cirka 9% är ju i nivå med börsutvecklingen över tid. Så egentligen behöver man bara Cibus i portföljen. Cibus tror jag kommer leverera mkt mer än 9% cagr på 5år. Men som alltid är riskspridning A och O. Max 10% kör jag men hade helst hittat fler bolag likt Cibus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är av samma tro att totalavkastningen i Cibus på flera års sikt kommer överstiga direktavkastningen. Det har varit attraktiva nivåer att köpa på här mellan 110-120 kronor. Cibus är inte dyr på 120 kronor, bara inte samma fynd. Det är ett rimligt pris 120 kronor och jag betalar gärna ett rimligt pris för ett bra bolag. Får se om jag ökar lite till i närtid.

      Både intjäningsförmåga och substansvärde är på väg upp framledes i spåren av räntesäkringar, sjunkande ränteläge samt stigande hyresintäkter.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Fin tajming återigen.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....